بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۶
سفیر روسیه در تهران با تاکید بر علاقه‌مندی مسکو به توسعه روابط با جمهوری اسلامی در تمامی زمینه‌ها حتی در شرایط تحریم‌های آمریکا، گفت: رهبران و ملت ایران توان مقابله با عواقب تحریم‌ها را دارند و اجازه بی‌ثبات شدن اوضاع را نمی‌دهند.
کد خبر : ۱۸۸۰۶۴
به گزارش بورس نیوز، لوان جاگاریان سفیر روسیه در ایران اعلام کرد که ولادیمیر پوتین و حسن روحانی روسای جمهوری روسیه و ایران در دیدار دوجانبه خود در حاشیه نشست سران  کشورهای شرکت کننده در "مذاکرات آستانه" درباره سوریه (روسیه، ایران و ترکیه) که قرار است 14فوریه (25بهمن ماه) در بندر سوچی برگزار شود، روند توسعه همکاری‌های تجاری-اقتصادی بین دو کشور را مورد بررسی قرار خواهند داد.  

سفیر روسیه یادآور شد مقامات تهران لزوم همکاری‌های دوجانبه مسکو و آنکارا در سوریه را به خوبی درک می کنند و این مسئله بخشی از توافقات سه‌جانبه در چارچوب مذاکرات آستانه است.

وی افزود: مقامات ایران خود نیز تماس‌های دائمی با طرف ترکیه‌ای درباره حل و فصل مشکلات در سوریه دارند که ما نیز با آرامش و درک این مسئله را ارزیابی می‌کنیم.

جاگاریان تاکید کرد که تمام تلاش‌ها در چارچوب مذاکرات آستانه در سطوح مختلف و بین کشورهای ضامن صلح با کمترین شکست ادامه داشته و همه طرفین از همکاری در این زمینه رضایت دارند.

سفیر روسیه در پاسخ به سئوال دیگری ابزار نگرانی کرد که حملات نیروی هوایی اسرائیل به خاک سوریه که بهانه تقویت حضور نظامی ایران در این کشور صورت می‌گیرند، ممکن است به درگیری نظامی بین اسرائیل و ایران منجر شود. وی تاکید کرد که طرف روسی اصلا به چنین وضعیتی علاقه ندارند و از همه امکانات خود برای اجتناب از بروز چنین مناقشه‌ای استفاده می‌کند.

تمامی طرح‌های مشترک انرژی روسیه و ایران در حال تحقق است

سفیر روسیه اعلام کرد که مقامات مسکو در مجموع از نیروی محرکه موجود در جهت توسعه همکاری‌های روسیه و ایران در عرصه انرژی رضایت دارند و کمیسیون مشترک بین دولتی در زمینه همکاری‌های تجاری-اقتصادی با موفقیت به فعالیت خود ادامه می دهد. وی افزود: «البته مسلما تحریم‌های آمریکا شرایط مناسبی را برای همکاری در زمینه انرژی با تهران به وجود نیاورده، ولی با این وجود ما به همکاری‌های خود بر اساس قراردادهای امضاء شده ادامه خواهیم داد.

جاگاریان درباره امکان توقف فعالیت شرکت «لوک اویل» روسیه در ایران نیز توضیح داد: «باید درک کنیم که این شرکت خصوصی است و تصمیماتش را بر اساس منافع  خود اتخاذ می‌کند. ولی تا آنجا که من اطلاع دارم تحریم‌های آمریکا باعث توقف هیچ طرح مشترکی بین روسیه و ایران نشده است.»

سفیر روسیه درباره علاقه‌مندی ایران به خرید تسلیحات روسی گفت: «ما همواره گفته‌ایم که روسیه به تعهدات خویش درباره رعایت محدودیت‌های در نظر گرفته شده از سوی شورای امنیت سازمان ملل در این باره پایبند است بوده و خواهد بود.»

سفیر روسیه در پاسخ به سئوالی درباره امکان افزایش استفاده از ارزهای ملی در مبادلات بازرگانی بین روسیه و ایران یادآور شد: «برای روسیه استفاده از ارزهای ملی در روابط تجاری با ایران اهمیت بسیار حیاتی دارد و ما همه امکانات لازم برای این کار را در اختیار داریم و تلاش می‌کنیم این مسئله را که اکنون حدود 20 الی 30 درصد مبادلات را شامل می‌شود به حداکثر برسانیم . ما اکنون نیز از استفاده از دلار آمریکا در مبادلات بازرگانی خود با ایران صرف نظر کرده‌ایم و هدف خود را به روی استفاده از به روبل روسیه و ریال ایران و در صورت ضرورت، یورو قرار داده ایم. البته این وظیفه بسیار سنگین است. ولی ساختارهای بانکی دو کشور توان بالقوه و امکانات لازم برای انجام آن را دارند تا به اهداف در نظر گرفته در این رابطه دست یابیم.»

ایران دارای توان بالقوه اقتصادی بسیار قدرتمندی است


لوان جاگاریان درباره تاثیر تحریم‌های آمریکا بر وضعیت اقتصادی ایران هم گفت: «مطبوعات ایران با نگرانی در این باره مطالبی می‌نویسند و رهبران ایران به وجود مشکلات در این رابطه اذعان دارند، ولی باید توجه داشت که ایران کشور قدرتمندی است و دارای توان بالقوه اقتصادی بسیار قوی است. این نخستین بار نیست که با تحریم‌های شدید امریکا مواجه است. من معتقدم که رهبران و ملت ایران قدرت کافی برای مقابله با عواقب تحریم‌ها را دارند و اجازه نخواهند داد تا اوضاع در این کشور بی ثبات شود. ما نیز علاقه مندیم تا اوضاع داخلی در جمهوری اسلامی با ثبات باشد و تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه آمریکا را محکوم می‌کنیم و خواستار مقابله با این آنها از سوی شرکت‌های اروپایی خود هستیم. باید توجه داشت که آمریکایی‌ها به طور یکجانبه از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خارج شده‌اند، در حالیکه ایران بدون کوچکترین نقضی، به تعهدات خویش در قبال توافق هسته‌ای پایبند مانده است. کشورهای اروپایی باید اراده سیاسی خود را برای حمایت از منافع تهران در قبال این توافقنامه نشان دهند.

سفیر روسیه درباره کارایی مکانیسم مالی جدید اروپا برای مبادلات بازرگانی با ایران «اینستکس» نیز گفت: «در رابطه با این راهکار سه کشور اروپایی، در حال حاضر هنوز سوالات زیادی بدون پاسخ باقی مانده است. این اقدام بیشتر یک علامت ارسال پیام سیاسی است که ایران را متقاعد سازند تا در چارچوب تعهداتش بر اساس برجام باقی بماند.»

وی افزود: «ضمن اینکه این مکانیزم در مراحل اولیه، فقط محدود به محصولات دارویی و تجهیزات پزشکی می‌شود. در حالی که کاملا مشخص است مهمترین مسئله برای طرف ایرانی نفت است.

این مسئله که آیا اروپا می‌تواند حجم صادرات نفتی ایران را تامین کند، یک سئوال بزرگی است. ولی اگر اروپایی‌ها بتوانند این مسئله را به خوبی اجرا کنند، می توان گفت این طرح موفقیت آمیز خواهد بود. در مجموع کشورهای اتحادیه اروپا باید در عمل نشان دهند که سیاست خارجی مستقلی را اجرا می کنند و ترسی از شریک آن سوی اقیانوس ندارند.»
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
در حاشیه پنجاه و هشتمین مجمع عمومی بانک مرکزی؛

روحانی: درصورت قطع FATF فعالیت بانکی با دنیا دچار مشکل می‌شود

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد؛

سه مانع صادرات محصولات کشاورزی به روسیه

ارسال نظر