بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۲
بیشتر نمادهای مذکور از بازار پایه هستند؛ به خصوص در زمره شرکت‎های با نسبت بدهی بالا به چشم می‎خورند. ولی با همه این اوصاف، نمادهایی که نسبت بدهی بالاتری دارند، بازدهی مطلوبی برای سهامداران خود به ارمغان آورده اند.
کد خبر : ۱۸۸۵۵۲

به گزارش واحد سنجش و راه حلهای رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، نسبت بدهی بیانگر اهمیت و نقش بدهی‌ها در تأمین کل دارایی‌های شرکت است و نشان میدهد چه میزان از دارایی‌ها از محل بدهی‌ها تأمین‌ شده است.

بالا بودن نسبت بدهی به این معنا است که شرکت برای تأمین منابع موردنیاز خود، از منابع مالی خارج از شرکت استفاده میکند که نتیجه آن، افزایش ریسک شرکت است. بنابراین نسبت بدهی، شاخص و معیار سنجش ریسک مالی شرکت محسوب می‌شود.

کل شرکتهای حاضر در بازار سرمایه بر اساس نسبت بدهی رتبه بندی شدند. بر این اساس، نماد «ساذری» با نسبت بدهی 7 رتبه اول را در بین تمام شرکتها دارد. «فجوش» با نسبت 6 و «پلاست» با نسبت حدود 4 در ردههای دوم و سوم قرار دارند.

در تصویر ذیل 20 شرکت که بیشترین نسبت بدهی را دارند، ملاحظه میکنید. به عبارتی این 20 شرکت از ریسک مالی بالایی برخوردارند و بیش از آن که بر تواناییها و منابع خود تکیه کنند، به منابع مالی خارج از شرکت خیره شده اند.

تراز بدهی کدام شرکت‎ها سنگینی می‎کند؟! / هر چه منفی‎تر، پربازده‎تر!!!

اما کدام شرکتها بهترین نسبت را دارند؟!

نماد «پردیس» از این حیث عملکرد بسیار مطلوبی از خود برجای گذاشته و نشان میدهد که از داراییهای خود به خوبی استفاده میکند و کمتر به منابع خارجی اجازه عرض اندام میدهد. رتبه دوم از آن «واعتبار» گردید و «ثنام» در جایگاه سوم ایستاد.

تراز بدهی کدام شرکت‎ها سنگینی می‎کند؟! / هر چه منفی‎تر، پربازده‎تر!!!

همانطور که ملاحظه میکنید، بیشتر نمادهای مذکور از بازار پایه هستند؛ به خصوص در زمره شرکتهای با نسبت بدهی بالا به چشم میخورند. ولی با همه این اوصاف، نمادهایی که نسبت بدهی بالاتری دارند، بازدهی مطلوبی برای سهامداران خود به ارمغان آورده اند. به عنوان مثال، نماد «ساذری» از ابتدای سال جاری تاکنون 473 درصدی رشد قیمت داشته که با توجه به ریسک بالای آن، جای تعجب دارد.

در طرف مقابل، شرکتهایی که از نسبت بدهی مطلوبی برخوردار هستند، بازدهی مطابق انتظار رقم نزدند و به گرد بازار پایهایها نرسیده اند.

تراز بدهی کدام شرکت‎ها سنگینی می‎کند؟! / هر چه منفی‎تر، پربازده‎تر!!!
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
احتمال اندک تکرار رشد ۵۴ درصدی سودآوری "واعتبار"؛

آیا جیب "سرمایه‌گذار" خالی می‌ماند!

ارسال نظر