بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۲
بورس‌نیوز در گفت‌وگو با کارشناس صنعت نفت بررسی کرد؛

فرصتی طلایی پیش روی صنایع تجهیزات نفت/ نیشخند پتروپالایشگاه به تحریم‌ها

صنایع داخلی توان تامین بیش از ۹۰ درصد از تجهیزات مورد نیاز کشور برای افزایش ظرفیت پالایشگاه ها و پتروشیمی ها را دارند؛ ولی برخی تجهیزات کنترلی و هایتک باید از طریق واردات تامین کرد.
کد خبر : ۱۹۲۸۸۵
فرصتی طلایی پیش روی صنایع تجهیزاتی

به گزارش بورس نیوز، کلیات طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه میعانات گازی و نفت خام امروز در بهارستان تصویب شد. بورس و سرمایه های مردمی یکی از بازوهای نقدینگی طرح مجلس برای افزایش ظرفیت پتروپالایشگاه ها خواهد بود.

سید محسن قمصری مدیر سابق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: برنامه افزایش ظرفیت صنعت پالایشگاهی اتفاق بسیار مبارکی است. 

وی افزود: البته افزایش ظرفیت پالایشگاه ها دشواری های خاص خود را دارد و انجام این مهم در عرض یکسال، تصوری خوشبینانه است. در شرایط تحریم، نقل و انتقال پول و واردات تجهیزات و ماشین آلات به راحتی امکانپذیر نخواهد بود. ولی اگر بتوان ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز را از منابع داخلی تامین کرد، و برای تامین مالی اجرای پروژه ها هم از سرمایه گذاری مردمی استفاده کرد، افزایش ظرفیت پتروپالایشگاه ها امکانپذیر خواهد بود. البته ممکن است اجرای این طرح بیش از یک سال زمان ببرد.

وی در خاتمه گفت: چالش اصلی بر سر راه افزایش ظرفیت پالایشگاه ها در ۴ دهه اخیر، محدودیت منابع شرکت نفت برای انجام این پروژه ها است. ولی اگر منابع مردمی را در کنار یک مدیریت صحیح به کار بگیریم، می توان ظرفیت پالایشگاه ها را افزایش داد.

حسن کاظمی رئیس کمیسیون صادرات انجمن سازندگان تجهیزات نفت در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در همین راستا بیان کرد: صنایع داخلی توان تامین بیش از ۹۰ درصد از تجهیزات مورد نیاز کشور برای افزایش ظرفیت پالایشگاه ها و پتروشیمی ها را دارند؛ ولی برخی تجهیزات کنترلی و هایتک باید از طریق واردات تامین کرد. 

وی افزود: مشکل اصلی اینجا است که مسوولان به بخش خصوصی اعتماد کافی ندارند.

کاظمی تصریح کرد: اگر این بار عزم جدی برای افزایش ظرفیت پتروپالایشگاه ها وجود داشته باشد و انجام کار به بخش خصوصی واگذار شود، فرصتی طلایی برای صنایع تولید تجهیزات نفتی فراهم خواهد شد. صنایع داخلی دانش فنی تولید فنی ۹۰ درصد از تجهیزات مورد نیاز را خواهند داشت. علاوه بر این چنین اقدامی، فرصت فعالیت در خارج از کشور را هم به صنایع داخلی خواهد داد. امیدواریم هم این فرصت به بخش خصوصی داده شود و هم بخش خصوصی از این فرصت به نحو احسن استفاده کند. البته دقت در تشخیص سره از ناسره و جلوگیری از هرگونه انحراف در انجام کار توسط بخش خصوصی هم ضرورت دارد.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر