بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۹
با نگاهی گذرا به صورت‌های مالی بانک گردشگری به وضوح ناپدید شدن آثار مالی سهام کنترلی تملک شده شرکت مجتمع فولاد صنعت بناب در صورت‌های مالی حسابرسی شده سال مالی منتهی به پایان اسفند ماه 95 دیده می‌شود.
کد خبر : ۱۸۷۷۵۳

به گزارش بورس نیوز، فارغ از تعقیب قضایی رییس هیات مدیره شرکت گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران که با نماد معاملاتی «سمگا» و سهامدار عمده بانک گردشگری شناخته می‌شود ، بروز تخلفات مالی با جابه‌جایی برخی اقلام در سرفصل‌های حسابداری برای نهادهای نظارتی از جمله سازمان بورس قابل تامل است.

به عنوان نمونه با نگاهی گذرا به صورت‌های مالی بانک گردشگری (سهامی عام) به وضوح ناپدید شدن آثار مالی سهام کنترلی تملک شده شرکت مجتمع فولاد صنعت بناب در صورت‌های مالی حسابرسی شده سال مالی منتهی به پایان اسفند ماه 95 دیده می‌شود.

این در حالی است که در گزارش هیات مدیره بانک گردشگری به مجمع سهامداران برای سال مالی منتهی به پایان اسفند ماه 91 از تملک 40 درصدی این سهام و آثار مالی آن در صورت‌های اصلی و تلفیقی بانک گردشگری به عنوان سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های گروه یاد شده است.



در عین حال با نگاهی به وبسایت شرکت مجتمع فولاد صنعت بناب می توان در ترکیب سهامداران عمده آن نام بانک گردشگری را دید در حالی که اثری از آثار مالی این شرکت در صورت های مالی تلفیقی و یا گروه اصلی بانک گردشگری وجود ندارد.

با بررسی این موضوع می توان دریافت که بر خلاف استاندارد های حسابداری ، سهام کنترلی شرکت مجتمع فولاد صنعت بناب در شرکت گسترش صنایع و معادن ماهان منتقل شده که بانک گردشگری بطور مستقیم حدود 20 درصد از سهام آنرا در اختیار دارد و در ترکیب هیات مدیره آن همانند سمگا ، مهدی جهانگیری رییس هیات مدیره است. در این ترکیب نام حمید رضا آصفی وزیر سابق امور خارجه نیز دیده می شود.

از منظر استانداردهای حسابداری این اقدام بر خلاف استاندارد ها و رویه های قانونی بوده و از اینرو هر گونه پیش بینی هزینه و درآمد در صورت های مالی بانگ گردشگری را با انحراف مواجه کرده و موهوم است. در این بین سابقه مهدی جهانگیری به عنوان رییس هیات مدیره فولاد بناب و ترکیب سهامداران عمده آن تا قبل از واگذاری به بانک گردشگری برای نهاد های نظارتی قابل تامل است.

محمد رضا زنوزی مطلق، مالک و رئیس هیات مدیره گروه توسعه سرمایه‌گذاری دریک که از وی به عنوان کارآفرین و تاجر شناخته شده در شمال غرب کشور یاد می شود هم اکنون مالک باشگاه گسترش فولاد تبریز بوده و سه هلدینگ سرمایه گذاری گسترش فولاد تبریز، سرمایه گذاری فولاد گستر کوثر و سرمایه گذاری هواپیمایی آتا را در اختیار دارد.

وی شرکت مجتمع فولاد بناب را در سال 1390 به بهانه آنچه که عدم وصول مطالبات معوقه و تملیک از روی ناچاری از سوی بانک گردشگری عنوان شده بطور کامل به این بانک واگذار کرده و این در حالی است که شائبه سهم 30 درصدی این شرکت فولادی تا قبل از واگذاری به نام جهانگیری و سپس واگذاری آن به چند برابر قیمت به بانک گردشگری قابل تامل است.

بر اساس صورت های مالی بانک گردشگری 99.19 درصد از سهام شرکت گسترش صنایع و معادن ماهان به بهای تمام شده 364 میلیارد ریال متعلق به بانک گردشگری است .


مهدی جهانگیری به عنوان نماینده شرکت خدمات گردشگری نارپ ایرانیان (سهامی خاص) عضو هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران است. از سوی دیگر جهانگیری هدایت شرکت آریا زیگورات را به عهده دارد که میزان صد درصد سهام شرکت تجارت بین الملل میلاد آریا زیگورات ( سهامی خاص ) در تملک شرکت سرمایه گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران (سهامی عام ) می باشد.

شرکت آریا زیگورات مالکیت هتل‌های 4 و 5 ستاره IBIS و NOVOTEL  فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) را در اختیار دارد.

هتل های فرودگاه امام که گفته می شود با سفارش و تاکید یکی از نزدیکان رییس جمهور دولت نهم و دهم به روش BOT و تخصیص اعتبار 70 میلیارد تومانی از سوی بانک توسعه صادرات در اختیار شرکت آریا زیگورات ساخته شده بر سر نحوه هزینه کرد میلیاردی ساخت و بهره برداری این هتل ها از منابع بانک گردشگری و شرکت های تابعه آن با شائبه مواجه است.


به هر ترتیب اقدام برای حسابرسی موشکافانه دو شرکت سمگا و بانک گردشگری از سوی سهامداران و بازرس قانونی آنها از طریق برگزاری مجمع فوق العاده و همچنین کارشناسی رسمی ماهیت و چگونگی ایفای تعهدات و مبانی ارزشیابی و واگذاری سهام مجتمع فولاد صنعت بناب با توجه به شرایط قرارداد مورخ 1390.11.30 و تغییرات در میزان تعهدات و مالکیت بانک گردشگری بعد از تاریخ قرارداد مزبور می تواند سر نخ مهمی در باز کردن کلاف سر در گم معاملات ضربدری و تو در توی شرکت گروه سرمایه گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران و بانک گردشگری باشد.





اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
صمد غفاری پور
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۸
با سلام و عرض خسته نباشید لطفاً راهنمایی فرمائید چگونه می توان سهام بانک گردشگری فروخت. ممنون
صمد غفاری پور
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۸
با سلام و عرض خسته نباشید لطفاً راهنمایی فرمائید چگونه می توان سهام بانک گردشگری فروخت. ممنون