بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۶
رییس جمهور گفت: ممانعت از صادرات نفت ایران و به صفر رساندن آن تصمیم نادرست و اشتباه آمریکایی ها است، آنها در ماه های آینده خواهند دید که ما صادرات نفت را ادامه می دهیم.
کد خبر : ۱۹۰۸۷۹

آمریکایی ها خواهند دید که صادرات نفت را ادامه می دهیم

به گزارش بورس نیوز، رییس جمهور طی سخنانی در سی‌امین جشنواره امتنان از کارگران در تهران، شرایط کشور را شرایطی خاص خواند و گفت: ما در برابر تحریم ظالمانه و غیرقانونی امریکا قرار گرفته ایم که فشار این تحریم به صورت مستقیم بر مردم عزیز و به ویژه کارگران، اقشار متوسط و پایین جامعه است.

وی گفت:​همه ما اعم از دولت، کارفرمایان، کارگران، کارآفرینان و بخش‌های مختلف تولید جامعه باید احساس کنیم که امروز بار سنگین تری بر دوش ماست.

حسن روحانی با اشاره به اینکه نفت، میعانات نفتی و برخی صنایع وابسته به تولید نفت منبع بزرگ درآمد کشور به شمار می‌رود، تصریح کرد: اینکه گفته می‌شود ارزش پول ملی باید حفظ شود حرف درستی است این یعنی اینکه برابری ریال در برابر ارزهای خارجی کاهش پیدا نکند.

وی با اشاره به اینکه اگر ما بتوانیم فراوانی ارز را بیشتر کنیم، باید مردم نیازمندی شان را به ارز خارجی کاهش دهند، تصریح کرد: امسال چهارمین سالی است که در گندم خودکفا بوده ایم که این یعنی بی نیازی به ارز.

روحانی گفت: در سال اول دولت حدود ۶ میلیون تن گندم وارد کشور کردیم و این درحالی است که امسال چهارمین سالی است که نیازی به خرید گندم از خارج نداریم و نیاز ما به ارز در این زمینه کاسته می‌شود.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه باید به سمت خودکفایی محصولات تولیدی در کشور حرکت کنیم خاطرنشان کرد: اگر ۹۵ درصد داروی مورد نیاز مان را تولید می‌کنیم باید تلاش کنیم ۵ درصد دیگر را نیز خودمان تولید کنیم و تولیدکننده مواد اولیه دارو در بسیاری از موارد باشیم و این یعنی اینکه نیاز ما به ارز کم شده است.

رئیس جمهور گفت: هر چه به دنبال خودکفایی بیشتر حرکت کنیم ارزش پول ملی ما بیشتر و نیاز ما به ارز خارجی کمتر می‌شود.

روحانی در ادامه سخنانش در مراسم گرامیداشت هفته کارگر افزود: اگر قرار باشد نیاز ما به ارز کم شود باید کارگران، کارفرمایان و تولیدکنندگان کار بزرگی انجام دهند.

وی گفت: ما امروز در برخی بخش‌ها صادرکننده و در بخش کشاورزی هم صادرکننده و هم واردکننده هستیم در ابتدای دولت ما ۸ میلیارد دلار در برابر صادرات، بیشتر وارد می‌کردیم و امروز تفاضل میان واردات و صادرات سه میلیارد دلار است و باید به سمت خودکفایی حرکت کنیم.

رئیس جمهور اضافه کرد: اگر در این دولت در بسیاری از عرصه‌ها موفق به خودکفایی شده ایم به سبب تلاش کشاورزان و کارگران بوده است و اگر امروز برای نیازمندی‌های تسلیحاتی کشور بیش از ۹۰ درصد روی پای خودمان ایستاده ایم به سبب این است که کارگران، مهندسان و طراحان ما را خودکفا و مستغنی کرده اند.

