بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۰
افزایش نرخ ارز سبب شد تا شاهد رشد هزینه‎های تولید و به دنبال آن، افزایش نرخ فروش محصولات شرکت‎ها باشیم. اما در برخی شرکت‎ها نظیر «پکرمان» رشد این دو عامل یکسان نبود و نیاز به رشد نرخ‎ها بیش از گذشته احساس می‎شود.
کد خبر : ۱۹۲۸۳۸

اهرم قوی «پکرمان» برای صعود / ارز یاری‎رسان لاستیک‎سازان نبود

به گزارش واحد سنجش و راه حلهای رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، «گروه صنعتی بارز» در سال 97 برای هر سهم خود 277 ريال سود تحقق بخشید که در مقایسه با سال 96 افت 25 درصدی را حکایت میکند.

در حالی که سود ناخالص رشد 5 درصدی را رقم زده بود و افزایش درآمد سرمایهگذاریها از رقم 59 به 368 میلیارد ريال به نقطه پرش خوبی تبدیل شده بود اما؛ تحمل 811 میلیارد ريال زیان ناشي از تسعير دارايیها و بدهیهای ارز عملياتی شرایط را تغییر داد.

اهرم قوی «پکرمان» برای صعود / ارز یاری‎رسان لاستیک‎سازان نبود

نگاهی به حاشیه سود ناخالص نشان میدهد که در سالهای گذشته روند صعودی بوده و تا سطح 30 درصد نیز ارتقاء یافته اما در دو سال اخیر به سبب رشد نرخ ارز و بهای تولید، حاشیه سود ناخالص افت محسوسی داشته است.

به عبارتی، افزایش بهای تمام شده و مواد اولیه در دورههای اخیر، شرکتهای لاستیک ساز را به چالش کشاند و اجازه ندارد بهبود شرایط فروش در رقم سود نمود پیدا کند.

اهرم قوی «پکرمان» برای صعود / ارز یاری‎رسان لاستیک‎سازان نبود

این شرکتها مدتی است که به دنبال افزایش نرخ لاستیک هستند تا بتوانند بخشی از افزایش بهای تمام شده تولید را جبران و از خسران بیشتر جلوگیری کنند.

در واقع، بیش از آن که افزایش تورم و نرخ ارز بر سود «پکرمان» اثر مثبت بگذارد، به زیان شرکت تمام شد و اجازه رشد نرخها به میزان افزایش هزینهها داده نشد و از سوی دیگر، بابت تسعیر داراییها و بدهیها متحمل زیان شد.

همان‎طور که در ساختار بهای تمام شده «پکرمان» مشخص است، نسبت مواد اولیه مصرفی به بهای تمام شده روند صعودی داشته و حجم بیشتری را به خود اختصاص داده است. بنابراین، «پکرمان» باید اثر افزایش نرخ خرید مواد اولیه را به نوعی خنثی و جبران کند؛ به خصوص آن که باید توجه داشت که در سال 97 حدود 50 هزار تن مواد اولیه از داخل خریداری و 32 هزار تن از طریق واردات تأمین کرده است.

اهرم قوی «پکرمان» برای صعود / ارز یاری‎رسان لاستیک‎سازان نبود

به طور کلی، باید چنین گفت در صورتی که هزینههای تولید کنترل شود و پا به پای آن، نرخ محصولات افزایش یابد، شرایط برای لاستیک‌‎سازانی همچون «پکرمان» بهبود خواهد یافت. چرا که در سال 97 مقدار تولید این شرکت افت چندانی نسبت به سال قبل از آن نداشت و برخلاف بسیاری از شرکتها که در گرداب رکود گرفتار شدند، توانست سطح تولید خود را حفظ کند.

بنابراین، با اندک افزایش نرخ محصولات و یا کاهش هزینهها، سودآوری «پکرمان» با اهرم بالایی رشد خواهد کرد و مجددا در کانال صعود قرار خواهد گرفت.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر