بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۲
بازار سهام امروز از منفی به مثبت حرکت کرد و همچنان علاقه خود به صعود به شاخص‎های بیشتر نشان داد. در این میان، همچنان گروه «خودرو» پر رفت و آمد ظاهر شد و «سیمانی‎ها» بار دیگر خودنمایی کردند.
کد خبر : ۱۹۰۱۲۸

به گزارش واحد سنجش و راه حلهای رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، مطابق انتظار پس از چند روز رشد، بورس تهران امروز متعادل رو به افول شروع کرد و در برهه‎ای از زمان شاخص کل تا بیش از 1000 واحد نیز افت کرد اما در نهایت، با افزایش 519 واحدی به کار خود پایان داد. در این امر رونق گروه پالایشی نقش بسزایی ایفا کرد. به این ترتیب، بازدهی هفتگی شاخص کل به 3.8 درصد رسید.

در حاشیه بازار / «حفارس» پرقدرت بازگشت

شرایط بازار در وضعیت نمادها نیز تعادل برقرار کرد و 323 نماد را سبزپوش و 334 نماد را قرمزپوش کرد.

در حاشیه بازار / «حفارس» پرقدرت بازگشت

«ذوب» و «وپاسار» هر کدام بیش از 7 درصد از حجم معاملات امروز بازار سهام را به خود اختصاص دادند. «پترول» که طی گزارشی مفصل به آن پرداخته شد، سومین سهم پرحجم نوزدهمین روز فروردین ماه بود. «وپاسار» این حجم از معاملات را در صف خرید به ثبت رساند؛ بانکی که در سال 97 تراز درآمدی مثبت داشت و در مقابل پرداخت 94 هزار میلیارد ريال سود سپرده، 117 هزار میلیارد ريال درآمد تسهیلات بهدست آورد.

در حاشیه بازار / «حفارس» پرقدرت بازگشت

به این ترتیب، حقوقیهای «پترول» همچنان علاقه فراوانی به فروش سهام خود به حقیقیها نشان می‎‌دهند و حقوقیهای «وپاسار» نیز از شرایط مثبت سهم نهایت استفاده را بردند و با تمام قد در قامت فروشنده ظاهر شدند.

در حاشیه بازار / «حفارس» پرقدرت بازگشت

اما در آن سو، مطابق مدت اخیر، «وبملت» و «تنوین» مورد علاقه حقوقیها بودند و امروز «فباهنر» و «خگستر» نیز به لیست خرید آنها افزوده شد. «فباهنر» در سال 97 بیش از 9968 میلیارد ريال درآمد فروش شناسایی کرد که 62 درصد بیش از سال 96 است. بنابراین، رشد سودآوری این شرکت نیز در صورت کنترل هزینههای تولید، دور از ذهن نیست. شایان ذکر است که هزینههای تولید «فباهنر» به سبب رشد قیمت مواد اولیه، بیش از میزان نرخ فروش رشد کرده و اجازه نداده رشد درآمدها اثر خود را بر سودآوری بگذارد.

در حاشیه بازار / «حفارس» پرقدرت بازگشت

طی معاملات امروز، «حفارس» پس از ثبت افزایش سرمایه 623 درصدی، پس از حدود یک ماه با رشد قیمت 40 درصدی بازگشایی شد و کام سهامداران خود را شیرین کرد.

در حاشیه بازار / «حفارس» پرقدرت بازگشت

زیان‎دهترین سهمهای روز به نام «سکارون» که در بازار پایه فرابورس معاملات خود را از سر گرفته، ثبت شد. «تنوس» و «خعمرا» دیگر نمادهای زیان‎بار روز بودند.

در حاشیه بازار / «حفارس» پرقدرت بازگشت

در میان صنایع، شاخص گروه «واسطه‎گریهای مالی و پولی» رشد قابل توجهی داشت و گروه «قند و شکر» و «چاپ و انتشار» نیز در مجموع عملکرد مطلوبی داشتند.

در حاشیه بازار / «حفارس» پرقدرت بازگشت

بر خلاف روزهای گذشته که تعداد گروههایی که افت شاخص داشتند، بسیار اندک بود، امروز 21 صنایع در رشد شاخص سهمی‎‌نداشتند که سرآمد آنها گروه «پیمانکاران صنعتی» است.

در حاشیه بازار / «حفارس» پرقدرت بازگشت

بررسی معاملات نشان می‎‌دهد که «حفارس» در روز بازگشایی 64 برابر بیش از میانگین ماهانه داد و ستد شد. «دجابر» نیز دیگر سهمی‎‌بود که جهش بالایی در معاملات خود تجربه کرد. این شرکت داروساز در سال گذشته نتوانست به مبلغ فروش سال 96 برسد و با توجه به رشد هزینهها، سودی کمتر از گذشته شناسایی خواهد کرد.

در حاشیه بازار / «حفارس» پرقدرت بازگشت

در نگاه کلان، صنعت «خودرو و ساخت قطعات» همانند روز گذشته حجم معاملات بالایی داشت و گروه «سیمان» نیز به آن اضافه شد. وجود احتمالات بسیار در خصوص افزایش مجدد قیمت سیمان در بازار، نگاهها را به این گروه معطوف کرده است.

در حاشیه بازار / «حفارس» پرقدرت بازگشت

امروز بازار سکه و طلا برخلاف یکدیگر حرکت کردند؛ سکه سطح 5 میلیون تومان را نیز رد کرد اما طلای 18 عیار 2.6 درصد افت کرد. دلار نیز به سبب خبر قرار گیری سپاه پاسداران در لیست نهادهای تروریستی، مجددا عزم صعود کرده و 2.1 درصد بر قیمت خود افزود.

در حاشیه بازار / «حفارس» پرقدرت بازگشت

پیشبینی بازار فردا

آمریکا سپاه پاسداران را در لیست گروههای تروریستی قرار داد و ایران نیز در مقابل، واکنش نشان داد و نهادهای نظامی‎‌آمریکا را تروریسم معرفی کرد. این اقدام آمریکا به سرعت در عرصه جهانی، بازار نفت را تکان داد و قیمت نفت برنت از سطح 71 دلار عبور کرد و در بازار داخل، بازار سکه و دلار متلاطم شد. با این اوصاف، احتمالا در معاملات فردا شاهد رفتار هیجانی از سوی سهامداران تازه‎کار و ریسک‎گریز خواهیم بود و در ساعات ابتدایی رخ قرمز بورس نمایان شود اما انتظار می‎‌رود با فروکش کردن این هیجان، در ساعات پایانی معاملات متعادل شود. باید توجه داشت که این خبر از ابتدای هفته بر سر زبانها بوده و تنها امروز قطعی شده و باید از رفتارهای هیجانی اجتناب کرد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
یک مزایده، یک قرارداد؛

بار «حفارس» در مشهد خالی شد

عملکرد این شرکت سرمایه‌گذاری در 9ماهه سال 97 بررسی شد؛

سودسازی 283ریالی به ازای هر سهم/ رشد 155درصدی سود خالص نسبت به سال گذشته

ارسال نظر