بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۵
کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکیدکرد:

دروغی بودن تحریم صنعت خودرو، ادعایی پوچ بود/ ورود اسب‌تروا به صنعت‌خودرو

آمارهای مربوط به تولید خودرو و همچنین آمارهای گمرک، مدرک محکمی برای درک اهمیت تحریم‌ها بر صنعت خودروسازی است.
کد خبر : ۱۹۰۸۱۳
دروغی بودن تحریم صنعت خودرو، ادعایی پوچ بود/ ورود اسب تروا به صنعت خودرو

به گزارش بورس‌نیوز، یکی از کارشناسان صنعت خودرو در مصاحبه‌ای اعلام کرده «تحریم های صنعت خودرو دروغ است و...». 

این در حالی است که بررسی عملکرد شرکت های خودروساز نشان می دهد این صنعت اوضاع خوشی ندارد. یکی از خودروسازان در گزارش فروردین ماه خود اعلام کرده حتی یک دستگاه هم نفروخته و درآمد فروردین‌ماه، صفر ریال بوده است. 

از شرکت دیگری از توقف تولید یکی از محصولات مشتری پسند که از قضا با مشارکت یک شرکت خارجی تولید می شد، خبر می رسد.

امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با بورس‌نیوز بیان‌کرد: ذکر این ادعا که "تحریم صنعت خودرو دروغ است" یعنی متهم کردن مدیران صنعت خودرو به ناتوانی یا خیانت و تهمتی بیش نیست. حدود ۳۰ شرکت خودروساز در کشور فعال هستند که تعداد زیادی از آنها کاملا خصوصی هستند و تمامی شرکت های خودروساز به دلیل محدودیت های تحریم، در تولید خودرو دچار مشکل شده اند. این ادعا بدون هیچ تحلیل و سند و مدرکی فقط از جانب یکی از کارشناسان صنعت خودرو صورت گرفته و توصیه می شود اگر شخصی چنین ادعایی دارد، برای اثبات صحبت های خود وارد گود شود و توانایی خود را به معرض نمایش بگذارد.

وی افزود: مرحله اول تحریم‌های آمریکا که در مرداد ماه اعمال شد، شامل تحریم‌های صنعت خودرو بود و متاسفانه باید گفت تحریم، نه فقط صنعت خودروسازی که صنعت قطعه‌سازی را هم دچار معضل کرده بلکه شرایط فعلی حتی بسیاری از قطعه‌سازان خارجی حاضر به همکاری با خودروسازان ایرانی نیستند. آمارهای مربوط به تولید خودرو و همچنین آمارهای گمرک، مدرک محکمی برای درک اهمیت تحریم ها بر صنعت خودروسازی است. 

کاکایی در پاسخ به این سوال که «آیا می توان به نوعی از خروج شرکای خارجی و بدعهدی آنها جلوگیری کرد و آنها را ملزم به ادامه همکاری کرد؟» گفت: گزارش های مالی دو شرکت «پژو» و «رنو» که به تازگی منتشر شده نشان می‌دهد این دو شرکت خودروساز بابت خروج از ایران متضرر شده و کاهش سود داشته اند. در نظر داشته باشید که در قرارداد خودروسازان با رنو و پژو، هر یک از طرفین خارجی (هم شرکت رنو و هم شرکت پژو) حدود ۲۰۰ میلیون دلار در صنعت خودروسازی ایران سرمایه گذاری کرده بودند و معادل این میزان هم سرمایه گذاری از سوی ایران خودرو و سایپا انجام شده بود. 

وی ادامه داد: سختگیری در قراردادها به اندازه کافی بوده و پشت پا زدن به قراردادهای جوینت ونچر، برای شرکای خارجی حتی بیش از خودروسازان داخلی زیان به همراه داشته است. ولی نکته اینجا است که سیاست های دولت امریکا و روند جهانی سازی به گونه ای است که کل اقتصاد جهان تحت تاثیر قرار گرفته است. 

وی اضافه کرد: موضوع قراردادهای خودروسازان ایرانی با شرکای خارجی، مشکل حقوقی نداشته که از طریق حقوقی پیگیری شود. موضوع این است که به سبب تحریم ها و فشار دولت امریکا، شرکای خارجی در صورت ادامه همکاری با ایران ممکن است شرکا و مشتریان آمریکایی خود را از دست بدهند و تبعات منفی و زیان عدم همکاری با امریکا برای آنها به مراتب سنگین تر از زیان عدم پایبندی به قرارداد با خودروسازان ایرانی خواهد بود. به همین دلیل هم شرکای خارجی به سرمایه گذاری خود در صنعت خودروسازی ایران پشت پا زدند و پیامدهای آن را پذیرفتند. 

این کارشناس صنعت خودرو در خاتمه تاکید کرد: بهتر است به جای تهمت‌زدن بی اساس به مدیران صنعت خودرو، پیشنهادات و راهکارهای قابل انجام جهت کاهش فشار بر صنعت خودروسازی کشور ارائه شود. در نظر داشته باشید که مشکلات صنعت خودرو فقط شامل شرکت‌های بزرگ خودروسازی نیست و اتفاقا مشکلات بعضی خودروسازان خصوصی کوچکتر، حادتر از خودروسازان بزرگ (ایران خودرو و سایپا) است. نکته حائز اهمیت این است که در شرایط فعلی، واردات قطعات خودرو مشمول تحریم است و واردات خودرو مشمول تحریم نیست. 

کاکایی در پایان خاطرنشان کرد: باید نگاه هوشمندانه تر به موضوع واردات خودرو داشت؛ چرا که آزادسازی واردات خودرو در شرایطی که تولید خودرو به خاطر تحریم و محدودیت واردات قطعات زمینگیر شده، شبیه داستان اسب تروا از سوی دشمن است.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر