بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۷
علی صالح آبادی در آستانه چهلمین فجر انقلاب اسلامی مطرح کرد؛

نقش ویژه بورس کالا در توسعه صنعت پتروشیمی و دور زدن تحریم‌ها

مدیرعامل بانک توسعه صادرات و نخستین رییس سازمان بورس و اوراق بهادار معتقد است که اگر در سال های گذشته طرح های توسعه ای در صنعت پتروشیمی شکل گرفت، حجم صادرات بالا رفت و امروز این صنعت در شرایط تحریم از بازیگران اصلی اقتصاد ماست، مرهون پذیرش محصولات پتروشیمی در بورس کالای ایران و واقعی شدن قیمت ها در سال ۱۳۸۶ است.
کد خبر : ۱۸۷۸۳۲
به گزارش بورس نیوز، علی صالح آبادی گفت: با توجه به مشکلات شبکه بانکی و ناتوانی آنها در تامین مالی طرح ها و پروژه های اقتصادی، به تدریج نقش بازار سرمایه و ارکان مختلف آن در تامین مالی طرح ها در حال افزایش است.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات درباره عرضه محصولات در بورس کالا، افزود: تولیدکنندگان می توانند از «اوراق سلف استاندارد موازی» نیز برای دوره های زمانی کوتاه مدت و هم بلندمدت استفاده کنند.

وی ادامه داد: بورس کالا به موجب قوانین توسعه ای در کشور برای ایجاد شفافیت در بازارهای کالایی و کشف قیمت مناسب و آزادسازی قیمت محصولات صنعتی و ایجاد رقابت در این صنایع شکل گرفت.

نخستین رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه ابتدا بورس فلزات تهران و سپس بورس کشاورزی راه اندازی شد، اضافه کرد: در سال ۱۳۸۶ نیز به موجب ابلاغ قانون بازار اوراق بهادار، شرکت بورس کالای ایران با ادغام بورس فلزات و کشاورزی فعالیت خود آغاز کرد.

با واقعی شدن قیمت محصولات صنعت پتروشیمی، طرح های توسعه ای بسیاری در این صنعت شکل گرفت، بخش خصوصی در صنعت پتروشیمی فعال شد و شرکت های فعال در این حوزه وارد بورس اوراق بهادار شدند و حجم بازار سرمایه ایران بزرگ شد.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات با بیان اینکه بورس کالا محلی قانونمند است که دو طرف معامله به منافع خود می رسند، ادامه داد: از یک سو، خیال عرضه کننده راحت است که پول خود را طبق ضوابط و به موقع دریافت می کند؛ مصرف کننده نیز مطمئن است که کالای موردنیاز خود را با حجم معین و کیفیت بالا دریافت می کند.

وی اضافه کرد: همچنین اگر در یک معامله بین خریدار و فروشنده، اختلافی در بورس به وجود بیاید، می توانند به هیات داوری سازمان بورس مراجعه کنند که رأی این هیات قطعی و لازم الاجراست؛ بنابراین حقوق مصرف کننده و تولیدکننده در بورس کالا تضمین می شود و این روند یکی از مزیت های بورس کالاست.

اثرات واقعی شدن قیمت ها در رشد صنعت پتروشیمی

مدیرعامل بانک توسعه صادرات گفت: پس از نمایان شدن اثرات واقعی شدن قیمت فلزات برای بخش تولید کشور، در بودجه سال ۱۳۸۶، بندی مبنی بر آزادسازی قیمت محصولات پتروشیمی قرار گرفت؛ زیرا پیش از این، قیمت گذاری این محصولات نیز دولتی بود و به این ترتیب آزادسازی قیمت محصولات پتروشیمی از طریق بورس اتفاق افتاد.

به گفته صالح آبادی، در بهمن ماه ۸۶ اولین محصولات پتروشیمی در بورس کالای ایران پذیرفته شد و در سال ۸۷ بسیاری از محصولات پتروشیمی در بورس کالا پذیرفته شدند و شفافیت قیمت محصولات پتروشیمی نیز در بستر این بورس اتفاق افتاد و رقابت و آزادسازی قیمت های این کالاها رقم خورد.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات اظهار داشت: اجرای طرح های توسعه ای در صنعت پتروشیمی، بالا رفتن حجم صادرات و تبدیل پتروشیمی به یکی از بازیگران اصلی اقتصاد در شرایط تحریم، مرهون پذیرش محصولات پتروشیمی در بورس کالای ایران و واقعی شدن قیمت ها در سال ۱۳۸۶ است.

به گفته وی، در واقع با واقعی شدن قیمت محصولات صنعت پتروشیمی، طرح های توسعه ای بسیاری در این صنعت شکل گرفت، بخش خصوصی در صنعت پتروشیمی فعال شد و شرکت های فعال در این حوزه وارد بورس اوراق بهادار شدند و حجم بازار سرمایه ایران بزرگ شد.

صالح آبادی گفت: با توسعه این صنعت، شاهد صادرات قابل توجه در این بخش هستیم بطوری که در شرایط تحریم، بخش قابل توجهی از ارز کشور را تولیدکنندگان این صنعت تامین می کنند.

براساس این گزارش، براساس آمار بورس کالا، از سال ۱۳۸۶ تا پایان آذرماه امسال بیش از ۲۵۰ میلیون تن کالا در بورس کالای ایران مبادله شده است.

از ابتدای امسال تا پایان آذرماه نیز بیش از ۶۷ هزار میلیارد تومان در قالب ۲۰ میلیون تن کالا در بورس کالای ایران مبادله شده است.

انجام معاملات در بورس کالا امکان تبادل اطلاعات بین بورس و سازمان های نظارتی و دستگاه های اجرایی اعم از سازمان امور مالیاتی، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، گمرک، سازمان بازرسی کل کشور و دیگر دستگاه ها را فراهم می کند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر