بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۱
در مجمع سالانه «لپارس» انتظارات از تخصیص رقمی‌بالاتر برای سود نقدی حکایت می‌کرد اما؛ به دلایل مختلف همچون زیان‌ده بودن سرمایه گذاری‌ها، عرصه بر این شرکت‌ها تنگ شده است.
کد خبر : ۱۹۳۷۶۱

به گزارش واحد سنجش و راه حل‌های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، شرکت «پارس الکتریک» در سال گذشته توانست با نسبت به سال 96 عملکرد بهتری داشته باشد اما؛ با همه این اوصاف همچنان بخش کوچکی از بازار را در اختیار گرفته و از بازار محصولات الکترونیکی سهم بسیار اندک کمتر از یک درصد دارد.

موج برفک روی تلویزیون‌های «پارس» / وقتی زیرمجموعه‌ها بلای جان «لپارس» می‌شوند

با نگاهی به ترازنامه این شرکت، کمبود نقدینگی به چشم می‌خورد. موجودی وجه نقد در رقم نازل 2.5 میلیارد تومان است و از سوی دیگر، به نظر می‌رسد در بخش وصول مطالبات چندان موفق عمل نمی‌کنند. چرا که بالغ بر 59 درصد از کل دارایی‌های جاری را بخش پرداختنی‌های غیرتجاری شامل می‌شود.

بیشترین رقم از 52 میلیارد تومان پرداختنی غیرتجاری «پارس الکتریک» مربوط به طلب از شرکت‌های زیرمجموعه است. زیرمجموعه‌هایی که چندان اوضاع مساعدی ندارند و در وضعیت قرمز قرار دارند.

موج برفک روی تلویزیون‌های «پارس» / وقتی زیرمجموعه‌ها بلای جان «لپارس» می‌شوند

همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، از چهار شرکت فرعی که تحت مالکیت «پارس الکتریک» قرار دارند، سه شرکت در سال 97 متحمل زیان خالص شدند و تنها یک شرکت (مهندسی و بازرگانی پارس) به سوددهی رسید.

شرکت «عالم آرا» که حدود 39 درصد آن در اختیار «لپارس» است، نیز روی سرخ داشت و در سال گذشته زیان به بار آورد.

شایان ذکر است که سه شرکت فرعی طي دوره‌های گذشته، فعاليت عملياتي نداشته و در مجموع، متحل زيان انباشته شده‌اند. اوضاع به‌قدری وخیم است که شرکت «ساخت و توليد قطعات الکترونيک سيرجان» و «کارتن البرز» به ترتيب 15 و 10 برابر سرمايه ثبت شده، زيان انباشته دارند و شرکت «خدمات پارس» نيز متوقف است.

بنابراین، هزينه‌‌هاي جاري شرکت‌های زیرمجموعه توسط شرکت اصلي تامين شده که اين روند موجب افزايش مطالبات شرکت اصلي به مبلغ 23 ميليارد تومان شده است. علاوه بر این، بستانکاران شرکت «کارتن البرز» طرح دعوي نموده و به‌موجب رأي دادگاه، بخش عمده‏ ماشين‏آلات و وسائط نقليه شرکت مذکور توقيف گرديده است.

در چنین شرایطی، شرکت زیرمجموعه «ساخت و تولید قطعات الکترونیک سیرجان» به سبب پروند قاچاق، 5.5 میلیارد تومان جریمه شده که البته 35 درصد این مبلغ مورد بخشودگی قرار گرفت است.

بنابراین، سرمایه گذاری «لپارس» در شرکت‌های زیرمجموعه تاکنون بازدهی به همراه نداشته و از این بابت، حتی متحمل هزینه، زیان و ریسک نیز شده است.

نکته دیگر که می‌تواند برای سهامداران جالب توجه باشد این است که «لپارس» در حال حاضر بالغ بر 57 میلیارد تومان سود انباشته دارد که تقریبا 2 برابر سرمایه کنونی شرکت است. با این وجود، در مجمع سالانه از 115 تومان سود هر سهم محقق شده، 80 تومان سود نقدی بین سهامداران تقسیم شد. در حالی که با توجه به سود انباشته قابل توجه، دستی باز در تقسیم سود داشت و می‌توانست بیش از این ارقام سود پرداخت کند.

موج برفک روی تلویزیون‌های «پارس» / وقتی زیرمجموعه‌ها بلای جان «لپارس» می‌شوند

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ح حدادی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۰
متاسفانه شرکت پارس الکتریک مانند گوشت قربانی بین شرکتهای زیرمجموعه ومسئولان نا لایق تقسیم میشود ودر انتها چیزی از اموال آن باقی نخواهد ماند. مدیران شرکتهای زیرمجموعه بعلت بی لیاقتی وقاچاق و...... زیان انباشته آورده ومتاسفانه مسئولین بعللیکه نمیتوانم عنوان کنم آنهارا زیر چتر پارس الکتریک درآورده اندکه این خیانت بزرگی برای سهامداران جزئ می باشد.