وی با اشاره به اینکه امروز صادرات غیر نفتی ما به بیش از ۴۰ میلیارد دلار رسیده است، گفت:با اندکی تلاش بیشتر و دست به دست هم دادن و ارتقای کیفیت کالاها، کاهش مصرف داخلی و افزایش صادرات و تصاحب بازار منطقه قطعا درآمد ارزی ما بیشتر می‌شود.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: مبارزه با آمریکا یکی از قدم‌های مهمش در همین راستاست و آمریکا می‌خواهد از طریق فشار بر صادرات نفت نگذارد نفت مان را صادر کنیم تا از این طریق درآمد ارزی ما کاهش پیدا کند و آن‌ها می‌خواهند نیازمندی‌های ما در داخل به واردات برخی محصولات بیشتر شود و کارگران در خط مقدم مقابله با آمریکا در این شرایط هستند.

روحانی بر تکمیل ظرفیت‌های خالی همه کارخانجات تاکید کرد و گفت:هفته گذشته یکی از مصوبات ما در هیئت امنای صندوق توسعه ملی این بود که اگر کسی بخواهد کارخانه‌ای تاسیس کند و یا ظرفیتش را توسعه دهد به آن کارخانه‌ای که ظرفیتش را توسعه می‌دهد تسهیلات بیشتری بدهیم و او را در اولویت بگذاریم.

رئیس جمهور با اشاره به تهدیدات آمریکا علیه صادرات نفت ایران تاکید کرد: صفرکردن صادرات نفت ایران هیچگاه اجرایی و عملیاتی نخواهد شد.

روحانی در ادامه سخنان خود در مراسم روز کارگر افزود: آمریکایی‌ها در آینده خواهند دیدکه ما صادرات را ادامه می‌دهیم اگر چه ممکن است یک راهی را ببندند، اما این راه شش درِ دیگر هم دارد که از آن خبر ندارند بنابراین باید با قدرت صادرات نفت را ادامه دهیم.

وی اضافه کرد: البته برخی کشورها در برابر آمریکا عقب نشینی کردند که یکی از علت‌های افزایش فشار آمریکا همین عقب نشینی‌ها بوده، اما ملت ما از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون در برابر آمریکا همواره ایستاده است بنابراین باید برای مبارزه با آمریکا همه دست در دست هم دهیم.

رئیس جمهور تأکید کرد: در صورتی که کارخانجات و کارفرمایان تولید اضافه‌ای داشته باشند، کارگران باید حتی در سود تولید اضافه نیز سهیم باشند.کار را به تنهایی با دستور و دستورالعمل نمی‌شود در مسیر درست قرار داد، باید کارگران احساس کنند در سود این تولید سهیم هستند.

روحانی افزود: کارگر باید احساس کند اگر کیفیت جنس بالا رفت، این محصول صادر می‌شود و در صادرات نفع دارد و اگر کارخانه‌ای صادرکننده و در نهایت کالایش صادر شد سهمی از آن باید به کارگران داده شود.

رئیس جمهور گفت: ما همیشه در ابتدای سال می‌گوییم تورم ما چقدر بود، حداقل حقوق کارگر چقدر باید افزایش پیدا کند، این حرف درست است، امسال هم وزیر کار شاهد است که هر پیشنهادی را در جلسه اقتصادی ارائه داد ما حمایت کردیم برای اینکه مشکلات کارگران ما کمتر باشد، اما فقط این حقوق نیست که ما پرداخت می‌کنیم، باید در بسیاری از موارد طراحی کنیم که کارگر در سود، سهیم و شریک باشد.

روحانی افزود: اگر کارگر را در سود تولید، سهیم و شریک کردیم بدانید بسیاری از کارخانه‌ها صادرکننده خواهند شد و درآمد بالایی به دست خواهند آورد در این صورت کارگر حتماً تشویق خواهد شد که کار را بهتر انجام دهد.

روحانی افزود: اولویت ما بالا بردن اشتغال و صادرات است و تغییر مشاغل با توجه به شرایطی است که امروز با آن مواجه هستیم تا بتوانیم از این معضلات به خوبی عبور کنیم و عبور خواهیم کرد.

رئیس جمهور گفت: آماری که آقای وزیر در بخش مسکن اعلام کرد برای کارگران عزیز امیدوارکننده بود و ما باید این کار را ادامه دهیم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه کارگران غیور، زنان، مردان و جوانان این کشور نخواهند گذاشت امریکا پیروز شود گفت: ما آمریکا را به زانو در خواهیم آورد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر