بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰
گزارش‌ جالب توجه مرکز پژوهش‌های مجلس درخصوص اهالی جاده‌مخصوص؛

شامه سهامداران نسبت به خودرویی‌ها تیز باشد/ آیا ریسک را باید به جان خرید!

انواع و اقسام شعبده‌بازی‌ها در صورت‌های مالی این شرکت‌ها، حجم بالای هزینه‌های مالی و نیروی انسانی و سایر هزینه‌های غیر ضروری در سنوات گذشته، به نظر شرایط دشواری را برای ادامه فعالیت‌های این شرکت در سال‌های آتی به دنبال خواهد داشت.
کد خبر : ۱۹۱۸۰۳

شامه سهامداران نسبت به خودرویی‌ها تیز باشد/ آیا ریسک را باید به جان خرید!

به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، همانگونه که بسیاری از کارشناسان صنعت و اقتصاد کشور خبر از شرایط وخیم شرکت‌های خودروسازی پس از تحریم‌ها و کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان داده بودند، نگاهی به عملکرد آبان ماه شرکت‌های خودرو سازی، ورشکستگی قریب‌الوقوع و ثبت 10 ها هزار میلیارد تومان زیان انباشته برخی از این شرکت را بیشتر آشکار می‌سازد.

اگر چه بسیاری، افت سنگین میزان تولید و فروش محصولات اصلی این شرکت‌ها در آبان ماه را ناشی از اعمال تحریم‌های بین‌المللی و کمبود قطعه می‌دانند اما ظاهرا عامل اصلی این موضوع سالیان سال بی‌تدبیری و ضعف فنی مدیران این شرکت در بومی‌سازی عمومی‌ترین خودروی داخلی پس از 25 سال تولید است.

انواع و اقسام شعبده‌بازی‌ها در صورت‌های مالی این شرکت‌ها کاملا چشم‌نوازانه در صنعت می‌نوازد به نحوی که حجم بالای هزینه‌های مالی و نیروی انسانی و سایر هزینه‌های غیر ضروری در سنوات گذشته، به نظر شرایط دشواری را برای ادامه فعالیت‌های این شرکت در سال‌های آتی به دنبال خواهد داشت.

همانگونه که در گزارش‌ها کارشناسی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز عنوان شده بود، به نظر می‌بایست نظاره‌گر افت 40 تا 60 درصدی تولید شرکت‌های خودروساز داخلی در ماه‌های آتی و شناسایی زیان‌هایی چند هزار میلیاردی باشیم.

علیرغم آنکه بسیاری از سرمایه‌گذاران و سهامداران آماتور، نسبت به کیفیت سهام خریداری شده از حساسیت پایینی برخوردارند اما می‌بایست عنوان کرد که شرایط این روزهای خودروسازان جای هیچ بحثی را وضعیت پرریسک این صنعت خالی نمی‌گذارد.

لازم به ذکر است، بر خلاف باور برخی از فعالان بازار سرمایه که افزایش قیمت محصولات این شرکت را از پتانسیل‌های آتی این شرکت قلمداد میکنند می‌بایست اظهار داشت که حتی در این صورت نیز تنها شاهد کاهش چند صد میلیارد تومانی این شرکت ها هستیم زیرا افت شدید تولید در کنار افزایش مشکلات نقدینگی و سرمایه در گردش جایی برای گریز از زیان‌های چند هزار میلیارد تومانی به جا نمی‌گذارد.‌

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۳
بورس نیوز چی دشمنی با سهامداران خودرویی دارید؟