بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۲
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکیدکرد:

رشد ۱۰۰درصدی سود نسبت به سال ۹۶/ سرمایه‌گذاری در شرکت‌های پربازده در دستور کار

این شرکت قصد دارد در سرمایه‌گذاري‌هاي جدید اقدام به تملک و خرید سهام شرکت هاي سودده و پربازه را با درصد مالکیت کمتر از ۵۰ درصد کند.
کد خبر : ۱۹۱۲۷۴
به گزارش بورس نیوز، یکی از سهم های بازار که به نظر می رسد هنوز یک دوره رشد قیمت به بازار بدهکار باشد، سهم شرکت سرمایه گذاری مس سرچشمه است. این شرکت که به تازگی افزایش سرمایه ۲۱ درصدی از محل سود انباشته را در مجمع به تصویب رسانده؛ یک قرارداد ۴۵۰ میلیارد تومانی احداث كارخانه فلوتاسيون سرباره مجتمع مس سرچشمه به روش EPC  با شركت ملي صنايع مس ايران هم منعقد کرده است. جهت بررسی وضعیت این شرکت و برنامه های آتی خبرنگار بورس نیوز گفت‌وگوی مفصلی با علی ارجمندی مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری مس سرچشمه انجام داده که چکیده ای از این گفت‌وگو را می خوانید.

رشد ۱۰۰ درصدی سود نسبت به سال ۹۶/ برنامه سرمایه گذاری در شرکت های پربازده در دستور کار «سرچشمه»


سوال: اثر قرارداد احداث کارخانه فلوتاسیون سرباره چه زمان بر صورت های مالی «سرچشمه» نمایان خواهد شد؟ این تاثیر با اهمیت خواهد بود؟
ارجمندی: پروژه احداث کارخانه فلوتاسیون سرباره در انتهاي سال ۱۳۹۷ منعقد و در ابتداي سال ۱۳۹۸ به این شرکت ابلاغ شده است. مجموع ارزش ریالی و ارزي این پروژه در حدود ۴۵۰۰ میلیارد ریال است و این شرکت طی دو سال موظف به اجراي آن بصورت EPC می باشد. از آنجا که شرکت در اجراي پروژه پیمانکار است؛ شرکت حاشیه سودي 15 الی 20 درصد از این پروژه خواهد داشت که در طی سال جاري و سال آینده با توجه به پیشرفت پروژه سود شناسایی خواهد شد.


سوال: تاریخ اتمام پروژه، اسفند ۹۹ اعلام شده است. با توجه به تحریم ها تا آن تاریخ این پروژه به اتمام خواهد رسید؟
ارجمندی: از آنجا که ارز انجام این پروژه یوآن بوده و قسمت عمده تجهیزات و ماشین آلات فلوتاسیون از کشور چین تهیه می گردد، لذا تحریم براي شرکت، مشکل خاصی ایجاد نخواهد کرد. بعلاوه اینکه شرکت از جهت ارزی و انعقاد قرارداد تمهیدات لازم را به عمل آورده است.


سوال: در شفاف سازی های قبلی از چند برنامه توسعه ای از جمله خرید ماشین آلات فوق سنگین خبر داده بودید. با این برنامه ها سود امسال چقدر با سال ۹۷ متفاوت خواهد بود؟
ارجمندی: شرکت در سال گذشته و قبل از افزایش چند برابري نرخ ارز براي شرکت صنعتی و معدنی آریاناران و شرکت نوآوران ماشین آلات سنگین خریداري کرده است؛ که در سود این دو شرکت سال ۱۳۹۷ رشد قابل توجهی نسبت به سال ۱۳۹۶ خواهد داشت. ضمن اینکه سود سال ۱۳۹۸ این دو شرکت نیز نسبت به سال ۱۳۹۶ ،رشد حداقل ۱۰۰ درصدي خواهد داشت.


سوال: عرضه شرکت افق کرمان به کجا رسید؟ تحقق این برنامه چه تاثیری بر سودآوری «سرچشمه» خواهد داشت؟
ارجمندی: با توجه به افزایش سرمایه و پذیره نویسی سهام شرکت صنایع افق کرمان در سال ۱۳۹۷ ،این شرکت ملزم شده که سهام افق کرمان را در بازار سرمایه عرضه کند. لذا از سال قبل مقدمات پذیرش شرکت در بازار دوم فرا بورس فراهم گردیده است. بدین منظور جلساتی نیز با معاونت محترم پذیرش فرابورس
برگزار شده است که احتمالا پس از تهیه صورت هاي مالی حسابرسی شده سال ۱۳۹۷ ،روند پذیرش و عرضه شرکت سریع تر طی خواهد شد.

رشد ۱۰۰ درصدی سود نسبت به سال ۹۶/ برنامه سرمایه گذاری در شرکت های پربازده در دستور کار «سرچشمه»

سوال: استراتژی شرکت در سرمایه گذاری های بعدی چیست؟
ارجمندی: شرکت قصد دارد در سرمایه گذاري هاي جدید، اقدام به تملک و خرید سهام شرکت هاي سودده و پربازه را با درصد مالکیت کمتر از ۵۰ درصد داشته باشد.

سوال: قرارداد جدید، طرح توسعه یا خبر خوشی برای سهامداران دارید؟
ارجمندی: شایان ذکر است در خصوص قرارداد جدید یا طرح توسعه ، شرکت سرمایه گذاري مس سرچشمه در سال گذشته اقدام به عقد قرارداد با شرکت ملی صنایع مس ایران در خصوص حمل اسید سولفوریک کرد. بدین منظور شرکت مشترکی بنام شرکت حمل و نقل ناوصنعت مس و با شرکت صنایع مس بر مالکیت ۵۱ درصد این شرکت تاسیس گردید و از آنجا که این شرکت اقدام به خرید واگن هاي باري، تانکرهاي حمل اسید و تاسیس منابع ذخیره اسید کرده، لذا این شرکت داراي ارزش بالایی از نظر دارایی و سرمایه گذاري است.
شرکت سرمایه گذاري مس سرچشمه حدود ۴ درصد ازحمل اسید سولفوریک را، جدا از مساله مالکیت در شرکت فوق، به عنوان مدیریت پیمان درآمد خواهد داشت. البته مذاکراتی صورت گرفته که این ۴ درصد به ۸ درصد نیز افزایش یابد. لازم به ذکر است با توجه به اینکه اکثر درآمد شرکت توسط شرکت زیرمجموعه صورت می پذیرد؛ این قرارداد در بازار سرمایه اطلاع رسانی نشده است.


سوال: روند قیمت سهم را چطور ارزیابی می کنید؟
ارجمندی: قیمت سهام شرکت تابع شرایط بازار سرمایه و خرید و فروش توسط سهامداران در بازار سهام است. 
مدیریت این شرکت تمام تلاش خود را در جهت افزایش سود آوري و شفافیت اطلاعات خواهد کرد و این سهامداران شرکت هستند که تعیین کننده روند سهام هستند. به یاری خدا در چند روز آتی، بازارگردان شرکت از سوي کارگزاري بانک صنعت و معدن که توسط سهامداران شرکت تامین وجه شده است، فعال شده و حمایت از سهام شرکت بصورت فعال و ویژه در بازار سرمایه خواهد پذیرفت.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر