بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۸
همزمان با سفر نخست‌وزیر عراق و هیات همراه به تهران رقم خورد؛

امضای تفاهم نامه همکاری اتاق بازرگانی بصره و بورس کالای ایران

همزمان با سفر عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق و هیات همراه به تهران، آن هم کمتر از یک ماه پس از سفر حسن روحانی، رییس جمهور کشورمان به عراق که بیانگر عزم دو کشور برای اجرای توافقات انجام شده است، امروز تفاهمنامه همکاری میان بورس کالای ایران و اتاق بازرگانی بصره در راستای توسعه همکاری های تجاری و بازرگانی دو کشور امضا شد.
کد خبر : ۱۹۰۰۷۲
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل بورس کالای ایران؛ طی روز جاری و در راستای توسعه همکاری های تجاری و بازرگانی میان دو کشور ایران و عراق و به منظور تسهیل مبادلات تجاری و ایجاد بازاری شفاف، مطمئن و کاهش ریسک و هزینه های مبادلاتی تجارت ایران و عراق، تفاهمنامه همکاری میان حامد سلطانی نژاد، مدیرعامل بورس کالای ایران و  ماجد موزان، نایب رئیس اتحادیه اتاق های بازرگانی عراق و رئیس اتاق بازرگانی بصره امضا شد.

حل 2 چالش بازار عراق از مسیر بورس

حامد سلطانی نژاد، مدیرعامل بورس کالای ایران در ابتدای این نشست ضمن عرض خیر مقدم به حضار، گفت: بورس کالای ایران از سه سال گذشته و در پی آسیب شناسی بازار عراق، با دو چالش جدی تجار عراقی در مبادلات تجاری با سایر کشورها از جمله ایران روبه رو شد.

سلطانی نژاد افزود: چالش نخست، موضوع «استمرار عرضه» محصولات ایرانی برای بازار عراق است. در این خصوص همواره تجار یا تولیدکننده عراقی از استمرار عرضه یک محصول اطمینان نداشته و نمی تواند به طور دقیق برای تولید یا مصرف خود برنامه ریزی کند. همچنین چالش دوم، «کیفیت محصول» است که هر دو این چالش ها می تواند در بورس کالا به عنوان بستری برای تسهیل مبادلات و خرید بدون واسطه عراقی ها از تولیدکنندگان ایرانی، برطرف شود.

وی اظهار داشت: در حوزه تسویه و تبادلات پولی نیز مشکلاتی وجود دارد اما با ایجاد سازوکار بورس برای مبادلات کالایی و تبادلات مالی، این موضوع تا حدود زیادی قابل رفع است.

مدیرعامل بورس کالای ایران عنوان کرد: راه اندازی بورس کالایی مشترک با عراق از پیشنهادهایی است که زمینه مبادلات کالایی در ساختاری نظام مند و رقابتی را فراهم می کند تا عرضه های مستمر، کشف قیمت ها و موارد مربوط به تسویه مالی نیز با سهولت بیشتری رقم بخورد.

 
نوید بهبود تولید عراق با مبادلات کالاها در بورس ایران

در ادامه ماجد موزان، نایب رئیس اتحادیه اتاق های بازرگانی عراق با استقبال از طرح های پیشنهادی بورس کالا برای توسعه روابط تجاری ایران و عراق، گفت: شرایط اقتصادی عراق خاص است به طوریکه عمده پول های کشور، صرف واردات می شود. از این رو ما به فکر رشد تولید و توسعه صنعت هستیم که ساختارمند شدن مبادلات کالایی از طریق بورس ایران، می تواند نوید تولید بهتر در عراق را بدهد.

رئیس اتاق بازرگانی بصره افزود: عموما کالای زیادی وجود ندارد که از سوی عراق به ایران صادر شود به این ترتیب باید شرایطی مهیا شود تا کالاها و مواد مورد نیاز ایران به شکلی مطلوب و با کیفیت به عراق صادر شود که این مهم می تواند از طریق بورس کالای ایران محقق شود.

موزان اظهار داشت: عراق به توان بالای اقتصادی ایران اطمینان دارد و با توجه به قرابت جغرافیایی دو کشور، اولویت عراق برای مناسبات تجاری، ایران است؛ از این رو از مسوولان اقتصادی و بورس ایران می خواهیم که وارد گود شوند و ما نیز عرصه را برای حضور آن ها مهیا می کنیم.

3 جذابیت بورس کالا برای تجار عراقی

در ادامه این نشست، سید حمید حسینی دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق به جذابیت های بورس کالا برای تجار عراقی اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات اصلی تجار عراقی این است که تجار معتبر ایرانی را برای خرید محصولات نمی شناسند و مشاهده شده که اخلال در روند تجارت آنها به وجود می آید. از این رو بورس کالای ایران می تواند به معاملات دو طرف اعتبار ببخشد تا دیگر شاهد اختلافات تجاری در این حوزه نباشیم.

وی افزود: موضوع بعدی این است که تجار عراقی به دلیل روبه رو شدن با برخی تجار غیر معتبر ایرانی، بر امضای قرارداد با تولیدکنندگان ایرانی اصرار دارند اما ارتباط آنها با تولیدکنندگان مد نظرشان دشوار و سخت است؛ این خلاء نیز می تواند در بستر بورس کالا که هر روز میزبان تولیدکنندگان معتبر ایرانی است، پر شود و تجار عراقی بتوانند با سازوکار مشخص محصولات ایرانی باکیفیت خریداری کنند.

حسینی به سومین جذابیت بورس کالا برای عراقی ها اشاره کرد و گفت: هزینه بالای مبادلات کالاها نیز دیگر معضل تجارت با عراق است. به طوریکه نه تولیدکننده ایرانی و نه خریدار عراقی از قیمت مبادلات راضی نیستند؛ در این زمینه به تازگی شاهد بودیم محصولی که با نرخ 14 دلار از تولیدکننده ایرانی خریداری شد با قیمت 40 دلار به مصرف کننده عراقی رسید که این موضوع بیانگر چند دست چرخیدن و وجود واسطه ها در این روند است.

دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق تاکید کرد: در این زمینه نیز اگر محصولات از مسیر بورس کالا مبادله شود، هم تولیدکننده ایرانی محصولش را با قیمت واقعی می فروشد و هم مصرف کننده عراقی نسبت به کشف قیمت و عادلانه بودن معاملات اطمینان پیدا می کند.

حسینی در پایان گفت: موضوع دیگری که به نظرم می رسد این است که تابلوی بورس کالا را در بازار بصره و در مقابل دیدگان تجار بزرگان عراق قرار دهیم تا آنها از قیمت محصولات مختلف صنعتی و معدنی، پتروشیمی و نفتی و کشاورزی ایران مطلع شوند و این موضوع می تواند شروع کننده آغاز تبادلات تجاری ایران و عراق از بستر بورس کالا باشد.

جزییات تفاهمنامه

براساس تفاهم نامه امضا شده میان بورس کالای ایران و اتاق بازرگانی بصره، دو کشور برای راه اندازی بورس کالای مشترک بین ایران و عراق با هدف ایجاد شفافیت، سرعت و امنیت تجاری برای فعالان اقتصادی و بازرگانی دو کشور به تفاهم رسیدند.

ایجاد شعبه بورس کالا در بغداد و در ادامه در اقلیم کردستان و نجف، تسهیل در ایجاد نهادهای کارگزاری مرتبط با فعالیت های بورس کالا در کشور عراق و مشارکت بی واسطه بورس کالا در مناقصات دولتی عراق از دیگر محورهای این تفاهم نامه است.

همچنین وزارت تجارت عراق و بورس کالای ایران برای ایجاد بستر اطلاع رسانی در رسانه های عراقی برای تشویق حضور تجار این کشور در بورس کالا در تهران و تامین اقلام مورد نیاز خود از این طریق نیز به تفاهم رسیدند.

محور دیگر این تفاهم نامه، همکاری دو کشور برای ارایه تسهیلات تعرفه ای و گمرکی از مبدا بورس کالای ایران اعلام شده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر