بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۹
طی دو سال اخیر به سب تصمیمات متخذه به واسطه اجرای طرح تحول نظام سلامت و رشد نرخ ارز، عرصه بر تولیدکنندگان صنعت دارو سخت‎تر شد. با این وجود، «دتماد» پا پس نکشید و با تولید محصولات نهایی، شرایط را بهبود بخشید که این موضوع می‎تواند در مجمع پیش‎رو برای سهامداران جذابیت ایجاد کند.
کد خبر : ۱۹۱۲۶۹
به گزارش واحد سنجش و راه حل‎های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، شرکت «تولید مواد اولیه دارو پخش» دوشنبه هفته جاری به مصاف مجمع عمومی‎عادی سالیانه می‎رود.

جذابیت حضور در مجمع این دارویی بالا رفت / تزریق سود به شریان «دتماد»

این شرکت فعال در حوزه دارو در سال مالی منتهی به اسفند 97 موفق به تحقق 1102 ريال سود به ازای هر سهم گردید که در مقایسه با مدت مشابه سال 96 از رشد 82 درصدی حکایت می‎کند.

بررسی مجامع سال‎های گذشته بیانگر این است که اغلب تقسیم سود بالا در دستور کار هیأت مدیره قرار دارد. بنابراین، احتمال می‎رود در مجمع پیش‎رو نیز چنین رخدادی تکرار شود و حدود 1000 ريال به عنوان سود نقدی تعیین گردد که رقم مطلوبی برای سهامداران می‎شود و انگیزه‎ای برای شرکت در مجمع است.

 جذابیت حضور در مجمع این دارویی بالا رفت / تزریق سود به شریان «دتماد»

تحلیل فاصله ساختار بدهی «دتماد» حاکی از آن است که نسبت پرداختنی‎های تجاری به کل بدهی‎ها کمتر از 5 درصد است؛ در حالی که این نسبت در گروه به صورت میانگین 23 درصد است. از نظر مبلغ پرداختنی‎های تجاری این شرکت در رتبه 11گروه دارویی ایستاده است. بیشترین مطالبات این شرکت دارویی از ستاد مبارزه با مواد مخدر است. 

هر اندازه که حجم پرداختنی‎های تجاری کم است، پرداختنی‎های تجاری جبران کرده و 15 درصد بیش از میانگین گروه بدهی‎ها را به خود مشغول کرده است. 244 میلیارد ريال از مبلغ پرداختنی‎های غیرتجاری به سود سهام پرداختنی شرکت دارویی تأمین مربوط می‎شود. 194 میلیارد ريال دیگر نیز مربوط به دریافت وجوه ناشی از تهاتر بدهی‎های دولت با سازمان تأمین اجتماعی است.

 جذابیت حضور در مجمع این دارویی بالا رفت / تزریق سود به شریان «دتماد»
میزان تسهیلات مالی دریافتنی در صنعت دارو حجم بالایی از بدهی‎ها را تشکیل می‎دهد. این بخش در «دتماد» 46 درصد و در میانگین گروه 38 درصد از بدهی‎ها را شامل می‎شود. «دتماد» بالغ بر 1032 میلیارد ريال تسهیلات بانکی پرداختنی با نرخ 18 درصد دارد که اغلب صرف تأمین وجه برای سفارشات خارجی و خرید مواد اولیه وارداتی در فصل زمستان 97 اخذ گردید. شایان ذکر است که شرکت عنوان کرده مانده تسهیلات تماما در سال 98 تسویه می‎گردد.

 سود سهام پرداختنی سهم 19 درصدی در این شرکت دارد که عمده آن مربوط به شرکت دارویی تأمین است. بنابراین، «دتماد» در خصوص پرداخت سود نقدی مصوب به سهامداران خرد و سایر حقوقی‎ها به وعده خود عمل می‎کند که نکته‎ای مثبت برای شرکت در مجمع پیش‎رو است. 

«دتماد» در کنار تولید و عرضه مواد اولیه داروسازان، سال گذشته اقدام به تولید دو محصول نهایی نمود و در سال جاری نیز چند محصول دیگر عرضه خواهد شد که برنامه تولید آن در دست اجرا است.

افزایش رقابت در عرصه تولید مواد موثره دارویی مزید بر علت شده تا به عرصه تولید داروهای نهایی و ایجاد یک زنجیره ارزش کامل ورود پیدا کند و در کنار آن، توسعه بازارهای صادراتی را نیز در اولیوت قرار دهد. به این ترتیب، چشم‎انداز مثبت و روشنی را می‎توان برای «دتماد» متصور شد. از نگاه بازار سرمایه نیز این شرکت نسبتا موفق عمل کرده و در سال 97 بازدهی 57 درصدی و در مدت گذشته از سال 98 بازدهی 35 درصدی را عاید سهامداران خود کرده است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر