بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۷
شرایط رکودی حاکم بر اقتصاد فضا سودآوری را به دلیل تحمل هزینه‎های مالی سنگین، تنگ کرده است. اما برخی شرکت‎ها از تسهیلات دریافتی نهایت استفاده را برده اند و آن را در مسیر صحیح به کار گرفته‎اند.
کد خبر : ۱۸۹۲۷۶

به گزارش واحد سنجش و راه حلهای رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، یکی از محلهای تامین سرمایه در گردش و نقدینگی، تسهیلات بانکی است که در شرایطی رکود اقتصادی، این موضوع به پاشنه آشیل شرکتها تبدیل میشود. زمانی که شرکتها نمیتوانند از پس تسهیلات دریافتی برآیند، هزینه مالی چنان در صورتهای مالی رشد و خودنمایی میکند که سود را به زانو درمیآورد.

بر طبق آخرین صورتهای مالی منتشر شده، شرکتهای حاضر در بورس اوراق بهادار تهران در مجموع بالغ بر 90800 میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده‎اند.

در این میان، «فولاد» با دریافت 5486 میلیارد تومان، بیشترین تسهیلات را در سمت چپ ترازنامه خود میبینید. دو قلوهای خودروساز نیز در رتبه دوم و سوم ایستاده‌اند و در مجموع بیش از 9570 میلیارد تومان از سوی سیستم بانکی کمک دریافت کرده‎اند.

ترازوی سنگین وام در ترازنامه این شرکت‎ها / تمایزی به سختی «فولاد»

یکی از نسبتهایی که میتوان بزرگی و قدرت هزینههای ناشی از دریافت تسهیلات را اندازه‎گیری کرد، نسبت بار مالی وام است. به عبارت بهتر، سنگینی وزنه وام در ترازنامه سنجیده میشود.

بر این اساس، «سمایه» بیشترین نسبت بار مالی وام را دارد و به شدت هزینههای مالی در صورتهای مالی سنگینی میکند و نفس درآمدها را گرفته است.

پس از این بانک، نمادهای «کرمان» و «فسلیر» بیشترین نسبت بار مالی وام را دارند.

ترازوی سنگین وام در ترازنامه این شرکت‎ها / تمایزی به سختی «فولاد»

همانطور که در این دو تصویر ملاحظه میکنند، صرفا دریافت تسهیلات سنگین، بار مالی وام را بالا نمیبرد و برخی شرکتها همچون «فولاد» استفاده بهینه و کارا از این موضوع کرده اند و با سودسازی، مجال خودنمایی به هزینه مالی ندادند.

در مجموع، در شرایطی که چرخ تولید به کندی میچرخد و دخل و خرجی شرکتها با هم همخوانی ندارد، استفاده از تسهیلات بانکی با نرخهای سود بالا چندان توجیه اقتصادی ندارد و شرکتها باید برای تامین سرمایه در گردش به سراغ منابع دیگر بروند و راهکارهای دیگری را برگزینند. 

در چنین شرایطی نقش شرکت‎های تأمین سرمایه و لیزینگ بیش از پیش نمود پیدا می‎کند و باید نقش پررنگی‎تری برای این گروه از شرکت‎ها قائل شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر