بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۹
معاون امور حقوقی و مجلس وزیر اقتصاد مطرح کرد؛

کمک بورس کالا به ایجاد رقابت سالم در صنایع

معاون امور حقوقی و مجلس وزیر اقتصاد گفت: بورس کالای ایران به عنوان یکی از ارکان بازار سرمایه، پدیدآورنده رقابت سالم در فضای بازار کالاهای کشور بوده است به طوریکه در حال حاضر تولیدکننده، مصرف کننده، سرمایه گذار و سهامدار همگی از عرضه و معامله کالاها در بورس کالا سود می برند.
کد خبر : ۱۸۸۲۶۰
به گزارش بورس نیوز، بورس کالای ایران در حالی به منظور ایجاد بازاری منسجم، سازمان یافته و قانونمند برای تسهیل داد و ستد نقدی و آتی کالا که در آن قیمت ها به صورت شفاف و در اثر تقابل آزاد عرضه و تقاضا کشف می شود، راه‌اندازی شد که از جمله مهم ترین اهداف از راه اندازی این بازار می توان به ساماندهی بازار کالاهای خاص نظیر محصولات فلزی، معدنی، کشاورزی و پتروشیمی از طریق مکانیزم اجرایی ناظر بر تعهدات و منافع طرفین معامله و کشف قیمت کالاها براساس تعامل و تقابل عرضه و تقاضا و نیاز بازار و نیز حذف واسطه گری و واسطه های غیرضروری در معاملات و خرید و فروش مستقیم بین فروشنده و خریدار اشاره کرد.

افزون بر این، کاهش نوسانات مخل بازار و امکان انتقال ریسک، کاهش ریسک بین فروشنده و خریدار به دلیل اجرای عملیات از طریق اتاق پایاپای، امکان انجام معاملات نقدی و آتی کالا با استفاده از ابزارهای مناسب و نیز فراهم سازی تسهیلات مالی برای خرید و فروش از دیگر اهداف راه اندازی این بازار به شمار می رود.

در این خصوص معاون امور حقوقی و مجلس وزیر اقتصاد در گفتگو با تسنیم گفت: بورس کالای ایران به عنوان یکی از ارکان بازار سرمایه، پدیدآورنده رقابت در فضای بازار کالاهای کشور بوده است؛ به طوریکه در حال حاضر تولیدکننده، مصرف کننده، سرمایه گذار و سهامدار همگی از عرضه و معامله کالاها در بورس کالا سود می برند.

اسماعیل جلیلی با تاکید بر ایجاد شفافیت با عرضه و معامله کالاها در بورس کالا افزود: تجربه اقتصاد بدون بورس کالا برای سال ها تجربه شده و امروز می توان عنوان کرد که اطمینان خاطر فعالان صنایع در روند دادوستدها به واسطه بستر شفاف و نظام مند بورس کالاست.

وی اظهار داشت: کشف قیمت کالاها براساس مکانیسم عرضه و تقاضا باعث ایجاد صرفه اقتصادی برای طرفین معامله شده است به طوریکه با واقعی شدن قیمت ها شاهد رشد تولیدات در صنایع حاضر در بورس کالا بوده ایم.

جلیلی با بیان اینکه باید در مسیر تقویت بسترهای شفاف و رسمی به جای فضای غیررسمی و بدون شفافیت حرکت کنیم، گفت: در بازارهای غیر رسمی شاهد نبود اطلاعات و ریسک بالای و فضای مبهم سرمایه گذاری هستیم که با تقویت بازارهای رسمی با عرضه بیشتر کالاها در بورس کالای ایران و توسعه ابزارهای مالی این بورس، شاهد پوشش ریسک های سرمایه گذاری و شفافیت آماری خواهیم بود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر