بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۹
روحانی: آماده مذاکره برجام هستیم اما؛

«برجام» نه یک کلمه کم، نه یک کلمه اضافه

رییس جمهوری: نمی شود یک کشوری به تکالیف خودش عمل کند ولی از حق خود برخوردار نشود .
کد خبر : ۱۹۱۱۹۷

به گزارش بورس نیوز، حسن روحانی در جلسه هیات وزیران اظهار کرد: این یک اصل بدیهی حقوقی بوده ؛ تکالیف در برابر حقوق. نمی شود یک کشور به تکالیفی عمل کند اما از حق خود برخوردار نشود. این توازن حق و تکلیف همیشه باید محفوظ بماند.

وی افزود: طبق تصمیم شورای عالی امنیت ملی امروز از طرف من 5 نامه به سران 5 کشور باقیمانده در برجام ارسال شد. در این نامه‌ها ما به طرف‌هایمان اعلام کردیم که ما یک سال به توصیه‌های شما صبر کردیم و این صبر ما یک قدرت بزرگ ملی و روحی ایران در تاریخ است. همان طور که مقاومت ما تاریخی است. ما یکسال صبر کردیم و به تمام تعهداتمان پایبند بودیم. امروز ما نمی‌خواهیم از برجام خارج شویم. امروز روز پایان برجام نیست. امروز روز گام جدید در برجام، طبق برجام و در چارچوب برجام است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: هر کس می‌تواند راجع به هر موضوعی منتقد باشد. بیان نقد حق مردم است. اما دشمنی با برجام مخصوص صهیونیست‌ها و تندروهای آمریکا بود. برجام به نفع منطقه و کل جهان و به ضرر دشمنان ایران بود. بنابراین آنها همه توان خود را از سال ۹۳ تاکنون به کار گرفتند تا این بنای شکوهمند را ویران کنند.

وی تاکید کرد: بعد از روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا که مجموعه شرایط انتخابات نامتعارف و غیرمعمول بود با وجود این که همین جناح از مردم با شعار صلح، خروج سربازان از منطقه، کار کردن به نفع ملت آمریکا و حرکت در مسیر حقوق و قانون رأی گرفتند؛ اما متأسفانه به تعهدات خود عمل نکردند و گروه تندرویی که در داخل کاخ سفید در حال حاضر بسیاری از امور را در دست دارد، حتی اختیار کار را از شخص رئیس جمهور این کشور گرفته است.

روحانی بیان کرد: از این شیوه دولت فعلی آمریکا نه تنها مردم منطقه، بلکه حتی دوستان آمریکا، اروپا، کانادا، مکزیک، پاسفیک و متحدان آمریکا و همه شرکت های تجاری و کارآفرینان جهان در رنج هستند. اما در عین حال صهیونیسم، گروه تندروی داخلی آمریکا فشار وارد کردند تا دولت آمریکا از برجام خارج شود.

روحانی با بیان اینکه دولت جدید آمریکا بیش از یک سال است که بعد از روی کار آمدنش فقط شعار خروج از برجام سر می‌داد، گفت: بعد از دی ماه سال ۹۶ آمریکایی‌ها برای زیر پاگذاشتن تعهدات برجامی خود امیدوارتر شدند که این موضوع باید در جای خود مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

وی گفت: آمریکایی‌ها در پایان دی ۹۶ اعلام کردند که از برجام خارج می‌شوند و ۱۸ اردیبهشت سال ۹۷ از برجام خارج شدند به امید آن که به قول خودشان تابستانی آن چنانی و سپس ۱۳ آبانی به عنوان نقطه عطف و کریسمسی با حضور در ایران پیش بینی کردند بدون آن که جشن چهلمین سالگرد انقلابی در این کشور وجود داشته باشد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: آمریکا ابتدا می‌خواست با خروج از برجام ایران را وادار کند که روز بعد از برجام خارج شود تا پرونده را به شورای امنیت ببرد و بار از دوش آمریکا برداشته و فشار بر ایران تشدید شود، اما تدبیر و هوشمندی نظام ایران بر این بود که در این دام نیفتاد و در زمین آمریکا بازی نکرد.

رئیس جمهور ادامه داد: وقتی دوستان ما و همچنین کشورهای اروپایی با تماس مستقیم با من به صورت تلفنی، حضوری یا ارسال پیام از جمهوری اسلامی ایران درخواست کردند که به آنها مهلتی بدهیم ما هم به درخواست آنها پاسخ مثبت دادیم.

