بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۵
سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران گفت: سهم صادرات غیرنفتی در ۴۰ سال گذشته از حدود ۴ درصد به بیش از ۵۰ درصد رسیده که بر این اساس ایران در جایگاه نوزدهمین اقتصاد بزرگ دنیا قرار دارد.
کد خبر : ۱۹۲۶۸۸

به گزارش بورس نیوز، محمدرضا مودودی در ششمین جلسه شورای راهبردی توسعه صادرات غیرنفتی اظهار کرد: ایران در منطقه و جهان ازنظر موقعیت راهبردی به عنوان دومین کشور دارای بیشترین تعداد همسایه است. اگر ایران شاهراه تبادل کالا‌های کشور‌های همسایه بدل شود، هیچ نیازی به ارز حاصل از فروش نفت نخواهد بود.

وی افزود: کشور‌های همسایه ایران سالانه یک میلیارد و 118 میلیون دلار انواع کالا و خدمات وارد می‌کنند اگر تنها ۱۰ درصد این کالا‌ها و خدمات فنی مهندسی از ایران تامین می‌شد می‌توانستیم سالانه بیش از ۱۲۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی به کشور‌های همسایه داشته ‌باشیم.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران، بیان کرد: سهم صادرات غیرنفتی در ۴۰ سال گذشته از حدود ۴ درصد به بیش از ۵۰ درصد رسیده که بر این اساس ایران در جایگاه نوزدهمین اقتصاد بزرگ دنیا قرار دارد.

مودودی درباره آمار تجارت خارجی در دوماهه نخست سال جاری توضیح داد: صادرات غیرنفتی ایران در این مدت، ​ ۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بود که در فرودین ماه به دلیل مسائل ناشی از سیل و تعطیلات طولانی مدت نوروزی، با کاهش مواجه شد اما صادرات در مقایسه با رقم ۷/۷ میلیارد دلار مدت مشابه سال گذشته بیش از ۸ درصد رشد را تجربه کرده است.

وی در خصوص سهم ایران در بازار عراق و افغانستان گفت: سهم عراق و افغانستان از بازار صادرات غیر نفتی ایران ۱۲ میلیارد دلار بوده و در حال حاضر سهم صادرات فولادی از کل صادرات غیر نفتی ایران ۳/۷ میلیارد دلار، میعانات گازی ۵ میلیارد دلار و صادرات دانش‌بنیان و محصولات‌های تکنولوژی ۲ میلیارد دلار است.

مودودی گفت: این در حالی است که سهم صنایع کوچک نیز به ۲ میلیارد دلار در سال بالغ می‌شود، اما با این وجود، اگر سهم عراق و افغانستان و محصولات پتروشیمی و فولاد از سبد صادراتی کشور را در نظر نگیریم، سهم صادرات غیرنفتی چندان بزرگی باقی نمی‌ماند.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران گفت:

سهم ایران از تجارت جهانی کمتر از 2 درصد

کلیات طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه میعانات گازی و نفت خام تصویب شد؛

احداث پتروپالایشگاه‌ها از بهارستان موافقت گرفت/ بورس یکی از بازوهای نقدینگی طرح مجلس

عضو کمیسیون عمران مجلس مطرح کرد:

گرانی مسکن به دلیل افزایش قیمت فولاد

از مخزن ذخیره سازی سراجه قم صورت می گیرد؛

برداشت روزانه 9 میلیون مترمکعب گاز

ارسال نظر