بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۳
مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر مطرح کرد:

ورود کامل به بازار سرمایه، هدف سازمان اقتصادی کوثر

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر گفت: از سال گذشته شروع به شفاف‌سازی و بحث مردمی کردن شرکت‌ها کردیم. هدف‌مان این بود که 5 مجموعه را در تابلوی بورس و فرابورس عرضه کنیم.
کد خبر : ۱۹۰۶۳۲

به گزارش بورس نیوز، محمدرضا اسکندری در نشست خبری صبح امروز درباره فعالیت‌های سازمان اقتصادی کوثر اظهار کرد: قاعدتا یک دستگاه اقتصادی هستیم که مجموعه فعالیت‌های اقتصادی را در کشور انجام می‌دهیم و سعی‌مان بر این است که الگوهایی را کار کنیم و در این الگوها ظرفیت‌های کشور را نشان دهیم. با توجه به اعتقادی که نسبت به ظرفیت‌های کشور داریم.

وی افزود: سازمان اقتصادی کوثر یک سازمانی است وابسته به بودجه‌ای نیست. هیچ امتیاز دولتی و بودجه دولتی نداریم. به ما پیشنهاد واردات گوشت را دادند اما به هیچ عنوان اجازه این کار را ندادم. زیرا معتقدم ظرفیت تولید گوشت کشور به گونه‌ای است که اگر درست مدیریت شود خیلی نیاز به واردات این محصول نداریم. بعضا حتی گوشت وارداتی را به ما پیشنهاد دادند که شما بفروشید اما باز اجازه ندادم.

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر درباره استفاده از امتیازات دولتی نیز بیان کرد: ما به هیچ عنوان از امتیاز دولتی استفاده نمی‌کنیم و مجموع فعالیت‌های ما تولیدی است. به هیچ عنوان فعالیت غیرتولیدی نداریم. سعی بر این است تا در زمانی که مشکلات تحریم مطرح بود تولید را بیشتر کنیم و به عنوان فرصت استفاده کردیم. در بحث الکتروموتورها کارهای جدید صورت گرفته است. مجموعه مرتبط اعلام آمادگی کرده که نیاز کشور را به الکتروموتورها را تامین می‌کند. حتی ظرفیت دارد که الکتروموتورهای 10 مگاوات هم ساخته شود.

اسکندری ادامه داد: در بخش کشاورزی هم در طیور، دام سبک و سنگین، آبزی‌پروری. مجموعه مرغ مادر چگینی در لرستان که خوشبختانه با همت همکاران این مجموعه هیچ خسارتی به آنها وارد نشده است. حتی یک ریال خسارت به مجموعه‌های تولیدی ما براثر سیل در استان‌ها وارد نشده است. همه مجموعه‌ها در حال تولید هستند و علارغم اینکه 25قفس در دریاچه سد شهرستان درود وجود داشته اما با سرریز شدن این سد نیز، مشکلی درخصوص قفس‌ها به وجود نیامد؛ همینطور قفس های دریاچه سد تنگ حمام کرمانشاه چون هم مقداری پیش بینی شده بود و هم پیشگیری. مجموعه مرغ مادر چگینی درکنارش مسیلی بود. روزی که این مجموعه داشت احداث می‌شد خیلی‌ها مخالف بودند که چرا هزینه زیاد انجام بدهیم و در کنار یک دیوار سیل گیر احداث شود. اما در این سیل این مجموعه هیج آسیبی ندید. این نشان می دهد که در بعضی از کارها اگر پیشگیری و پیش بینی شود و دوره های آب را ببینند قطعا می شد جلوی خیلی از این خسارت ها را گرفت.

وی تاکید کرد: محموعه‌ها همه مشغول تولید هستند و تولیدشان هم خوب است. ما با همان قوتی که در تولید است از سال گذشته شروع به شفاف‌سازی و بحث مردمی کردن شرکت‌ها کردیم. هدف‌مان این بود که 5 مجموعه را در تابلوی بورس و فرابورس عرضه کنیم. اما سال 97 در این مسیر اقداماتی که باید صورت بگیرد و شرایطی که بورس و فرابورس دارند و الزامات آن کمی طول می‌کشد.

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر توضیح داد: ما در سال 97 موفق شدیم دو مجموعه‌مان را که یکی نیروگاه زاگرس کرمانشاه است درصدی از سهامش را عرضه کنیم که در همان لحظات اولیه عرضه 336 هزار نفر سهام آن را خریدند. بعد از آن مجموعه مرغ ماهان را که 10 درصد سهام آن در اسفند 97عرضه شد 334 هزار نفر خریدند که با قیمت پایه400 تومان عرضه شد که الان ارزش آن در تابلوی بورس هر سهم 800 تومان شده است. سهام نیروگاه زاگرس را با قیمت پایه 150تومان عرضه کردیم که امروز صبح به 305 تومان رسید. این کار ادامه دارد. تا پایان اردیبهشت شرکت شریف اباد را که دام سنگین است را عرضه می کنیم. گروه کشاورزی کارهایش تقریبا نهایی شده که اگر این گروه را عرضه کنیم تقریبا 70 درصد آن به بورس می‌رود. گروه معادن و شرکت اشراق و پنبه دانای خراسان هم قسمتی از کارهایش انجام شده که در سال 98 عرضه می‌شوند. تعداد کمی از شرکت‌ها می‌ماند که باید الزامات بورس انجام شود تا این کار صورت گیرد.

اسکندری خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اقدامات ما ایجاد زنجیره‌هاست. گروه کشاورزی ما که الان ممکن است 22،23 شرکت باشد تبدیل می‌شود به 7 زنجیره که یکی زنجیره مرغ گوشتی، زنجیره مرغ تخمگذار، زنجیره دام سنگین، زنجیره دام سبک، و زنجیره آبزی و تولیدات گیاهی که این تولیدات گیاهی را از سال گذشته اقدامات آن را شروع کردیم که یک گلخانه در اسلام آباد کرمانشاه دارد تولید می‌شود و دیگری در ایلام. بحث اقتصاد مقاومتی را ما در پیش گرفتیم که سرمایه گذاری‌هایمان را در مناطق کمتر توسعه یافته انجام دهیم. رویکرد جدید در چندسال اخیرمان این است که مثلا پروژه آبزی پروری ما در استان لرستان، کرمانشاه و ایلام که در ایلام اخیرا پروژه ای را در سد سیمره که مشارکتی شروع کردیم. یعنی درصدی را مجموعه ما سهم دارد و درصدی دیگر را مردم سهم دارند. کار شروع شده و با قفس هایی که در سد سمیره وجود دارد تا دو، سه روز پیش 80 هزار بچه ماهی 150 گرمی به گروه صحرا منتقل شده است. این زنجیره‌ها که به آنها اشاره شد شکل دادیم و سعی کردیم تا آنجایی که می‌شود قیمت تمام شده محصول را پایین بیاوریم و با قیمت پایین تری در اختیار مردم قرار داد.

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر گفت: کار دیگری که در سال گذشته انجام شد رویداد نوآورانه را در معاونت برنامه ریزی برگزار شد و به دنبال آن به خاطر حمایت از طرح‌های دانش بنیان موسسه پویش کوثر را ایجاد کردیم که کار آن پشتیبانی از کارهای دانش بنیان است.



اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر