بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۵
مجمع سالانه «غدام» در پیش است و گزارشات قبلی حاکی از تغییرات بزرگ در سال مالی جاری دارد که تحقق آن می‎تواند شرایط مطلوبی را رقم بزند اما...
کد خبر : ۱۹۰۱۳۹

به گزارش واحد سنجش و راه حلهای رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، شرکت «خوراک دام پارس» فردا به مصاف مجمع سالانه میرود.

سهامداران این شرکت در جریان باشند / آیا «غدام» در آستانه تغییر قرار دارد

این شرکت در سال مالی منتهی به آذر ماه 97 موفق به تحقق 116 میلیارد ريال سود خالص گردد که در مقایسه با سال مالی 96 رشد خیره‎کننده‎ای را به معرض نمایش میگذارد. در سال مالی 96 رقم بسیار جزئی 746 میلیون ريال به عنوان سود خالص ثبت شده بود.

به این ترتیب، «خوراک دام پارس» با سرمایه اندک 60 میلیارد ريالی، 111 میلیارد ريال سود انباشته دارد. بنابراین، میتواند بخشی از سود انباشته را یا در قالب افزایش سرمایه و یا سود نقدی، روانه جیب سهامداران کند.

بررسیهای آبسیم نشان میدهد که این شرکت در دورههایی که سود قابل توجهی شناسایی کرده، سود نقدی مناسبی هم بین سهامداران خود تقسیم نموده است. البته در چند سال اخیر اوضاع چندان بر وفق مراد «غدام» نبوده و در حداقل ممکن، سودسازی کرده است.

سهامداران این شرکت در جریان باشند / آیا «غدام» در آستانه تغییر قرار دارد

بنابراین انتظار میرود در سال مالی 97 که به سود خوبی دست یافته، کام سهامداران در مجمع سالانه شیرین شود و پیش‎بینی می شود حدود 1400 ريال سود نقدی تعیین گردد.

حال به سراغ چرایی رشد سودآوری این شرکت میرویم.

تحلیل فاصله ساختار فروش بیانگر این است که «غدام» در مقایسه با سایر شرکتهای هم‏گروه، هزینههای بیشتری را خرج تولید خود میکند و از حاشیه سود کمتر برخوردار است. اختلاف حاشیه سود ناخالص این شرکت با میانگین گروه به 11 درصد نزدیک میشود.

سهامداران این شرکت در جریان باشند / آیا «غدام» در آستانه تغییر قرار دارد

مواد اولیه بیشترین سهم را در ساختار بهای تمام شده دارد اما از آن جا که تمام مواد مصرفی از منابع داخلی تأمین میشود، ریسک افزایش نرخ ارز را احساس نمیکند. اما تورم موجود در داخل، هزینه خرید را میتواند افزایش دهد که این ریسک نیز با عقد قراردادهای بلندمدت با تأمینکنندگان کاهش مییابد.

سهامداران این شرکت در جریان باشند / آیا «غدام» در آستانه تغییر قرار دارد

هزينههاي عمومیو اداری و به خصوص، هزینههای جذب نشده در توليد اجازه نمیدهد «غدام» از فعالیتهای عملیاتی خود سود شناسایی کند و در سالهای اخیر همواره با زیان عملیاتی مواجه بوده و تنها به لطف درآمد سرمایهگذاریها توانسته خود را به محدوده سودسازی برساند.

در سال مالی 97 این شرکت 110 میلیون از سهام مجتمع کشت و صنعت اشراق را به ارزش 190 میلیارد ریال به شرکت سرمایه گذاری کشاورزی کوثر واگذار نمود و سود قابل توجهی کسب نمود.

بنابراین، رشد سودآوری «غدام» در سال 97 مدیون فروش سرمایه‎گذاریها است و در عملیات اصلی شرکت نه تنها پیشرفتی نداشته بلکه با کاهش فروش نیز مواجه شد. این شرکت همانند سایر شرکتها محصولات خود را نرخهای بالاتر نسبت به سال 96 عرضه کرد اما در مقدار فروش با افت مواجه گردید.

سهامداران این شرکت در جریان باشند / آیا «غدام» در آستانه تغییر قرار دارد

اما این شرکت بسیار امیدوار است در سال مالی 98 تغییرات بیشتری در فروش انجام گیرد. برآوردها از فروش 24300 تن محصول در سال مالی 98 حکایت میکند که درآمد 568 میلیارد ريالی را به همراه خواهد داشت. با مقایسه این پیش‎بینی با مقدار و مبلغ فروش محقق شده سال 97 به خوبی بزرگی این اعداد را متوجه میشویم. در سال مالی 97 حدود 13300 تن محصول به ارزش 248 میلیارد ريال به فروش رسید. بر این اساس، طبق برآوردهای شرکت، در سال مالی جاری باید شاهد رشد 83 درصدی مقدار فروش و 130 درصدی درآمد فروش باشیم. قسمت اعظم این برآورد از قرارداد با شرکتهای زیرمجموعه شرکت سرمایهگذاری کشاورزی کوثر در قالب اجرای زنجیره تامین، نشأت میگیرد.

در صورتی که این امر به واقعیت بدل شود، میتوان انتظار داشت «غدام» پس از سالها به سود عملیاتی دست یابد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر