بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

رشد هزار درصدی ظرفیت صنعت سیمان در ۴ دهه/ تحریم ها، دست انداز جدی سیمانی ها

تا قبل از تحریم های امسال، صنعت سیمان به ۱۷ کشور صادرات داشت و با اعمال تحریم های جدید و افزایش هزینه ها و ریسک صادرات، برخی بازارها مثل بنگلادش را از دست داده ایم.
کد خبر : ۱۸۹۲۷۵
به گزارش بورس نیوز، یکی ازبازارهای مهم صادراتی سیمان ایران، کشور عراق بوده است. مدتی است به دلیل تعرفه بالای واردات عراق بر سیمان ایران و نیز مشکلات نقل و انتقال ارز، این بازار را به نوعی از دست داده ایم.  با توجه به سفر آتی رییس جمهور به عراق احتمالا موانع صادرات به عراق کاهش یافته و بتوان به بهبود روابط تجاری خوشبین بود.همچنین با توجه به همسایگی عراق با سوریه و حجم تقاضای بالای سوریه به مصالح ساختمانی ازجمله سیمان، پس از این سفر شاید برنامه سوآپ سیمان توسط عراق به سوریه وارد فاز اجرایی شود.

عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در گفتگو با بورس نیوز در خصوص جایگاه فعلی صنعت سیمان و میزان پیشرفت این صنعت در چند دهه اخیر بیان کرد: اولین کارخانه سیمان با ظرفیت تولید سالانه تقریبا ۳ هزار تن در سال ۱۳۱۲ احداث شد. به تدریج این صنعت توسعه یافت و چند کارخانه جدید راه اندازی شد و تا زمان پیروزی انقلاب ظرفیت صنعت به ۸ میلیون تن رسیده بود. در سال ۱۳۸۰ ظرفیت صنعت به ۲۹.۵ میلیون تن رسید. انقلاب صنعت سیمان دهه ۸۰ بود؛ به طوری که ظرفیت تولید صنعت سیمان تا سال ۱۳۹۰ به حدود ۷۱ میلیون تن رسید. ظرفیت نصب شده سیمان تا این لحظه به ۸۷ میلیون تن رسیده است. 

وی در رابطه با دلایل توسعه چشمگیر صنعت سیمان اظهار داشت: توسعه صنعت سیمان ناشی از نیاز کشور به سیمان، رشد اقتصادی کشور خصوصا در دهه ۸۰، و همچنین استفاده از حساب ذخیره ارزی برای توسعه صنایع بخش خصوصی بود. به عبارتی دیگر صنعت سیمان از دهه ۸۰ در اختیار بخش خصوصی قرار گرفت و ۳۳ درصد ظرفیت فعلی توسط بخش خصوصی ایجاد شد. در دهه ۸۰ کارخانجات سیمانی با ماشین آلات مدرن اروپایی تجهیز شد.

شیخان بهترین سال صنعت سیمان را سال ۱۳۹۲ دانست و عنوان کرد: تقاضای سیمان در سال ۹۲ به دلیل پروژه مسکن مهر، جهش مطلوبی داشت؛ ضمن اینکه صادرات هم در آن سال اوضاع مناسبی داشت و صنعت سیمان در آن سال با بیش از ۱۰۰ درصد ظرفیت اسمی، تولید کرد. 

فعال صنعت سیمان در مورد روند صادرات سیمان گفت: در دوران قبل از انقلاب، تولید سیمان جوابگوی نیاز کشور نبوده است؛ ولی اینک در شرایطی به سر می بریم که با وجود افزایش جمعیت، صنعت سیمان هم تقاضای داخلی را تامین می کند و هم در بازارهای صادراتی حضور دارد. 

وی افزود: در حال حاضر صنعت سیمان با ۶۸ درصد ظرفیت نصب شده تولید می کند. با افزایش ظرفیت صنعت سیمان، این امکان برای صنعت ساختمان فراهم شد که به سمت اسکلت بتنی سوق پیدا کنند. با توجه به قیمت مناسب سیمان و مازاد تولید صنعت، امیدواریم وزارت راه و شهرسازی برنامه های تشویقی جهت ترغیب استفاده از سیمان در اسکلت ساختمان ها و نیز جاده سازی را هم در پیش گیرد. 

شیخان در خاتمه در پیش بینی وضعیت صنعت سیمان تا سال ۱۴۰۰ گفت: صنعت سیمان به لحاظ منابع مورد نیاز برای تولید و تامین مواد اولیه و امکانات تولید، هیچ مشکلی ندارد. اگر دولت اقداماتی در راستای کاهش موانع صادرات انجام دهد، امکان افزایش حجم تولید را خواهیم داشت. به دلیل کیفیت بالا و قیمت نسبتا ارزان سیمان ایران، تقاضای سیمان در بازارهای صادراتی دوردست تر هم وجود دارد. اما به سبب تحریم ها، هزینه حمل دریایی افزایش زیادی داشته و ضمنا ریسک های صادرات نیز بیشتر شده است. بنابراین مادامی که در شرایط تحریم به سر می بریم نمی توان به ورود به بازارهای صادراتی جدید اندیشید. کما اینکه تا قبل از تحریم های امسال، صنعت سیمان به ۱۷ کشور صادرات داشت و با اعمال تحریم های جدید و افزایش هزینه ها و ریسک صادرات، برخی بازارها مثل بنگلادش را از دست داده ایم.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مهدی
United States of America
جمعه ۱۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۲
سیمان مرد از بست که جان نداشت