بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰
همواره عرضه اولیه برای فعالان بازار سرمایه جذابیت دارد؛ همان‎طور که در سال 97 شاهد شکسته شدن رکورد حضور در عرضه اولیه بودیم. تمام این سهم‎ها کار خود را با رشد قیمت به پایان رساندند که «سپ» و «شغدیر» خاطره خوشی را از خود به جای گذاشتند.
کد خبر : ۱۸۹۸۲۰

به گزارش واحد سنجش و راه حلهای رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، در سال 97 بازار سهام میزبان 21 شرکت جدید بود.

عملکرد مثبت عرضه اولیه‎های سال 97 / «سپ» و «شغدیر» بورس و فرابورس را رو سفید کردند

در این بین، سهم بورس تهران 6 شرکت و فرابورس ایران 15 شرکت بود. این در حالی است که پیش از این مسئولین بورس تهران، خبر از برنامه عرضه اولیه 12 شرکت را داده بودند. به این ترتیب، با وجود نقدینگی فراوان در سطح کشور و رشد شاخصهای بازار سهام، فرصت مناسبی بود تا شرکتهای در صف عرضه اولیه، وارد جریان معاملات شوند و بخشی از نقدینگی موجود را به خود جذب کنند؛ ولی از قافله عقب ماند و در هدایت نقدینگی به سمت بورس موفق عمل نشد.

در جدول زیر شرکتهایی که در سال 97 در بورس تهران عرضه اولیه شدند، را مشاهده میکنید.

عملکرد مثبت عرضه اولیه‎های سال 97 / «سپ» و «شغدیر» بورس و فرابورس را رو سفید کردند

اولین نمادی که در سال گذشته پا به عرصه بازار سرمایه گذاشت، شرکت «پرداخت الکترونیک سامان کیش» با نماد «سپ» بود که از زمان ورود تا پایان سال 97 بازدهی قابل توجه 160 درصدی را عاید سهامداران خود کرد.

در آخرین روزهای سال نیز سهام شرکت «تأمین سرمایه نوین» با نماد «تنوین» عرضه شد که در مدت کوتاه از سال، 17 درصد رشد قیمت را به ثبت رساند.

اما به سراغ فرابورس میرویم که فعالیت خود را از تیر ماه با عرضه اولیه «شغدیر» آغاز کرد. «پتروشیمی غدیر» از آن زمان تا پایان سال 268 درصد بر قیمت هر سهم خود افزود و به این ترتیب، همراهان خود را بسیار منتفع کرد.

پانزدهمین و آخرین عرضه اولیه فرابورس در سال 97 در نماد «زماهان» رخ داد که کار خود را با صف خرید در پایان خاتمه داد.

عملکرد مثبت عرضه اولیه‎های سال 97 / «سپ» و «شغدیر» بورس و فرابورس را رو سفید کردند

به طور کلی سال 97 را برای سهمهای تازه وارد به خوبی تمام شد و برخلاف سال 96 که برخی از عرضه اولیهها انتظارات را برآورده نکردند، در سال 97 تمامی سهامداران از این امر سود بردند. انتظار میرود سهمهای در نوبت عرضه به زودی به جمع بورسیها بپیوندند و خاطرات خوش عرضههای سال قبل در سال جدید نیز تکرار شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر