بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۷
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

اول باید بازار خودرو ساماندهی شود

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: در شرایط فعلی بهتر است نخست، بازار ساماندهی شود سپس قیمت‌گذاری به نهادی مانند شورای رقابت واگذار شود.
کد خبر : ۱۹۱۰۱۰

اول باید بازار خودرو ساماندهی شود

به گزارش بورس نیوز، سیده حمیده زرآبادی درخصوص انتشار خبر ورود مجدد شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودرو، اظهار کرد: ورود وزارت صنعت، معدن و تجارت به قیمت‌گذاری خودرو کار اشتباهی بود. زیرا وزارتخانه ذی‌نفع بوده و تعارض منافع از ساماندهی بازار جلوگیری می‌کند. بنابراین بهتر است نهادی مانند شورای رقابت- که خارج از وزارتخانه است- وظیفه قیمت‌گذاری را برعهده گیرد.

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در خانه ملت بیان کرد: در شرایط فعلی بهتر است نخست، بازار ساماندهی شود سپس قیمت‌گذاری به نهادی مانند شورای رقابت واگذار شود.

عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس دهم ادامه داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت از زیر بار مسئولیت تنظیم بازار شانه خالی می‌کند. در حال حاضر اولویت نخست، ساماندهی بازار است زیرا در شرایط کنونی تنها دلالان سود برده و چیزی جز ضرر و زیان عاید مردم نمی‌شود.

وی در خصوص افزایش افسارگسیخته قیمت خودرو در روزهای اخیر توضیح داد: افزایش قیمت خودرو ناشی از سوءمدیریت و نظارت نداشتن وزارت صنعت، معدن و تجارت بر بازار است. وزرات صمت می‌تواند با دلالان برخورد کرده و بازار خودرو را سامان دهد. در حالی که به وظایف خود عمل نمی‌کند. در واقع وزارت صمت می‌خواهد با استفاده از نابسامانی بازار خودرو، زمینه تشکیل وزارت بازارگانی را فراهم کند.

وی با بیان اینکه تفکیک وزارت صنعت از بازرگانی تاثیری با ساماندهی بازار ندارد، خاطرنشان کرد: اگرچه سایت‌هایی مثل دیوار و شیپور با ارائه قیمت‌های کذایی و غیرواقعی باعث آشوب بازار خودرو شدند اما از آنجایی که خودروسازان قیمت محصولات خود را براساس قیمت بازار تعیین می‌کنند به نظر می‌رسد شرکت‌های خودروسازی نیز در این قیمت‌سازی‌ها دست دارند.

زرآبادی ادامه داد: دلالی که می‌تواند گرانی چند برابری خودرو را رقم بزند از خود خودروسازان یا وزارت صنعت، معدن و تجارت است زیرا مقرر شد؛ خودروسازان محصولات خود را 5 درصد زیر قیمت بازار به فروش رسانند بنابراین سود اصلی از افزایش قیمت خودرو در بازار به جیب خودروسازان می‌رود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: خودروسازان قیمت خودروهای تولیدی را براساس بازار تعیین می‌کنند. همه، افزایش قیمت خودرو را ناشی از عملکرد دلالان می‌دانند اما واسطه یا دلالی که می‌تواند با نفوذ، قیمت کالاها را در کل کشور افزایش دهد دلال عادی و خرده‌پا نیست و احتمالا با وزارت صمت یا خودروسازان ارتباط دارد.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
در سه ماهه ابتدایی سال جاری رخ داد؛

سود خالص ۳۳۳ ریالی «ومعادن»

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت:

وضعیت نامطلوب واحدهای تولیدی واگذارشده

نسبت به سال گذشته اتفاق افتاد؛

رشد ۷۶درصدی سود «ومعادن»

ارسال نظر