بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۴
رییس خانه اقتصاد ایران گفت:

ریسک بالای سرمایه گذاری در بخش اکتشاف

رییس خانه اقتصاد ایران گفت:بخش معدن به توجه ویژه و سرمایه‌گذاری قابل توجه در بخش‌های اکتشاف، فرآوری و صنایع پایین‌دستی نیاز دارد.
کد خبر : ۱۸۷۶۸۹

به گزارش بورس نیوز، ابراهیم جمیلی درباره توجه به بخش معدن اظهار کرد: بخش معدن به توجه ویژه و سرمایه‌گذاری قابل توجه در بخش‌های اکتشاف، فرآوری و صنایع پایین‌دستی نیاز دارد. به دلیل ریسک بالای سرمایه‌گذاری در بخش اکتشاف، این وظیفه دولت‌هاست که برای فعالیت بیشتر معادن در این بخش سرمایه‌گذاری کنند. از سوی دیگر باید توجه کرد که هر نوع فعالیت اکتشافی با در نظر گرفتن آخرین روش‌ها و فناوری دنیا انجام شود. متاسفانه طی سال‌های اخیر بعضی از معادن در کشور ما به طور سطحی اکتشاف شده درحالیکه بیشتر ذخایر اصلی در عمق معادن قرار دارد و نباید از اکتشاف عمقی معادن ایران هم غافل بود. معادن بزرگی و کوچکی در ایران داریم که به دلیل کمبود سرمایه معدن داران یا به طور کامل اکتشاف نشده یا از نظر اصول فنی دچار مشکل است. در شرایط کنونی این انتظار از دولت وجود دارد که از معادن کوچک نسبت به معادن بزرگ حقوق کمتری دریافت کند تا این معادن بتوانند به فعالیت ادامه دهند.

وی ادامه داد:خوشبختانه وزارت صمت حرکتی را برای سروسامان دادن خوشه ای معادن آغاز کرده که قابل توجه است. بر این اساس معادن کوچک به کارخانجات فرآوری مواد وصل می شوند. رونق این معادن علاوه بر توسعه مناطق محروم کشور از کوچ جمعیت به شهرهای بزرگ هم جلوگیری می کند و در توسعه متوازن اقتصادی سهم بسزایی دارد. اکنون عمده مشکل معدن داران در کشور عدم کفایت سرمایه در گردش است که امیدواریم با تدابیر ویژه دولت این سرمایه مورد نیاز تامین شود. نباید گذاشت هیچ معدنی از فعالیت دست بکشد و به اصطلاح متروکه شود.

رئیس خانه اقتصاد ایران تاکید کرد: رشد هرچه بیشتر معادن به تقاضای ماشین‌آلات معدنی در کشور دامن می‌زند. مجموعه‌ای از ماشین‌آلات مورد نیاز معادن به ناچار از خارج وارد شده و بخشی از تولیدکنندگان داخلی مثل هپکو تامین می‌شود. اگر محصولات تولیدکنندگان داخلی با عدم استقبال معادن در ایران رو به روست باید علت را برطرف کرده و برای توسعه بازارها تلاش کرد. کیفیت پایین، قیمت بالا یا اشکال در خدمات پس از فروش هر یک به نوبه خود به نارضایتی مشتریان دامن می‌زند و باید درصدد رفع آن برآمد.

جمیلی گفت: در ضمن شرکت‌های تولیدکننده داخلی باید به فراتر از مرزهای ایران بیندیشند. کشورهای همسایه ما از جمله عراق و افغانستان در مرحله بازسازی به ماشین‌آلات راهسازی و معدنی نیاز دارند اما متاسفانه شرکت‌های ایرانی کمتر در این بازارها حضور دارند.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
رئیس کنفدراسیون صادرات:

در اقتصاد به رشد مثبت نرسیدیم

در تالار صنعتی و معدنی بورس کالا صورت می گیرد؛

عرضه بیش از 5هزار تن گوگرد در بورس کالا

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت:

فعال‌سازی معادن کوچک و تکمیل زنجیره ارزش فولاد

ارسال نظر