وی با اشاره به توصیه‌های طرف‌های باقیمانده در برجام پس از خروج آمریکا از این توافق تصریح کرد: ما می‌دانستیم که برجام چقدر مهم است و به همین دلیل به آنها پاسخ مثبت دادیم و قرار بود چند هفته صبر کنیم، ولی چند ماه صبر کردیم. ما می‌خواستیم اتمام حجت کرده و مردم هم بدانند که عجله نداریم.

روحانی بیان کرد: اما باز هم از ما خواستند که کمی بیشتر به آنها مهلت بدهیم و ما باز هم به آنها مهلت دادیم. بر اساس بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام ۴ نوبت، با ۵ کشور باقیمانده در برجام مذاکره کردیم؛ دو نوبت در سطح معاونان و دو نوبت در سطح وزرا. ما از سازوکار برجام استفاده کرده و از لحاظ حقوقی هم قدم‌های لازم را برداشتیم.

رئیس جمهور ادامه داد: دوستان ما قدم‌های خوب حتی ناکافی برداشتند و اروپا مواضع خوبی در پیش گرفت اما در مقام عمل و به ویژه در بخش اقتصادی متأسفانه ناتوان بود. من در سال ۹۲ در مصاحبه‌ای با اشاره به مذاکرات سالهای ۸۲ و ۸۳ گفته بودم اروپا در آن سال‌ها دچار این مشکل بود که آمریکا را کدخدا می‌دانست و به همین دلیل نمی‌توانست تصمیم قاطع برای منافع خود بگیرد. الان اروپا کدخدایی آمریکا در امور سیاسی و حقوقی را قبول ندارد، اما شرکت‌ها و بانک‌های آنها آمریکا را کدخدا می‌دانند.

وی افزود: ۷ ماه پیش در سازمان ملل اعلام کردم که استراتژی نظام تعهد در برابر تعهد، نقض در برابر نقض، تهدید در برابر تهدید و اقدام در برابر اقدام است. امروز به آن سخنان عمل می‌کنیم و می‌گوییم در چارچوب برجام اولین قدم قاطع خود را برمی‌داریم. از سال ۹۴ تا امروز ۱۴ بار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأیید کرده که ایران به تمام تعهدات خود عمل کرده است و ۵ کشور باقیمانده در برجام هم اعتراف کردند که ایران نمی‌تواند از همه منافع خود در برجام استفاده کند..

روحانی تصریح کرد: ما دو فروش دیگر انجام نمی‌دهیم. یعنی نه اورانیوم غنی‌شده را دیگر می‌فروشیم و نه آب سنگین را.

وی ادامه داد: در چارچوب همین تصمیم به کشورهای مقابل اعلام کرده‌ایم که آن‌ها ۶۰ روز فرصت دارند پای میز مذاکره بیایند و اگر ما در پای میز مذاکره با پنج کشور به نتیجه رسیدیم و منافع اصلی ما به خصوص در حوزه نفت و بانک به‌عنوان دو منفعت مهم تامین شد، ما به شرایط قبل یعنی شرایط ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ باز می‌گردیم، ولی اگر در پایان ۶۰ روز ما به نتیجه ای نرسیدیم دو اقدام دیگر را آغاز می‌کنیم.

رئیس جمهور در تشریح این دو اقدام گفت: در اقدام نخست ما طبق برجام توافق کرده‌ بودیم که سطح غنی سازی را در حد ۳.۶ نگه داریم، ولی از آن به بعد دیگر سطحی در کار نخواهد بود و از طرف دیگر در مورد رآکتور آب سنگین اراک نیز تصمیماتی را اتخاذ خواهیم کرد. طبق برجام قرار بود که این رآکتور با همکاری گروه ۱+۵ نوسازی شود و ما در مسیر این راه هستیم، ولی به نتیجه نهایی نرسیده‌ایم؛ بعد از ۶۰ روز همان طور که اشاره کردم نسبت به اراک نیز تصمیم گیری می‌کنیم و اعلام خواهیم کرد که در مورد این رآکتور برنامه قبل از توافق برجام را ادامه می دهیم و اراک را تکمیل می‌کنیم.

روحانی ادامه داد: در مرحله دوم نیز ۶۰ روز فرصت داده می شود و اگر به نتیجه نرسید اقدامات بعدی مورد نظر ما خواهد بود.

ادامه دارد...
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
جواد
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۶
سلام گور پدر برجام اقا ول کن