بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۰
در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح شد؛

تیغ دو لبه‌ای به نام کاهش نرخ پایه عرضه ورق

عضو هیات مدیره بورس کالای ایران در خصوص مکانیزم جدید کشف نرخ پایه ورق گفت: بورس‌کالا همواره بر مبنای عرضه‌وتقاضا، قیمت‌گذاری خود را انجام می‌دهد و نرخ پایه ورق هم از این قاعده مستثنی نیست.
کد خبر : ۱۹۰۲۴۸
به گزارش بورس‌نیوز، تاثیر مکانیزم جدید کشف نرخ پایه ورق در بورس‌کالا با سیاست کاهش کیلویی 400 تا 1000 تومان در مدت زمانی که از سال 98 سپری شده می‌تواند قابل تامل باشد چراکه از یک‌سو بورس کالایی‌ها، تبعیت از کاهش عرضه را ملاک تصمیم خود اعلام می‌کنند و از سوی دیگر کارشناسان و فعالان قدیمی این صنعت، به کاهش قیمت‌ها و بازخورد آن در بازار خوش‌بین نیستند.

حسین بهاری در گفت‌وگو با خبرنگار بورس‌نیوز اظهار کرد: با توجه به اینکه اقلامی مانند ورق فولاد بر پایه عوامل بنیادین اقتصادی با کاهش عرضه مواجه شد، به نظر می‌رسد کاهش قیمت آن می‌تواند به رونق و بازگشت نمودار آن به سمت رشد صعودی در عرضه محصول کمک کند. 

وی با بیان اینکه بورس کالا هرگز دنبال تاثیرگذاری و هدایت قیمت‌ها به سمت مجزا از بازار نبوده است، خاطرنشان کرد: بورس کالا سازوکارهای بازار را پیاده‌سازی و عمل می‌کند و تلاش برای تاثیرگذاری هدایت قیمت به سمت مشخصی ندارد بلکه بازار و عملکرد آن است که قیمت را مشخص می‌کند. 

این در حالی است که مدیرعامل سابق فولاد مبارکه اصفهان به عنوان یکی از کارشناسان قدیمی بازار فولاد مدعی است، کاهش نرخ اقلامی که تاثیر زیادی بر خوراک صنایع و ساختمان ندارد، تنها سبب چند دسته کردن بازار به دسته‌های موافق و مخالف می‌شود. 

بهرام سبحانی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز با اشاره به عملکرد بورس‌کالا در دیرباز تاکنون، یادآور شد: بورس کالا از زمانی که کار خود را به شکل رسمی آغاز کرد، فلزات را به عنوان یکی از محورهای اصلی معاملات خود، در آن قرار داد. 

وی افزود: از آن زمان تا کنون بیش از یک دهه می‌گذرد و تقریبا غالب فعالان بازار فولاد از عملکرد بورس کالا برای عرضه و تقاضای فلزاتی مانند فولاد، رضایت کامل داشتند. 

سبحانی در واکنش به مکانیزم جدید کشف نرخ پایه ورق در بورس کالا گفت: اما به نظر می‌رسد کاهش نرخ پایه عرضه ورق از سوی این مرجع قیمت‌گذاری، منطقی نخواهد بود زیرا معاملات را به چند دسته تقسیم می‌کند که در آن عده‌ای راضی و عده‌ای هم ناراضی می‌شوند. 

این کارشناس تاکید کرد: از سوی دیگر طبق عرفی که پیش از این حاکم بوده است، بازار قیمت‌ها را به اجرا در می‌آورد و زمانی که قیمت‌ها خارج از انتظار و خواست آنها باشد، خود بخود تغییر کرده و فضای روانی نامناسبی به وجود می‌آید. 

مدیرعامل سابق فولاد مبارکه اصفهان با بیان اینکه هر نوع قیمت‌سازی تصنعی نمی‌تواند به بهبود عرضه و تقاضا کمک کند، عنوان کرد: دلیل این مساله هم این است که فلزاتی مانند ورق، رقمی ندارند که با درصد اختلاف کمی کمتر، بتواند شاخص عرضه یا تقاضا را تکان دهد و صنایع و فعالان ساختمانی که فلزات بخشی از خوراک آنهاست، به مسائل مهم‌تری از قیمت فلزات توجه می‌کنند. 

به گفته سبحانی، کاهش نرخ پایه عرضه ورق تاثیری در بازار نداشته و فقط ممکن است جو را بهم ریخته و حتی سبب ایجاد رانت شود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر