بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۱
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

منتظر واکنش متفاوت بازار سرمایه به نرخ ارز باشیم؟

محدودیت ورود ارز موجب افزایش نرخ ارز خواهد شد؛ ولی با در نظر گرفتن ریسک های مربوط به فروش و صادرات شرکت ها، این بار واکنش بازار سرمایه به افزایش نرخ ارز همچون نیمه نخست سال نخواهد بود.
کد خبر : ۱۸۷۷۷۷
به گزارش بورس نیوز، شاخص بورس در نخستین روز هفته، حمایت ۱۶۰ هزار واحدی را از دست داد. گروه های بزرگ بازار مدتی است مرتبا در محدوده خاصی در جا می زنند و خبرها، واکنش خاصی از سوی سهامداران به دنبال ندارد. گروه بانکی هم به رغم خوشبینی های اهالی بازار، هفته را با رنگ سرخ آغاز کرد.

حمید میر معینی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز در خصوص دلیل واکنش خنثی یا منفی به خبرهای مثبت بیان کرد: بازار سرمایه، بازار انتظارات آتی است و اتفاقات و رویدادهایی که در گذشته رخ داد، از قبل پیش بینی شده و اثر آنها بر قیمت سهم ها به نوعی پیشخور شده بود. آنچه حائز اهمیت است این است که در آینده چه اتفاقی در شرکت ها رخ خواهد داد. با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، چشم انداز آینده صنایع مبهم است و بازار سرمایه هم به تبع وضعیت اقتصادی و شرایط کسب و کارها، چشم انداز روشنی ندارد. مادامی که خوشبینی نسبت به آینده وجود نداشته باشد، نمی توان انتظار رشد بازار سرمایه را داشت و منطقی است که بعضی سهامداران مترصد فرصتی برای خروج از سهم ها باشند؛ ولو اینکه گزارشات عملکرد شرکت ها تا این لحظه مثبت بوده باشد.

وی افزود: البته دو موضوع افزایش نرخ تسعیر ارز و افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها، می تواند بعضی سهم ها از جمله برخی سهم های گروه بانکی را تحت تاثیر قرار دهد. در نظر داشته باشید که  تجدید ارزیابی دارایی ها به تنهایی در روند سودآوری بانک ها چندان اثرگذار نخواهد بود؛ ولی به هر حال بعضی بانک های مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت، با این اقدام صورت های مالی خود را اصلاح خواهند کرد. بهبود وضعیت بانک ها علاوه بر انجام افزایش سرمایه، در گرو بهبود وضعیت اقتصادی و اجرای برنامه هایی جهت ارتقای عملیات بانک ها است تا سودآوری بانک ها افزایش یابد و انتظارات سهامداران برآورده شود. البته صف فروش و افت قیمت سهم های بانکی هم در شرایط فعلی منطقی به نظر نمی رسد. به دلیل تحریم ها، خوشبینی چندانی به وضعیت بعضی صنایع همچون پتروشیمی و... وجود ندارد و احتمالا سهم های بانکی فعلا جزو سهم های جذاب بازار باقی خواهند ماند.

این فعال بازار سرمایه در رابطه با صنایع صادرات محور گفت: تمامی صنایع با سه عامل چشم انداز قیمت های جهانی، تاثیر پذیری از اقتصاد داخلی و تاثیرپذیری از نرخ ارز مواجه هستند. چشم انداز قیمت های جهانی و نیز وضعیت اقتصاد داخلی، روشن نیست. از سوی دیگر نرخ ارز بستگی به روند جریانات ورودی ارز دارد. با توجه به اوضاع روابط مالی و تجاری بین ایران و اتحادیه اروپا، به گشایش روابط خوشبین نیستم و ضمنا بحث CFT هم هنوز تصویب نشده است. محدودیت ورود ارز قطعا موجب افزایش نرخ ارز خواهد شد؛ ولی با در نظر گرفتن ریسک های مربوط به فروش و صادرات شرکت ها، این بار واکنش بازار سرمایه به افزایش نرخ ارز همچون نیمه نخست سال نخواهد بود. صنعت پتروشیمی نیز با توجه به الزام به تسعیر ارز حاصل از صادرات با نرخ نیما، محدودیت های ناشی از تحریم و ریسک احتمال افت قیمت های جهانی نفت و کامودیتی ها، برای سرمایه گذاری چندان جذاب به نظر نمی رسد. 

میر معینی اضافه کرد: شرایط اقتصادی کشور، تمامی صنایع را تحت تاثیر قرار داده و اجرای طرح های توسعه ای و سرمایه گذاری روی پروژه های مولد، مورد توجه شرکت ها نیست. این وضعیت، رشد اقتصادی کشور را منفی خواهد کرد و جبران تبعات آن احتمالا سال ها به طول خواهد انجامید. در این شرایط، سرمایه ها بیشتر به سمت بازارهای سوداگرانه رفته و سرمایه گذاری در حوزه تولید، چندان جذاب نخواهد بود. با وجود رشد شاخص بورس و افزایش قیمت سهم ها، شرکت ها بهره چندانی از رشد بازار نبرده اند و حجم نقدینگی که در نیمه نخست سال وارد بازار شد، عمدتا قیمت سهم ها را افزایش داد و صنایع بورسی از جریان نقدینگی، منتفع نشدند. افزایش سرمایه هایی هم که از محل آورده نقدی انجام شده، چندان قابل توجه نبوده است.

وی در خاتمه تصریح کرد: روند آتی بازار سرمایه، بستگی به چشم انداز آینده خواهد داشت و مادامی که برنامه جامعی تدوین نشده که بتوان امیدوار بود سهم بازار سرمایه از بازار تامین مالی کشور، رشد کند؛ چشم انداز روشنی وجود نخواهد داشت و هر وزش بادی، بازار سرمایه را به سویی حرکت خواهد داد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر