بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۲
در قانون برنامه ششم توسعه انجام شد؛

ممنوعیت واردات محصولات تراریخته

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: در قانون برنامه ششم توسعه واردات محصولات تراریخته ممنوع شده است و تنها در مواردی برای انجام تحقیقات امکان واردات وجود دارد.
کد خبر : ۱۸۹۱۵۸

به گزارش بورس نیوز، جلال محمودزاده درخصوص واردات محصولات کشاورزی تراریخته، گفت: در قانون برنامه ششم توسعه واردات محصولات تراریخته ممنوع شده است و تنها در مواردی برای انجام تحقیقات امکان واردات وجود دارد.

نماینده مردم مهاباد در مجلس دهم با بیان اینکه متاسفانه علی رغم اینکه در برنامه ششم توسعه واردات محصولات تراریخته ممنوع شده اما بیشتر محصولات کشاورزی وارداتی قانونی و غیرقانونی مانند ذرت و سویا تراریخته هستند و تنها تابلو و برچسب تراریخته را ندارند، تصریح کرد: محصولات تراریخته به نام محصول عادی وارد کشور می‌شوند.

این نماینده مردم در خانه ملت با اشاره به اینکه مقرر شده بود که اگر محصول تراریخته وارد کشور می‌شود برچسب داشته باشد، ادامه داد: خریداران باید بتوانند محصول تراریخته را از غیر تراریخته تشخیص دهد و بر اساس اطلاعات خود محصول مورد علاقه خود را انتخاب کند، این موضوع حق قانونی مصرف کننده است.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی ، ادامه داد: واردکنندگان موضوع نصب برچسب برروی محصولات تراریخته را رعایت نمی‌کنند و بیشتر محصولات کشاورزی که از کشورهایی مانند هندوستان وارد می‌شود تراریخته هستند.

محمودزاده با تاکید بر اینکه دنیا به سمت کشت و تولید محصولات تراریخته حرکت می‌کند، عنوان کرد: محصولات تغییر ژنتیک یافته نسبت به محصولات عادی تولید چندین برابری دارند، در زمینه ذرت می‌توانیم با استفاده از روش‌های موجود حجم تولید را به 5 برابر میزان کنونی افزایش دهیم.

نماینده مردم مهاباد در خانه ملت با اشاره به اینکه باتوجه به کمبود منابع آبی، خاکی و محدودیت‌های اقلیمی در کل دنیا تمامی کشورها به دنبال کشت محصولات تراریخته هستند تا تولید بیشتری داشته باشند و پاسخگوی نیاز جمعیت درحال رشد کشورها باشند، ادامه داد: ما نمی‌توانیم از توسعه و تغییر تکنولوژی فرار کنیم لازم است که در زمینه تحقیق و توسعه وارد تولید محصولات تراریخته شویم.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه با انجام آزمایشات لازم نباید به محصولات تراریخته خطرزا اجازه واردات داده شود و از سوی دیگر باید محصولات فاقد مشکل با نصب برچسب تراریخته مجوز واردات دریافت کنند، گفت: مصرف‌کنندگان در بازار باید قدرت انتخاب داشته باشند.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه دروازه‌های کشور نباید بر روی تکنولوژی بسته شود، باید همراه با سایر کشورهای دنیا در زمینه تحقیق و بررسی محصولات تراریخته فعالیت کنیم، خاطرنشان کرد: نتایج آزمایشات بر روی محصولات تراریخته باید به‌صورت شفاف در اختیار جامعه قرار بگیرد.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس خبر داد:

سیاست غلط تولید و صادرات محصولات آب‌بر

مدیرعامل کارگزاری خبرگان سهام گفت:

بورس کالا مبنای قیمت‌گذاری یکسان در سراسر کشور

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن وتجارت:

جز اینکه به توان مردم مراجعه کنیم چاره ای نداریم

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت:

بورس کالا، مرجع قیمت زعفران برای کشاورزان

ارسال نظر