بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۲
نائب رییس اتحادیه محصولات کشاورزی ایران گفت: در سیل اخیر به طور عمده مناطق تولیدکننده گندم، جو و کلزا درگیر شده است. بنابراین ادعای گرانی محصولاتی مثل پیاز و گوجه‌فرنگی به دلیل سیل صحت ندارد.
کد خبر : ۱۹۰۵۷۰

ادعای گرانی محصولاتی مثل پیاز و گوجه‌فرنگی به دلیل سیل صحت ندارد

به گزارش بورس نیوز، صدرالدین نیاورانی، درباره خسارت سیل به محصولات کشاورزی اظهار کرد: برآورد درست از میزان خسارت سیل به محصولات کشاورزی منوط به پایان سیل است. تا زمانی که سیل به طور کامل فروکش نکند نمی‌توان گفت میزان زیان کشاورزان چقدر است.

وی افزود: در سیل اخیر به طور عمده مناطق تولیدکننده گندم، جو و کلزا درگیر شده است. بنابراین ادعای گرانی محصولاتی مثل پیاز و گوجه‌فرنگی به دلیل سیل صحت ندارد.

نایب رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی ایران ادامه داد: از سوی دیگر برآورد خسارت سیل بر میزان تولید این سه محصول پس از خشکی زمین‌ها و آیش کشت ممکن است. اثرگذاری سیل بر کیفیت زمین‌های کشاورزی متفاوت است. ممکن است سیل آبرفت رودخانه را به یک زمین کشاورزی منتقل کرده باشد که این زمین پس از شخم زدن حاصلخیزتر است. در مواردی سیل ماسه‌های ریز و شن‌ها را به زمین کشاورزی منتقل می‌کند که خارج کردن آن از زمین مدت‌ها طول می‌کشد و پس از چند آیش و تولید چند محصول دیگر این زمین به سطح اولیه خود باز می‌گردد. فرایند تعیین خسارت سیل به زمین کشاورزی زمان‌بر است. زیرا لایه‌های زیرین زمین هم درگیر شده است.

نیاورانی درباره اینکه کشاورزی می تواند نقطه اتکای رشد اقتصادی در سال جاری باشد، بیان کرد: کشاورزی می‌تواند به نقطه اتکای رشد اقتصادی در سال 98 تبدیل شود. سطح آب در منابع زیرزمینی بالا آمده است. چاه‌های خشک در بعضی استان‌های کشور مثل خراسان به طور کامل پر شده و حتی سرریز آب گزارش شده است. کمبود آب از نگرانی‌های اصلی بخش کشاورزی در سال 98 بود. تولید بسیاری از محصولات کشاورزی به دلیل کمبود آب در سال گذشته متوقف شد اما اکنون دستکم تا چهارسال نگرانی درباره آب نداریم و منابع آبی زیرزمینی کشور غنی شده است. باتوجه به رفع بزرگترین دغدغه بخش کشاورزی، می‌توان با رشد تولید و افزایش صادرات به کمک رشد اقتصادی آمد.

وی درباره افزایش هزینه تولید کشاورزی توضیح داد: هزینه تولید برای کشاورزان افزایش یافته است که از جمله آن هزینه حمل‌ونقل و بسته‌بندی است. وقتی هزینه تولید افزایش پیدا کند کشاورز هم ناچار است محصول را گرانتر بفروشد. در تحلیل‌ها و اظهارنظرهای مربوط به گرانی محصولات کشاورزی متاسفانه سیاستگذاری‌های نادرست در زمینه کشت انواع محصولات کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

نایب رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی ایران گفت: این در حالی است که عدم هماهنگی و اطلاع‌رسانی به موقع به کشاورزان به ویژه در مورد اقلامی مثل سیب‌زمینی، پیاز و گوجه‌فرنگی به گرانی در بازار دامن می‌زند. دولت به کشاورز اطلاع‌رسانی نمی‌کند که امسال چه محصولی را بیشتر و چه محصولی را کمتر بکارد و برآوردی از میزان مصرف وجود ندارد. این مسائل باعث شده در یک سال بازار یک محصول دچار کمبود شده و در سال دیگر مازاد تولید رخ می‌دهد.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
سخنگوی کمیسیون کشاورزی آب منابع طبیعی گفت:

نیاز به واردات برای نهاده های دامی، ذرت

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس مطرح کرد:

برداشت گندم در بوشهر 6برابر سال قبل

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس مطرح کرد؛

بورس کالا بهترین بستر برای عرضه محصولات کشاورزی

رئیس فراکسیون تولید ملی و اشتغال مجلس:

قاچاق کالا در حال حاضر تاثیری بر بازار ندارد

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۶
شکر در اراک نایاب شده - شکر دولتی با کدملی هم توزیع نمیشود - سودجویان و دلالان با احتکار شکر ، این کالای اساسی را تا کیلویی ۹۰۰۰ تومن میفروشند .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۳
روغن جامد ۵ کیلویی در اراک نایاب شده .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۱
روغن نباتی نایاب شده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۵
این وقت و انرژی که دولت فاسد و بی تدبیر برای فیلترینگ تلگرام میگذارد اگه برای اگاه سازی مردم صرف میکرد الان شکر در اراک نایاب نمیشد چون بعضی ها احتکار کردند .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۴
تن ماهی شیلانه از ۹۲۰۰ به ۱۵۱۰۰ تومن افزایش قیمت داشته - علی برکت الله
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۳
با تحریم نفت در برابر غذا ، ایران باید نفت خود را به قیمت ناچیز مثلا هربشکه ۳۰ دلار به اروپا بفروشد و فقط مواد غذایی و دارو تحویل بگیرد .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۳
‏وزیر کشور میگه شرایط اقتصادی نگران کننده نیست.
اگه از منظر حساب بانکی خودش نگاه کنیم آره؛ وگرنه مردم دارن ملخ میخورن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۳
باید پیاز کوپنی و گوجه کوپنی بین مردم توزیع شود .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۸
قیمت قطعات یدکی خودرو باز هم گران شد
سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو با بیان اینکه افزایش قیمت ارز عاملی شده تا قیمت قطعات لوازم یدکی خودرو در هفته‌های اخیر افزایش پیدا کند، گفت: در حال حاضر قیمت انواع قطعات داخلی و وارداتی تا ۱۰ درصد رشد داشته است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۸
مدیران سفارشی و فاسد و بی سواد به فکر مردم نیستند .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۰
این نتیجه سومدیریت ۴۰ ساله است .