بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۵
کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با بورس نیوز؛

حجم زیاد عرضه های اولیه هیجانی در بازار ایجاد نمی کند

کارشناس بازار سرمایه گفت: در هفته‌های اخیر تعداد عرضه‌های اولیه در بورس روند افزایشی را در پیش گرفته اما با توجه به ماهیت، ارزش کل بازار و ظرفیت اقتصادی کشور می توان گفت که ورود این حجم از سهام به بورس هیجانی را در این بازار ایجاد نمی کند.
کد خبر : ۱۸۸۱۲۵

حمید میر معینی کارشناس بازار سرمایه ضمن بیان این مطب به خبرنگار بورس نیوز گفت: عرضه اولیه سهم‌ها رسم دیرینه‌ای بوده که عمدتا سود قطعی را برای سهامداران در پی دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تقاضای زیادی برای عرضه‌های اولیه در بازار وجود دارد، ادامه داد: تعداد و حجم عرضه‌های اولیه در بازار کم بوده به همین دلیل زمینه‌ای برای ورود نقدینگی و جذب سرمایه‌گذار ایجاد نمی شود.

میرمعینی با تاکید براینکه تعداد دفعاتی که عرضه اولیه در بازار انجام می شود برای جذب سرمایه گذار کافی نیست،افزود: به همین دلیل این عرضه ها عاملی برای ورود نقدینگی جدید محسوب نمی شوند.

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه برخی از افراد بعد از به تعادل رسیدن قیمت سهام عرضه شده آن را به فروش می رسانند، خاطرنشان کرد: شرکت‌هایی که بدون آشنایی کافی با بازار سرمایه سهام خود را عرضه اولیه می کنند نیز پولشان را از بازار خارج می کنند.

وی با بیان اینکه اصولا در عرضه های اولیه میزان عرضه و تقاضا برابر است، ادامه داد: اما تجربه نشان می دهد که عرضه‌های اولیه موجبات خروج پول از بورس را فراهم می کنند و برابری جریان ورود و خروج نقدینگی از بازار را به همراه خواهند داشت.

میرمعینی افزود: با توجه به سیاست‌هایی که بورس و فرابورس در پیش گرفته اند نباید نسبت به جذب سرمایه گذار و ورود نقدینگی از طریق عرضه اولیه سهام شرکت‌ها امیدوار بود.

وی ادامه داد: روند فعلی ورود عرضه های اولیه به بازار باید تداوم داشته و همچنین قیمت و میزان سهام عرضه شده نیز باید جذاب باشد.

میرمعینی خاطرنشان کرد: ایجاد سهام شناور مناسب موجبات افزایش نقدشوندگی را در بازار فراهم می کند اما متاسفانه در حال حاضر به این سهام‌ها توجه ای نمی‌شود.

کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در هفته های اخیر تعداد عرضه های اولیه در بورس روند افزایشی را در پیش گرفته است،افزود: باتوجه به ماهیت ارزش کل بازارو ظرفیت اقتصادی کشور می توان گفت که ورود این حجم از سهام به بورس هیجانی را در این بازار ایجاد نمی کند.

وی افزود: افزایش تعدد، تنوع و حجم عرضه های اولیه براساس سیاست‌های اصولی اثرات مثبتی را برای اقتصاد کشور و تولید ناخالص داخلی به همراه دارد که به تبع آن نقش بازار سرمایه نیز در توزیع‌پذیری اقتصاد افزایش خواهد یافت.

میرمعینی با اشاره به اینکه در حال حاضر برنامه ای در خصوص هدف و میزان عرضه های اولیه وجود ندارد،ادامه داد: همچنین بررسی‌های لازم در خصوص نوع صنایعی که از این طریق وارد بازار سرمایه می شوند نیز انجام نمی شود به همین دلیل می توان گفت عرضه‌های اولیه فعلی جذب نقدینگی را به همراه نخواهند داشت.

وی با بیان اینکه در 5 سال اخیر جذب نقدینگی و سرمایه‌گذار از طریق عرضه اولیه انجام نشده است، افزود: قیمت‌گذاری و نحوه معاملات عرضه‌های اولیه در کشور در سال‌های گذشته به صورت حراج بود اما اکنون براساس ثبت دفتری و ثبت سفارش انجام می شود اما در جوامع توسعه یافته عرضه های اولیه عمدتا از طریق واسطه‌گری شرکت‌های تامین سرمایه انجام می‌شوند.

میرمعینی تصریح کرد: در این جوامع برای ثبت سفار عرضه های اولیه در بورس ابتدا شرکت های تامین سرمایه بازاریابی و سپس قیمت‌گذاری را انجام می‌دهند و پس از آن بخشی از سهام آن را در بازار ثانویه عرضه می کنند‌.

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به محدودیت های موجود در قیمت گذاری و حجم عرضه سهام شرکت‌ها در عرضه اولیه نیز گفت: شرکت ها باید 5 درصد از طهام خودرا در بازار کنند و همچنین تعداد و حجم سهم شناور نیز کم بوده و دردی را از بازار سرمایه یا سهامداران دوا نمی کند اما برای سهامدار عمده معافیت‌های مالیاتی را به همراه خواهد داشت.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر