بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۰
عضو هیئت مدیره سندیکای شرکت های ساختمانی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

طرح لیزینگ مسکن اقدامی اثرگذار، اما مشروط به یک شرط

رکود فقط ناشی از ضعف قدرت خرید مردم نیست و افزایش قیمت املاک توسط مالکان و فروشندگان هم به رکود بازار مسکن دامن زده است.
کد خبر : ۱۸۸۷۳۱
به گزارش بورس نیوز، دامنه افزایش قیمت ها امسال بازار مسکن را هم در بر گرفت و شاهد جهش خیره کننده قیمت املاک به خصوص املاک مسکونی در شهر تهران بودیم. با قیمت های فعلی املاک مسکونی، تسهیلات بانکی خرید مسکن، سهم چندانی در تامین مالی خرید مسکن توسط متقاضیان نداشته و باید تدبیری دیگر اندیشیده شود. 

اگر چه در سال مالی ۹۵ مجوز فعالیت لیزینگ های غیر بانکی در طرح لیزینگ مسکن داده شد و اعلام شد لیزینگ های غیر بانکی با اعطای تسهیلات به میزان ۷۰ درصد ملک می توانند در این طرح مشارکت داشته باشند؛ ولی تا کنون در عمل مشارکتی احساس نشده است. 

طرح لیزینگ مسکن موافقان و مخالفانی دارد. موافقان این طرح، بزرگترین حسن این طرح را عدم پرداخت وام توسط بانک ها مطرح می کنند. زیرا مدت زیادی است مردم با مشکل تسهیلات بانکی مواجه هستند و این اقدام می تواند این مشکل را حل کند. همچنین انبوه سازان نیز با همکاری با لیزینگ ها به سرمایه خود دست پیدا کرده و می توانند اقدام به اجرای پروژه های جدید کنند. علاوه بر شروع پروژه جدید، انگیزه برای برنامه ریزی های بلند مدت برای ساخت و عرضه مسکن نیز در انبوه سازان بالاتر می رود. 

اما مخالفان این طرح، لیزنگ مسکن را طرحی جدید برای بازار مسکن نمی دانند و آن را همانند وام مسکن توصیف می کنند. به گفته مخالفان طرح لیزینگ، محدودیت های فراوان این طرح نمی تواند باعث حل مشکلات خریداران واقعی مسکن شود. برخی از این مخالفان این طرح را مازادی بر تسهیلات در نظر می گیرند که به هیچ وجه نمی تواند سود رسان باشد؛ چرا که قدرت بازپرداخت اقساطی ۷۰ درصد قیمت یک ملک مسکونی در کلانشهرها از عهده بسیاری از خریداران مسکن خارج است.

جواد خوانساری عضو هیات مدیره سندیکای شرکت های ساختمانی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص وضعیت بازار مسکن بیان کرد: مشکلات مالی و کمبود نقدینگی، سبب ایجاد رکود در معاملات مسکن شده و حجم معاملات را به شدت کاهش داده است. البته رکود فقط ناشی از کمبود نقدینگی و ضعف قدرت خرید خریداران نیست و افزایش قیمت املاک توسط مالکان و فروشندگان هم به رکود بازار مسکن دامن زده است.  

کارشناس و فعال صنعت ساختمان در خصوص وضعیت بازار مسکن در رابطه با تاثیر احتمالی طرح لیزینگ مسکن بر بازار مسکن اظهار داشت: اگر درست عمل شود، طرح لیزینگ مسکن به بهبود وضعیت بازار مسکن و رونق معاملات کمک خواهد کرد. اما اثرگذاری این طرح، بستگی به روش اجرای طرح خواهد داشت.

وی افزود: اگر عملکرد مسئولان در زمان اجرای این طرح، در راستای افزایش رفاه مردم باشد، طرح لیزینگ مسکن می تواند طرح موفقیت آمیزی باشد. ولی چنانچه این کار با مشکلات اداری و نارسایی هایی همراه باشد و بدون بررسی جوانب مختلف وارد فاز اجرایی شود، موفقیتی در بر نخواهد داشت.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر