بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۱
رییس هیات مدیره انجمن صادرکنندگان سرب و روی در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

محدودیت های صادرات، عامل رکود تقاضا در بورس کالا/ ضرورت آزادسازی صادرات

نگرانی بابت تلاطم بازار داخل در صورت آزادسازی صادرات، کاملا نابجا است.
کد خبر : ۱۹۳۴۴۳
به گزارش بورس نیوز، در جلسه معاملاتی 17 تیرماه، 5 تولیدکننده روی، شمش خود را در بورس کالا عرضه کردند. قیمت پایه این محصول در حدود  31 میلیون تومان به ازای هر تن مشخص شده بود که در هیچ کدام از سرفصل‌ها تقاضایی قرار نگرفت و در پی آن معامله‌ای انجام نشد. این شرایط نگرانی هایی بابت آغاز فصل رکود در صنایع داخلی کشور در پی داشته است.

حسن حسینقلی رییس هیات مدیره انجمن صادرکنندگان سرب و روی در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: افت تقاضا در بورس کالا ناشی از رکودی است که بر بازار حاکم شده است.

وی افزود: در گذشته، دلالان شمش روی را از بورس کالا خریده و در بازار داخلی و صادراتی عرضه می کردند. با بخشنامه اخیر دولت، دست دلالان از بازارهای صادراتی کوتاه شده و تقاضای بورس کالا هم تحت تاثیر قرار گرفته است. 

محدودیت های صادرات، عامل رکود تقاضا در بورس کالا/ ضرورت آزادسازی صادرات

حسینقلی در رابطه با بخشنامه مذکور گفت: به موجب بخشنامه ای که چندی قبل صادر شد، فقط تولیدکنندگان مجوز صادرات خواهند داشت. شرکت های تولیدی در ازای عرضه محصولات خود در بورس کالا، مجوز صادرات به میزان ۳ برابر محصول عرضه شده در بورس کالا را خواهند داشت. البته اگر محصولات عرضه شده در بورس کالا، خریداری نداشته باشد؛ باز هم مجوز صادرات اعطا خواهد شد.

وی اضافه کرد: آزادسازی صادرات «شمش روی»، راهکار قطعی ایجاد رونق در صنعت «روی» کشور است. در صورت آزادسازی صادرات، صنعت روی کشور هم می تواند نیازهای بازار داخل را تامین کند و هم با صادرات مازاد محصول، ارزآوری داشته باشد. انجمن سرب و روی تعهد کرده در صورت آزادسازی صادرات شمش روی، بازار داخل با کمبودی مواجه نخواهد شد. بنابراین نگرانی بابت تلاطم بازار داخل در صورت آزادسازی صادرات، کاملا نابجا است.

این فعال صنعت سرب و روی در پاسخ به این سوال که «آیا محدودیت های صادرات شمش روی سبب رونق صنایع پایین دستی نخواهد شد؟» گفت: صنایع پایین دستی در صنعت «روی» به دلیل رکود در اجرای فعالیت های عمرانی، رونق چندانی ندارد و این نگرش که ممنوعیت صادرات شمش روی باعث رونق صنایع پایین دستی می شود، صحیح نیست.

حسینقلی اضافه کرد: حمایت دستوری از صنایع هرگز سبب شکوفایی صنعت نخواهد شد. کما اینکه حمایت از صنعت خودروسازی در ۴ دهه اخیر راهگشا نبوده است. صنعت تولید شمش روی هم در سال های فعالیت خود، هم نیاز بازار داخل را تامین می کرده و هم در بازارهای صادراتی حضور داشته است. رفع محدودیت های صادراتی بدون شک بهترین اقدام حمایتی از این صنعت خواهد بود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر