بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۸
در سال گذشته افزایش نرخ تورم موجب رشد نرخ محصولات اغلب شرکت‎ها شد؛ اما در این بین، برخی نتوانستند با تکرار مقدار فروش سال‎های گذشته، جهش لازم در امر درآمدزایی داشته باشند. ولی شرکت‎هایی نظیر «افق» از دو سو به فروش بالا دست یافتند که برآوردها از تداوم این صعود حکایت می‎کند.
کد خبر : ۱۹۰۳۸۸

به گزارش واحد سنجش و راه حل‎های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، شرکت «فروشگاه‎هاي زنجيره اي افق کوروش» با 1140 فروشگاه فعال در 31 استان، بیشترین سهم از فروشگاه‎های زنجیره‎ای را در اختیار خود گرفته و به سبب گستردگی جغرافیایی این فروشگاه‎ها، جمعیت بسیار بزرگی را هدف قرار داده است.

جهش بلند «افق» رقم می‎خورد / صعود «افق کوروش» با کوله باری سنگین

«افق کوروش» برآورد کرده بود در سال 97 با فروش 53 هزار میلیارد ريالی، 1.5 درصد از بازار FMCG (کالاهای تند گردش) را تحت تملک خود درآورد که تقریبا به این هدف رسید. برآورد شده تا سال 1400 به سهم 3 درصدی دست یابد.جهش بلند «افق» رقم می‎خورد / صعود «افق کوروش» با کوله باری سنگین

این شرکت در دروه 12 ماهه سال 97 موفق به فروش بیش از 52 هزار میلیارد ريال گردید که به رقم مورد نظر بسیار نزدیک بوده است. این رقم نسبت به سال 96 رشد جالب توجه 80 درصدی را به معرض نمایش می‌گذارد.

این رشد بیش از هر چیز مرهون افزایش نرخ محصولات است. افزایش تعداد شعب و بالا رفتن فعالیت‎ها نیز در این امر دخیل بوده‎اند.

مقدار فروش در تمام ماه‎های سال 97 بیش از میزان سال 96 بوده و در مجموع 24 درصد رشد نشان می‎دهد.

جهش بلند «افق» رقم می‎خورد / صعود «افق کوروش» با کوله باری سنگین

میانگین نرخ فروش محصولات فقط در فروردین ماه کمتر از سال قبل از آن بوده و از اردیبهشت ماه رالی افزایش نرخ آغاز شد و یک نفس تا آبان ماه به نرخ 74964 ريال رسید و پس از آن، به ثبات رسید و یک روند مشخص را دنبال کرد.

جهش بلند «افق» رقم می‎خورد / صعود «افق کوروش» با کوله باری سنگین

به این ترتیب، مبلغ فروش سال 97 در سطوح بالاتر از سال 96 قرار گرفت. در سه ماهه پایانی سال و با نزدیک شدن به ایام تعطیلات نوروز، فروش «افق» نیز رشد کرد و توانست به مبالغی بیش از 6894 میلیارد ريال رسید.

جهش بلند «افق» رقم می‎خورد / صعود «افق کوروش» با کوله باری سنگین

این شرکت در آخرین گزارش خود برآورد کرده در سه ماهه نخست سال 98 به درآمد فروش نزدیک به 22 هزار میلیارد ريالی دست یابد. با نگاهی به فروش سال‎های اخیر، این مبلغ برآورد شده کمی‎خوش‎بینانه به نظر می‎رسد. این مبلغ حدود 4 برابر فروش بهار سال 96 و 2 برابر درآمد بهار سال 97 است. هرچند که «افق» تصمیم دارد در سال جاری 300 فروشگاه دیگر را وارد چرخه عملیات خود کند اما باز هم به نظر می‎رسد کار سختی در تحقق این پیش‎بینی دارد.

تغییرات قیمت که متأثر از بهای تمام شده است و این نیز خود از افزایش قیمت کالا از سوی تامین‎کنندگان اثر می‎پذیرد؛ از همین رو، هیأت مدیره «فق» بر این باورند که روند افزایش نرخ‎ها همچنان ادامه خواهد یافت.

البته از این نکته نیز نباید گذشت که «افق» تصمیم دارد در آینده‎ای نزدیک حدود 80 درصد از فروشگاه‎های خود را از طریق اعطای امتیاز فرنچایز راه‎اندازی کند. با این اقدام، ضمن کاهش ریسک سرمایه‎گذاری و هزینه تبلیغات، شرایط برای راه‎اندازی شعب جدی را با هزینه کمتر، تسریع می‎بخشد.

در کنار این موارد مثبت، فرنچایز معایبی همچون وابستگی شدید به صاحب برند و عدم وجود انعطاف در انجام برنامه‎های مدیریتی را نیز موجه این شرکت می‎کند.

تمرکز در خرید محصولات تندگردش و پرفروش برای بهره‌گیری از صرفه ناشی از مقیاس (EOS)، تمرکز بر ایجاد برند بین‌المللی برای شرکت با ورود به بازارهای کشورهای منطقه و افزایش فروش اینترنتی از جمله برنامه‎های آتی «افق» به شمار می‎رود که می‎تواند به رشد درآمدهای عملیاتی کمک شایانی بکند.

در مجموع، وضعیت «افق» در سال 98 نیز مثبت ارزیابی می شود و با توجه به برنامه های بسیاری که در دست اجرا دارد، توان عبور از سطوح سال 97 را دارد. حال باید منتظر ماند و دید آیا می تواند این موضوع در ابتدای سال و در سه ماهه نخست نشان دهد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر