بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۷
مدیرعامل کارگزاری بورس بیمه ایران:

سال گذشته سال پرچالشی برای بورس بورس کالا بود

در یک سال اخیر ما شاهد این بودیم که بورس کالا نتوانست آن رسالتی که در شفافیت فضای اقتصادی کشور و قیمت‌گذاری کالاها و سیاست عرضه و تقاضا را انجام دهد. به نظر من یک سال گذشته سال پرچالش و همراه با حاشیه‌های فراوان برای بورس کالا بوده است.
کد خبر : ۱۹۲۲۱۰

به گزارش بورس نیوز، مهدی رباطی اظهار کرد:سال گذشته برای بورس کالا واقعا سال خاصی بود. هم به دلیل مسائلی که در نرخ ارز به‌وجود آمد و محدودیت‌هایی که در بحث سقف‌گذاری برای خرید‌ها وجود داشت. همچنین محدودیت عرضه و یک مقدار فضای امنیتی و غیراقتصادی بر بورس کالا حاکم شد.

وی افزود: به همین دلیل در یک سال اخیر ما شاهد این بودیم که بورس کالا نتوانست آن رسالتی که در شفافیت فضای اقتصادی کشور و قیمت‌گذاری کالاها و سیاست عرضه و تقاضا را انجام دهد. به نظر من یک سال گذشته سال پرچالش و همراه با حاشیه‌های فراوان برای بورس کالا بوده است.

مدیرعامل کارگزاری بورس بیمه ایران ادامه داد: بورس کالا ظرفیت بسیار بالایی دارد که اگر سیاست‌های بالادستی، سیاست‌های کلان اقتصادی از مسیر کارشناسی و اقتصادی جلو برود، ظرفیت‌های بالای بورس کالا تا حدود زیادی می‌توانند نمایان شده و به ورود فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان به بورس کالا در راستای خرید و فروش محصولات کمک کنند.

رباطی بیان کرد: اما این مساله نباید سیاست‌های بالادستی سازوکار بازار را برهم بزند. بورس کالا در شرایط فعلی اقتصادی پتانسیل بسیار بالایی دارد. بورس کالا می‌تواند برای دور زدن تحریم‌ها و فروش محصولات شرکت‌های ما به متقاضیان داخلی و خارجی کمک کند.

وی خاطرنشان کرد:اگر ما فضایی داشته باشیم که فروشنده و خریدار در آن احساس امنیت کنند و بدانند عوامل بیرونی سازوکار بازار تاثیر نمی گذارد می‌توان به توسعه این بخش امیدوار بود. در یک سال گذشته شاهد بودیم که خیلی از افرادی که به عنوان تولیدکننده یا به عنوان دلال و سفته‌دار فعال بودند بعد از مدتی مورد پیگیری قضایی قرار گرفتند و مشکلاتی برای‌ اینها به‌وجود آمد.

مدیرعامل کارگزاری بورس بیمه ایران گفت: دولت سیاست‌های کلان اقتصادی خود را تغییر دهد. از جمله بحث ارز ۴۲۰۰ تومانی، ارز ترجیحی، قیمت‌گذاری دستوری برای تولیدکنندگان را تغییر دهد. یعنی فضا باید باز باشد تا آن‌ها با همان قیمتی که صادرات انجام می‌دهند در بازارهای داخلی هم با حاشیه سود پایین‌تر محصولاتشان را به فروش برسانند.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
در تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی بورس کالا معامله شد؛

دادوستد بیش از 197هزار تن انواع کالا

پذیرش محصول قیر دو شرکت در بورس کالا؛

بورس کالا عایق بندی شد

ارسال نظر