بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۰
مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس گفت:

روزانه 350هزار بشکه پالایش در پالایشگاه نفت بندرعباس

مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس گفت: در اجرای روند توسعه پالایشگاه، در دو مرحله در سال‌‌های ۸۷ و ۹۱ ظرفیت اسمی پالایشگاه نفت بندرعباس افزایش یافت و هم اکنون با ظرفیت پالایش ۳۵۰ هزار بشکه در روز در حال فعالیت است.
کد خبر : ۱۸۸۱۴۶

روزانه 350هزار بشکه پالایش در پالایشگاه نفت بندرعباس

به گزارش بورس نیوز، هاشم نامور در تشریح ۴ دهه عملکرد این پالایشگاه اظهار کرد: در اجرای روند توسعه پالایشگاه، در دو مرحله در سال‌‌های ۸۷ و ۹۱ ظرفیت اسمی پالایشگاه نفت بندرعباس افزایش یافت و هم اکنون با ظرفیت پالایش ۳۵۰ هزار بشکه در روز در حال فعالیت است.

هاشم نامور افزود: اکنون خوراک این پالایشگاه شامل نفت خام سبک جزیره هنگام، نفت خام سنگین و میعانات گازی از منابع گازی سرخون و عسلویه تامین می‌شود.

وی بیان کرد: حدود ۱۸ درصد پالایش نفت خام و به تبع آن تامین فرآورده‌‌های نفتی مورد نیاز کشور در پالایشگاه نفت بندرعباس تولید می‌شود که با این ظرفیت علاوه بر هرمزگان، فرآورده‌‌های مورد نیاز شش استان از جمله سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد، فارس، بوشهر و خراسان جنوبی نیز در این پالایشگاه تولید می‌شود.

نامور در خصوص دستاوردهای این شرکت گفت: با تلاش‌‌های متخصصان داخلی ظرفیت اسمی پالایش نفت خام و میعانات گازی از ۲۳۲ هزار بشکه به ۳۲۰ هزار بشکه در روز در مرداد ماه سال ۸۷ افزایش یافت.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس از افزایش ظرفیت پالایشگاه نفت بندرعباس به میزان ۳۰ هزار بشکه در روز در سال ۹۱ و دستیابی به ظرفیت پالایش ۳۵۰ هزار بشکه در روز را یک طرح مبتکرانه در این پالایشگاه عنوان کرد.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس اظهار داشت: با اجرای طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه بندرعباس ظرفیت پالایشی این پالایشگاه به میزان ۳۰ هزار بشکه در روز میعانات گازی و نفت خام سبک افزایش یافت و به ۳۵۰ هزار بشکه در روز رسید که افزایش تولید فرآورده‌های نفتی به خصوص بنزین و گازوییل را به همراه داشته است.

به گفته نامور، اجرای این طرح علاوه بر صرفه‌ جویی ۶۰۰ میلیون دلاری در سرمایه گذاری اولیه برای پالایش ۳۰ هزار بشکه در روز میعانات گازی و نفت خام سبک، برای پالایشگاه نفت بندرعباس در حدود ۱۴۰ میلیون دلار در سال سودآوری به همراه آورد.

این مسوول اضافه کرد: در راستای اجرای طرح مبتکرانه افزایش ظرفیت پالایشگاه بندرعباس، ۳ دستگاه مخزن ذخیره سازی نفت خام و میعانات گازی نیز هر یک به ظرفیت ۵۰۰ هزار بشکه احداث شد که با احداث این مخزن‌‌ها ظرفیت ذخیره سازی خوراک پالایشگاه ۵۰ درصد افزایش یافت.

وی طرح افزایش تولید بنزین و بهبود کیفیت فرآورده‌‌های نفتی را از دیگر دستاوردهای پالایشگاه نفت بندرعباس برشمرد و افزود: با بهره‌برداری از این طرح برای ۶۵۰ نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد شد.

نامور هدف از اجرای این طرح را افزایش تولید بنزین، ارتقاء کیفیت فرآورده‌‌های بنزین و نفت گاز و بهینه سازی مصرف انرژی عنوان کرد.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس، احداث ‌واحدهای جدید ارتقاء کیفیت ته مانده برج خلا به میزان ۱۱۰هزار بشکه در روز با هدف تولید فرآورده‌های نفتی با ارزش افزوده بیشتر و کاهش تولید نفت کوره را طرح محوری در دست اقدام این پالایشگاه عنوان کرد.

نامور احداث واحد تولید روغن پایه با ظرفیت تولیدی ۲۴۰ هزار تن در سال با استفاده از خوراک لوب کات تولیدی پالایشگاه، اجرای پروژه مدیریت گازهای مشعل پالایشگاه با هدف کاهش حجم آلاینده‌های ناشی از سوختن گازهای مشعل و کاهش مشکلات زیست ‌محیطی ناشی از انتشار گازهای گلخانه‌ای را از دیگر طرح‌‌های در دست اقدام عنوان کرد.

وی ابراز داشت: تامین نفت خام مورد نیاز از طریق احداث یک رشته خط لوله ۳۰ اینچ با هدف کاهش هزینه‌‌‌ها و نیز ریسک تامین خوراک نفت‌ خام پالایشگاه از طریق دریا از دیگر طرح‌‌های محوری در دست اقدام است.

به گفته مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس، همچنین از ابتدای راه ‌اندازی پالایشگاه نفت بندرعباس تاکنون خوراک پالایشگاه با استفاده از ۳ فروند نفتکش هر یک به ظرفیت ۹۰هزار تن(۶۵۰ هزار بشکه ای) تامین می‌شود.

نامور مزیت‌‌های این طرح را کاهش بار آلودگی زیست محیطی نسبت به نفتکش و امکان انتقال نفت ‌خام مستقل از شرایط جوی دریا و متوقف نشدن نفت خام در صورت بروز جنگ و یا ناامنی عنوان کرد.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
در تولید نفت عربستان اتفاق می افتد؛

تولید نفت عربستان کمتر از میزان توافق با اوپک

مدیرعامل بورس انرژی ایران مطرح کرد:

نفت خام یک کالای ویژه و خاص

در پی نشست روز گذشته مجلس شورای اسلامی؛

باید فکری به حال مسئله بنزین کرد

ارسال نظر