بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۹
مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پارس خودرو با نماد «خپارس» برگزار شد.
کد خبر : ۱۹۳۷۶۹
بدهکاری پارس‌خودرو چگونه از مجمع بیرون می‌آید!

به گزارش بورس نیوز، طبق گفته‌های غلامرضا ابوترابی مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه، شرکت پارس خودرو اوراق رهنی به ارزش ۳۵۴میلیارد تومان در دست اقدام دارد و  امیدواریم بخش عمده این اوراق در سال۹۸ منتشر شود.
حال باید تاثیر این اوراق را بر این شرکت را ارزیابی کرد اما نگاهی به آمارهای این شرکت در سه‌ماهه ابتدایی سال حاکی از آن است که پس از شرکت‌های خودرو سازی ایران خودرو و سایپا این بار نوبت به شرکت پارس خودرو رسید تا با شناسایی زیانی ۱۱.۸۶۳ میلیارد تومانی، خود را در جمع زیانده‌ترین شرکت‌های بورسی مطرح کند.

این نکته که سهامداران و سرمایه گذاران بازار سرمایه با چه منطقی سهام شرکتی را با زیان انباشته‌ای ۲۱.۳۳۷ میلیارد ریالی می‌خرند آن هم در حالی که حاصل عملکرد غرورآفرین این شرکت در سال مالی ۱۳۹۶ تنها منجر به تحقق سود خالصی ۱۷۲ میلیارد ریالی شده بود، بماند، اما گزارش کنونی، خیال مدیران را از نحوه برگزاری مجامع عمومی این شرکت به دلیل عدم وجود چالش‌های جدی و حتی تقسیم سود راحت کرده است.

سرمایه در گردش منفی بیش از ۲۷.۰۰۰ میلیارد ریالی، زیان‌انباشته‌ای بیش از ۲۱ هزار میلیارد ریالی، افزایش بیش از ۷۳۰۰ میلیارد ریالی و ...، تنها گوشه‌ای از دستاورد‌های مدیران توانمند این شرکت در سال مالی ۱۳۹۷ است.

از نکات قابل توجه صورت‌های مالی این شرکت می‌توان به کاهش در حدود ۴۵ درصدی تولید و فروش انواع خودرو‌های سواری، ریچ P۲۷ و خانواده x۱۰۰ به عنوان اصلی‌ترین محصولات اشاره کرد که بی‌شک کاهش این مقادیر در سال مالی جاری هم زیانی به مراتب سنگین‌تر به شرکت تحمیل خواهد کرد.

از دیگر نکات قابل تامل گزارش منتشر شده این شرکت تحقق زیان ناخالص عملیاتی به مبلغ ۳، ۹۸۱ میلیارد ریال می‌باشد در حالی که این رقم در سال مالی ۱۳۹۶ در حدود ۵.۳۳۴ میلیارد ریال سود بوده است.

رشد بیش از ۹۵ درصدی هزینه‌های مالی، ۳۳۲ درصدی سایر هزینه‌های عملیاتی نیز از دیگر عوامل شناسایی زیان سنگین ۱۱.۸۶۳ میلیارد ریالی این شرکت در سال مالی ۱۳۹۷ است.


مجمع این شرکت با حضور با حضور ۷۸/۹۹ سهامدار آغاز شد اما در پایان این مجمع، سودی عاید سهامداران نشد.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
«بورس» جاده جولان خودرویی‌های واردات‌محور؛

«رنو» از «خپارس» همچنان تلفات می‌گیرد

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۰
حداقل 150 نفر از حاضرین پارس خودرویی بوده اند. همیشه به این طریق مجمع هایشان را تشکیل می دهند. چون کارمند و کارگر هم هستند یا حق سوال پرسیدن ندارند و یا سوالاتی که به ایشان داده شده است را می پرسند که چیزی پرسیده باشند.