بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۸
الزام به صادرات ارزی و افزایش هزینه های حمل و نقل مهمترین موانع پیش روی صادرات صنعت بوده است.
کد خبر : ۱۹۰۳۰۸
به گزارش بورس نیوز، بعد از رشد چند روزه سیمانی ها، امروز بعضی نمادهای سیمانی رنگ سرخ به تن کردند و با فشار عرضه به صف فروش رسیدند. باید دید پس از یک اصلاح قیمتی، سیمانی ها مجددا وارد فاز صعودی خواهند شد یا نه؟
سیمانی ها سال گذشته، ضمن کاهش تخفیفات اقدام به اعمال افزایش نرخ ۶ درصدی کردند. اگرچه میزان افزایش نرخ سیمان رقم چشمگیری نبود؛ اما اثر این موضوع بر صورت های مالی سیمانی ها بااهمیت بود. با توجه به احتمال افزایش نرخی که بازار از مدت ها قبل چشم به راه آن است؛ به نظر می رسد در صورت افزایش نرخ می توان شاهد انتشار گزارشات مناسبی در این گروه بود.

عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در گفتگو با بورس نیوز در خصوص آمار تولید و فروش صنعت سیمان در سال ۹۷ بیان کرد: در ۱۲ ماهه سال گذشته، ۶۱ میلیون و ۹۲۸ هزار و ۵۸۴ تن کلینکر تولید شد که ۶.۵ درصد نسبت به تولید سال ۹۶ افزایش داشت. ۵۵ میلیون و ۴۲۸ هزار تن از کلینکر تولیدی، به سیمان تبدیل شده که تقریبا ۰.۵ درصد بیش از تولید سیمان سال ۹۶ بوده است. 

وی افزود: در سال ۹۷ ، حجم صادرات کلینکر با رشد ۱۰ درصدی نسبت به سال قبل به ۶ میلیون و ۶۴۸ هزار تن، و صادرات سیمان با کاهش ۸ درصدی به ۵ میلیون و ۶۲۰ هزار تن رسیده و در مجموع حجم صادرات سیمان و کلینکر حدود یک درصد بیش از سال ۹۶ بوده است. بنابراین می توان گفت حجم تولید و صادرات صنعت سیمان در سال ۹۷، تفاوت محسوسی با سال ۹۶ نداشته است.

این فعال سیمانی تاکید کرد: با توجه به تقاضای سیمان در بازارهای صادراتی، امکان صادرات بیش از این مقدار وجود داشت؛ اما مقررات دست و پا گیر پیمان سپاری ارزی صادرکنندگان، مجالی برای رشد صادرات به سیمانی ها نداد.

شیخان اضافه کرد: در سال ۹۷ بازار عراق و افغانستان مهمترین بازارهای صادراتی سیمان بوده و تقریبا نیمی از حجم صادرات، روانه این دو کشور شده است. کویت و بنگلادش هم مهمترین خریداران کلینکر ایران بوده اند. الزام به صادرات ارزی و افزایش هزینه های حمل و نقل مهمترین موانع پیش روی صادرات صنعت بوده است.

شیخان در ادامه گفتگو در رابطه با آخرین وضعیت موضوع افزایش قیمت سیمان گفت: بهای تمام شده تولید سیمان افزایش داشته و نرخ فعلی سیمان، جوابگوی هزینه های تولید نخواهد بود. بنابراین تداوم حیات شرکت های سیمانی در گرو اصلاح نرخ سیمان متناسب با بهای تمام شده است. این موضوع در دست بررسی است و امیدواریم در سال رونق تولید، تصمیم اتخاذ شود که صنعت دچار مشکلی نگردد. این موضوع احتمالا ظرف روزهای آینده تعیین تکلیف شود.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۲
يك كيلو پياز از يك پاكت 50 كيلويي سيمان گرانتر است !!!!!!!! واقعا جاي بسي تاسف است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۱
علتش عرضه وتقاضا ابتدایی ترین قانون اقتصاد نیست ؟؟!!!!