بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۷
جذب مشارکت بخش خصوصی و حذف بودجه های فرهنگی و خیره و حوزه های علمیه و...، راهکارهای جبران کسری بودجه دولت است
کد خبر : ۱۸۹۰۵۶
به گزارش بورس نیوز، امروز بحث‌ مفصلی درباره کنوانسیون پالرمو در مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح شد ولی، رای‌گیری در خصوص پالرمو و CFT به سال آینده موکول شد. ظاهرا دلیل تاخیر رای مجمع در این مورد ، نگرانی در مورد معیشت مردم است. این روزها تورم به حدی رسیده که دغدغه بسیاری از اقشار متوسط و ضعیف، فقط تامین معاش روزانه است.


عبدالحسین ساسان اقتصاددان در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: بزرگترین مشکل دولت، فشار مالی است. کسری بودجه دولت، روند اجرای پروژه های عمرانی را تحت تاثیر قرار داده و در شرایطی که پروژه های عمرانی بزرگ در کشوری اجرا نشود، رکود اقتصادی محتمل است. به همین دلیل باید گفت داروی علاج رکود اقتصادی در همه جای دنیا اجرای پروژه های کلان عمرانی یا Big project است. 

وی افزود: دلیل ناتوانی دولت در اجرای پروژه های کلان عمرانی، بار هزینه های بخش عمومی است که بر دوش دولت افکنده شده است. از جمله هزینه هایی که بر دوش دولت سنگینی می کند، می توان به بودجه مربوط به طرح های فرهنگی و خیریه و حوزه های علمیه اشاره کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان در مورد راهکارهای برون رفت از این مشکل گفت: اگر دولت در تامین بودجه عمرانی ناتوان باشد، می بایست این مهم را به بخش خصوصی واگذار کرد و در واقع جهت ایجاد رونق اقتصادی از مشارکت بخش خصوصی بهره گرفت.

وی اضافه کرد: جهت ترغیب سرمایه گذاران بخش خصوصی به مشارکت در اجرای طرح ها و پروژه های عمرانی می بایست معافیت های مالیاتی همیشگی به این طرح ها اختصاص داد. چرا که معمولا بازدهی طرح های بزرگ عمرانی، اندک است و برای بخش خصوصی جذابیت چندانی ندارد؛ ولی با اعطای بخشش های مالیاتی می توان به جذابیت سرمایه گذاری بخش خصوصی در این حوزه افزود. 

ساسان ضمن تاکید بر لزوم بازنگری بودجه برخی بخش ها، اظهار داشت: این طور نیست که اگر دولت، بودجه طرح های فرهنگی و خیریه و حتی آموزشی را حذف کند دچار چالش فرهنگی شویم. کما اینکه در همه جای دنیا هم بخش خصوصی در این موارد سرمایه گذاری میکند. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: بخشی از بودجه ای که به طرح های فرهنگی تخصیص می یابد، رانت محسوب شده و دریافت کنندگان بودجه به اندازه بودجه ای که گرفته اند، بازدهی ندارند. با حذف این موارد از بودجه می توان مشارکت دولت در پروژه های عمرانی زیربنایی را گسترش داد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر