بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۵
به عقیده کارشناسان عمده فعالیت بانک‌ها در خصوص حمایت از صنعت می‌بایست در بانک‌های تخصصی این عرصه صورت پذیرد. درحال حاضر در کشور چند بانک تخصصی به ارائه خدمات به صنعت‌گران در عرصه‎های مختلف می‌پردازند. یکی از این بانک‎ها تخصصی، «پست بانک» است که شواهد نشان از عملکرد نسبتا مطلوب آن دارد.
کد خبر : ۱۸۷۹۶۹

به گزارش واحد سنجش و راه حل‎ های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، در میان 31 بانک فعال در کشور، «پست بانک» به عنوان یک بانک دولتی در حوزه ICT شهری و روستایی فعال است که در 22 درصد از نقاط روستایی کشور حضور دارد؛ این سهم برای سایر بانکها تنها 3 درصد است.

بر اساس تحلیل فاصله ساختار داراییها، این بانک همانند میانگین 8 بانک دیگر، بخش اعظم داراییها به «تسهیلات اعطایی و مطالبات از اشخاص غیردولتی» اختصاص یافته است. البته «پست بانک» از اشخاص دولتی طلبی ندارد و مطالبات اندکی از دولت دارد که در شرایط کنونی دولت میتوان به عنوان یک نقطه مثبت تلقی کرد.

سودسازی به شرط چاقو / تراز مثبت، نقطه مثبت «وپست»

تسهیلات اعطایی و مطالبات از اشخاص غیردولتی، بیش از 98 درصد تسهیلات «وپست» را شامل میشود و مابقی مربوط به مطالبات از دولت میشود. براورد میشود در کنار کاهش نسبت مطالبات غیرجاری، میانگین مانده تسهیلات در پایان سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش یابد.

سودسازی به شرط چاقو / تراز مثبت، نقطه مثبت «وپست»

از نکات دیگری که میتوان عنوان کرد این است که «وپست» برخلاف دیگر بانکهای کشور فاقد اوراق مشارکت در ترکیب داراییها است.

اما به سراغ صورت سود و زیان این بانک برویم، اولین نکته مثبت که به چشم میخورد تراز مثبت در بخش درآمدهای مشاع است. در حال حاضر بسیاری از بانکها سود سپردهها بیش از سود تسهیلات اعطایی است و در شناسایی درآمد مشاع ناتوان هستند. اما در همین شرایط، سود تسهیلات اعطایی «وپست» از سود سپردهها در ارقام بالاتری قرار گرفته است.

بر اساس آخرین صورت مالی منتشر شده، درآمد تسهیلات اعطایی سهم 98 درصدی در ترکیب درآمدهای مشاع دارد و درآمد حاصل از سرمایهگذاری و سپردهگذاری بیش از 2 درصد سهیم است. بنابراین، به نظر میرسد بانک باید بیش از گذشته به مبحث سرمایه گذاری توجه کند.

سودسازی به شرط چاقو / تراز مثبت، نقطه مثبت «وپست»

همانطور که در تصویر بالا ملاحظه میکنید، سهم بانک از درآمدهای مشاع در سه سال مالی اخیر یک روند افزایشی آرام داشته و تقریبا در یک محدوده قرار گرفته است. در همین سالها بسیاری از بانکها نه تنها نتوانستند درآمد مشاع خود را در کانال صعود قرار دهند، بلکه به ورطه زیان نیز افتادند. با توجه به عملکرد «وپست» در 9 ماهه سال جاری، انتظار میرود رشد درآمدها با همین شیب ملایم ادامه یابد و در پایان رقمیبیش از 2200 میلیارد ريال به نام درآمدهای مشاع ثبت گردد.

درآمدهای غیرمشاع نیز بیش از 88 درصد تحت تاثیر درآمد کامزد قرار دارد. انتظار میرود به دنبال رشد نرخ ارز و بالا رفتن قدرت تسعیر، روند رو به رشد درآمدهای غیرمشاع در سال 97 نیز تداوم یابد.

بر اساس الزامات قانون در سالهای گذشته اقدام به فروش اموال غیرمنقول و مازاد خود کرده و این روند در سال جاری نیز تکرار خواهد شد.

در مجموع، میتوان گفت «وپست» در بخش عملیات اصلی بانک نسبتا موفق عمل کرده و به شرط کنترل و کاهش هزینههای خود، میتواند از بار زیان ‎دهی خود بکاهد و روزهای بهتری را نیز سپری کند. 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر