بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۶
در سال 97 جمع بازارهای بورس کالا به 178 هزار میلیارد تومان رسید که جایگاه اول را به لحاظ ارزش معاملات در بورس های کشور ، به بورس کالا اختصاص یافت و 39درصد ارزش بازار سرمایه را به خود اختصاص داد.
کد خبر : ۱۹۰۶۵۳



حامدسلطانی نژاد مدیرعامل بورس‌کالا در نشست خبری خود در دوازدهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه در خصوص سال 97 اظهارکرد: اگر این سال را جزو سال های رکورد این شرکت بدانیم گزاف نبوده و در این سال شاهد رکوردهایی در این سال بوده‌ایم.

وی ادامه داد: در حوزه پتروشیمی در مجموع فعالیت‌های این شرکت شکسته شد و حدود 4.7 هزارتن محصولات شیمیایی در سال 97 مورد معامله قرار گرفت که ارزش آن بالغ بر 30 هزار و 700 میلیارد تومان بود که یک رکوردی در کارنامه بورس‌کالا به ثبت رسید.

سلطانی نژاد افزود: در خصوص محصولات صنعتی و معدنی حاضر در این بازار، 32 هزار میلیارد تومان ارزش را به خود اختصاص داد و رکوردی دیگر به نام بورس‌کالا به ثبت رسید؛ در حوزه کشاورزی نیز باید اشاره شود که 2 هزار و 600 میلیارد تومان معاملات بورس کشاورزی را شامل شد اما در نیمه دوم سال این بازار با کاهش محسوسی مواجه شد و این محصولات بیشتر به صورت نظام یارانه ای پیش رفت و در سال جاری نیز در خصوص محصولات کشاورزی با کاهش مواجه شدیم و نیازمند سیاست گذاری مدونی هستیم تا حرکت به سمت سیاست تخصیص عملی شود، چراکه با شرایط فعلی بورس فقط در حوزه کشاورزی مثل زعفران می تواند فعالیت کند ؛ پیشنهادات ارائه شده تا اگر دیگر کالاها بخواهد در بستر بورس کالا قرار بگیرد این آمادگی وحود دارد و باید دید دولت و سیاست گذار ، چه نظری را اعمال خواهند کرد.

مدیرعامل بورس کالا درخصوص فرآورده های نفتی نیز اشاره داشت و گفت: ارزش این بازار به 22 هزار میلیارد تومان رسیده است.

سلطانی‌نژاد تاکید کرد: جمع بازار فیزیکی بورس کالا در سال 97 حدود 88 هزار و 400 میلیارد تومان بوده است و از لحاظ بازار فیزیکی این یک رکورد محسوب می شود

بازار مشتقه
وی اظهار کرد: در این بازار طی سال گذشته 82 هزار میلیارد تومان ارزش این بازار بود که شامل معاملات آتی سکه طلا و زعفران بوده که بیشترین رکورد ما مربوط به سال گذشته و سال 96 بوده که حدود 65 هزار میلیارد تومان بوده و در سال 97  این ارزش به دست آمد.

بازار نوظهور
سلطانی‌نژاد با اشاره به این بازار نیز تصریح کرد: بازار سلف موازی استاندارد ، رقم معاملات آن در سال 97 حدود 2 هزار میلیارد تومان بوده و این بازاری است که برای تولید و پیش فروش  محصولات در بازار استفاده می شود و امیدواریم که در بازار 98 که سال رونق تولید هست، بیشتر استفاده کرد.

وی ادامه داد: بازار سلف موازی باید کمک گرفت و شرکت های تامین سرمایه نیز باید ترغیب شوند که تامین مالی مبتنی بر کالا را وارد شوند زیرا مطابق با شرع بوده و این ابزاری بوده که شرکت ها می تواند به پشتوانه محصولاتی که تولید می کند، تامین مالی پروژه ها را انجام می دهد.

تامین سپرده کالایی
مدیرعامل بورس کالا خاطرنشان کرد:یک هزار و 800 میلیارد تومان؛ صندوق های سرمایه گذاری کالایی نیز به عنوان صندوق های نوظهور بازار سرمایه، 3 هزار و 800 میلیارد تومان ارزش بازار بوده است و شروع خیره کننده ای بوده و حدود 3 صندوق در سال گذشته تشکیل شده است و قبل از آن یک صندوق تشکیل شده بود.
وی افزود: جمع بازار مالی به 7 هزار و 700 میلیارد تومان رسیده است

خلاصه بازار
وی با اشاره به میزان ارزش بازار این شرکت در بین بورس ها اشاره داشت و تاکید کرد: در سال 97 جمع بازارهای بورس کالا به 178 هزار میلیارد تومان رسید که جایگاه اول را به لحاظ ارزش معاملات در بورس های کشور ، به بورس کالا اختصاص یافت و 39درصد ارزش بازار سرمایه را به خود اختصاص داد.

ادامه دارد...
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
از ورود کیسه‌های سیمان تا ری کشیدن برنج در بورس‌کالا
بخش نخست گفت‌وگوی بورس‌نیوز با مدیرعامل بورس کالای ایران؛

از ورود کیسه‌های سیمان تا ری کشیدن برنج در بورس‌کالا

در روزهای شنبه تا چهارشنبه هر هفته انجام می شود؛

انجام معاملات گواهی سپرده کالایی زعفران

مدیرعامل بورس کالای ایران مطرح کرد:

احیای معاملات کشاورزی در بورس کالا

ارسال نظر