بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۰
عضو هیئت رییسه کمیسیون کشاورزی در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

افزایش قیمت ۳۰ درصدی گندم در سال زراعی ۹۷_۹۸

اتفاق خوبی که امسال رخ داد، افزایش قیمت گندم در سال زراعی ۹۷_۹۸ از ۱۳۰۰ به ۱۷۰۰ تومان بود که این اقدام می تواند خیلی موثر باشد و به نفع کشاورزان تمام شود.
کد خبر : ۱۸۸۴۰۹
به گزارش بورس نیوز ، گندم از جمله کالاهای استراتژیک کشورها است و همواره تامین این محصول مورد حمایت دولت ها بوده است. در کشور ما هم به منظور حمایت از تولید گندم و تامین نیاز بازار داخل، اقداماتی صورت گرفته و از سال ۱۳۶۸ خرید تضمینی گندم توسط دولت در دستور کار است. لازم به ذکر است وضعیت کشت گندم در ۴ دهه اخیر، شکوفایی مطلوبی داشته است. در سال زراعی ۵۶- ۵۵، مجموع سطح زیرکشت گندم ۴ میلیون و ۸۵۰ هزار هکتار و حجم تولید ۴ میلیون و ۷۲ هزار تن بوده که در سال زراعی ۹۷-۹۶، حجم تولید گندم به ۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تن رسیده است. با وجود جمعیت ۳۵ میلیون نفری در سال ۵۵-۵۶، یک میلیون و ۱۴۰ هزار تن، معادل ۳۰ درصد تولید داخل، گندم به کشور وارد می شده، در حالیکه در سال زراعی ۹۷-۹۶، علی رغم رشد جمعیت به حدود ۸۲ میلیون نفر، نیازی به واردات نداشته ایم. البته در حال حاضر سیاست قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی قرار گرفته و کشاورزان پس از فروش گندم خود در بورس کالا، ما به التفاوت قیمت بورس با قیمت تضمینی را از دولت دریافت می کنند. مزیت‌های معامله گندم در بورس کالا با استفاده از مکانیزم قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی با پتانسیل ایجاد ابزارهای نوین مالی و راه‌اندازی صندوق‌های سپرده کالایی یکی از اتفاقات مثبت در بازار سرمایه و نیز صنعت کشاورزی است که هم باعث کشف قیمت عادلانه تر در بورس کالا شده و هم دست دلالان را از بازار گندم کوتاه کرده است.

محمدعلی شاعری عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی در گفت وگو با بورس نیوز درباره روند عرضه گندم دربورس کالا بیان کرد: یکی از راهکارهای حمایت از کشاورزان و واقعی کردن قیمت گندم، عرضه آن در بازار بورس است.

وی افزود: در سال های اخیر به صورت آزمایشی این کار انجام شد و نقش بسیار مثبتی هم در ایجاد شفافیت در بازار داشت. ضمن اینکه مجلس هم از عرضه گندم در بازار بورس حمایت می کند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی تصریح کرد: اتفاق خوبی که امسال رخ داد، افزایش قیمت گندم در سال زراعی ۹۷_۹۸ از ۱۳۰۰ به ۱۷۰۰ تومان بود که این اقدام می تواند خیلی موثر باشد و به نفع کشاورزان تمام شود.

محمدعلی شاعری در خاتمه خاطر نشان کرد: امیدواریم بازار بورس هم تلاش کرده و در جهت حمایت از کشاورزان و واقعی کردن قیمت گندم، اقدامات لازم را انجام دهد.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کارشناس بورس‌کالا در گفت‌وگو با بورس‌نیوز اعلام کرد:

سامانه «گندم» سنگ بزرگ دولتی‌ها / عرضه زعفران آزمون خوبی برای اعتماد به بورس

در آخرین روز بهمن‌‎ماه ۹۷ رقم خورد؛

میزبانی بورس کالا از انواع مواد پلیمری

ارسال نظر