بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۵
عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت:

مهم ترین چالش صنعت سیمان رقابت داخلی این صنعت

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: مهم‌ترین چالش صنعت سیمان برای سال آتی رقابت داخلی کارخانجات سیمان است که زمینه تنزل قیمت سیمان به زیر قیمت تمام‌شده را فراهم می‌کند.
کد خبر : ۱۸۸۴۸۲

مهم ترین چالش صنعت سیمان رقابت داخلی این صنعت

به گزارش بورس نیوز، محمد اتابک درباره روند فعلی صنعت سیمان اظهار کرد: روند فعلی صنعت سیمان گویای چند چالش عمده است. چالش اول کاهش مصرف سیمان در داخل است. سیاست‌های بخش مسکن در حد قول مانده است. ساخت بافت فرسوده شکل نگرفته و بودجه‌های عمرانی پایین است. سیاست‌گذاری در بخش ساختمان به نحوی است که به ساخت و ساز خصوصی دامن نمی زند درحالیکه تقریبا 90 درصد از ساخت و ساز توسط بخش خصوصی انجام می‌شود. به طور کلی در سال جاری و آتی محدودیت بودجه عمرانی و سیاست‌گذاری‌ها به کاهش میزان مصرف انجامیده است.

وی درباره صادرات سیمان افزود: در خصوص صادرات باید گفت که سیمان ایران در بازارهای جدیدی حضور پیدا کرده با این حال نمی توان امیدی به رسیدن به نقاط اوج در سال‌های گذشته داشت اما ممکن است به ممکن است 10 تا 12 میلیون تن در سال آتی برسیم.متاسفانه طی یک سال اخیر صادرات دچار تصمیم‌گیری‌های متعدد شده است و صنعت سیمان را مشابه دیگر رشته‌های صنعتی دچار مشکل کرده است. پیام این وضعیت برای مشتریان سیمان ایران این است که ایران فروشنده خوبی نیست و این به کاهش میزان صادرات در سال آینده می‌انجامد. اکنون صادرات ایران به عراق و افغانستان تحت تاثیر تصمیمات ناگهانی سیاستگذاران تسهیل که نشده هیچ با مشکل هم روبه‌رو شده است.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران ادامه داد: مهم‌ترین چالش صنعت سیمان برای سال آتی رقابت داخلی کارخانجات سیمان است که زمینه تنزل قیمت سیمان به زیر قیمت تمام‌شده را فراهم می‌کند. بعید است مصرف داخل و صادرات افزایش پیدا کند بنابراین با اضافه تولید حدودا 20 میلیون و رقابت منفی مواجهیم که به تشدید مشکلات صنعت در سال 98 می‌انجامد. در این شرایط تنها می‌توان به این امیدوار بود که سیاست‌گذاری وزارت راه و شهرسازی به ایجاد سازه‌های بتنی و رویه‌های بتنی دامن بزند و زمینه افزایش مصرف داخلی را فراهم کند. از سوی دیگر لازم است تولیدکنندگان قیدهای لازم برای تولید را مدنظر داشته و بیش از مصرف داخلی تولید نکنند.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر