بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۰
کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

مداخله دولت؛ دلبل زمینگیر شدن صنعت خودرو / مدیران را بازی دهید

گلایه ها بابت بازار خودرو را نمی توان فقط به گردن خودروسازان انداخت. اگر گروهی از مردم توان خرید خودروهای حتی کم کیفیت داخلی را ندارند، به دلیل شرایط نامساعد اقتصادی است و برای رفع این مشکل، می بایست اوضاع اقتصادی کشور بهبود یابد.
کد خبر : ۱۹۲۴۲۳
به گزارش بورس نیوز، مدیر کل تعزیرات اعلام کرده ادعای خودروسازان در مورد کمبود قطعه صحت ندارد!
این در حالی است که کاهش عرضه ها هم افزایش قیمت شدید خودرو را در یک سال اخیر در پی داشته و هم هنوز بسیاری از تعهدات خودروسازان به قوت خود باقی است.


فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد : عدم عرضه خودرو توسط خودروسازان در حالت عادی منفعتی برای تولیدکنندگان ندارد و اگر چنین موضوعی صحت داشته باشد باید حتما پیگیری شده و با متخلفین برخورد گردد.

وی افزود: نکته اینجا است که سال گذشته، دولت تصمیماتی اتخاذ کرد و شرایطی به خودروسازان تحمیل شد که خودروسازان را دچار چالش جدی کرد. الزام به تحویل خودروهای پیش فروش شده با قیمت های قبلی و نیز شرط اختصاص 80 درصد از حجم تولید به ایفای تعهدات با قیمت پایین، مطلوب خودروسازان نیست. ایفای تعهدات ضرر و زیان خودروسازان را در پی خواهد داشت و عدم ایفای تعهدات، مردم را دچار مشکل خواهد کرد. ضمن اینکه امکان پیش فروش مجدد قبل از ایفای تعهدات قبلی و تامین مالی از این طریق را هم ندارند.

زاوه تصریح کرد: با این اوضاع تنها راهکار کمک به صنعت خودروسازی در شرایط فعلی این است که نسبت 80 به 20 تغییر کند و خودروسازان بتوانند بخش بیشتری از تولیدات خود را به قیمت روز عرضه کنند. 

این کارشناس صنعت خودرو ریشه مشکلات خودروسازان را در سیاست های کلان نادرست این صنعت دانست و اظهار داشت: این صنعت سال ها است که با مشکل اساسی مداخله دولت و نهادهای مختلف در سازوکار تولید و فروش و مدیریت شرکت ها مواجه است. مدیران شرکت های خودروسازی نه بابت دستاوردهای مثبت خود، پاداش دریافت می کنند و نه به خاطر عملکرد نامناسب، مشمول جریمه و تنبیه می گردند. به همین علت هم تلاش زیادی برای بهبود روند تولید و فروش و اصلاح مشکلات صورت نمی گیرد. 


وی اضافه کرد: سهامداران هم نگرش سطحی به این موضوع دارند. چه بسا اگر قانون پرداخت درصدی از سود به مدیران مورد توجه قرار می گرفت، هم مدیران انگیزه بیشتری برای افزایش راندمان تولید داشتند و هم از بسیاری از سواستفاده ها و اختلاس های مدیران جلوگیری می شد. 

زاوه در خاتمه گفت: مادامی که تغییری در سیاست های کلان صنعت خودرو صورت نگرفته و هر سازمان و نهادی در امور صنعت مداخله می کند و مدیران هم نقش های نمایشی که فقط باید دستورات را اطاعت کنند، ایفا کنند؛ وضعیت این صنعت بهبود نخواهد یافت. انحصارطلبی و مداخله در تصمیمات مدیریت، صنعت خودرو را زمینگیر خواهد کرد، حتی اگر توافقی در فضای بین المللی حاصل شود. میلیاردها دلار خسارت آلایندگی هوا و حوادث جاده ای، معلول تولید خودروهای کم کیفیت است و تفکرات سنتی و نادرست در مورد این صنعت، مجال توسعه به این صنعت نمی دهد. ضمن اینکه گلایه ها بابت بازار خودرو را نمی توان فقط به گردن خودروسازان انداخت. اگر گروهی از مردم توان خرید خودروهای حتی کم کیفیت داخلی را ندارند، به دلیل شرایط نامساعد اقتصادی است و برای رفع این مشکل، می بایست اوضاع اقتصادی کشور بهبود یابد.

در مورد صنعت خودرو اینجا بیشتر بخوانید.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر