بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۱
شرکت فولاد کاوه جنوب کیش در سال مالی منتهی به پایان اسفند ماه سال جاری منجر به کسب سود خالص ۸۵۹ ریالی به ازای هر سهم شده و این سود نسبت به سال قبل از آن رشد جالب توجه ۲۷۷ درصدی را نشان می‌دهد.
کد خبر : ۱۹۳۷۷۰
سود ۸۵۹ ریالی
به گزارش گروه تحقیق و مطالعات بورس‌نیوز، عملکرد مالی شرکت فولاد کاوه جنوب کیش در سال مالی منتهی به پایان اسفند ماه سال جاری منجر به کسب سود خالص ۸۵۹ ریالی به ازای هر سهم شده است که این سود نسبت به سال قبل از آن رشد جالب توجه ۲۷۷ درصدی را نشان می‌دهد. 

با این حال سود خالص کسب شده نسبت به گزارش حسابرسی نشده شرکت کاهش ۸ درصدی را نشان می‌دهد که علت آن کاهش سود سرمایه گذاری‌های لحاظ شده در گزارش حسابرسی شده شرکت است.

جمع درامد‌های عملیاتی شرکت در سال گذشته به بیش از ۳۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال رسیده است که ۷۸ درصد افزایش را نسبت سال ۹۶نشان می‌دهد. 

محصول اصلی شرکت شمش فولاد است که عمدتا در بازار‌های صادراتی به فروش می‌رسد. همچنین بخشی از آهن اسفنجی تولیدی نیز که بیش از نیاز واحد تولید شمش فولاد می‌باشد، در بازار‌های داخلی و صادراتی به فروش می‌رسد. 

سود ۸۵۹ ریالی

جمع مقادیر شمش فولاد در سال گذشته به بیش از ۹۷۰ هزار تن رسیده که شامل ۷۲۷ هزار تن شمش صادراتی و ۲۴۲ هزار تن شمش داخلی است.

متوسط نرخ فروش شمش صادراتی و داخلی شرکت در سال گذشته به ترتیب ۳۳.۲ میلیون ریال و ۲۹ میلیون ریال بوده است که با توجه به نرخ‌های فعلی ۴۲ و ۳۹ میلیون ریالی در بازار‌های صادراتی و داخلی (بر اساس گزارش عملکرد ماهیانه خرداد ماه شرکت)، انتظار برای رشد بیش از ۳۰ درصدی فروش در صورت ثبات نرخ‌های فعلی وجود خواهد داشت.

طرح توسعه ۱.۲ میلیون تنی واحد فولاد سازی و افزایش ظرفیت تولید فولاد به ۲.۴ میلیون تن بر اساس اعلام شرکت تا پایان سال جاری به بهره برداری خواهد رسید. همچنین طرح‌های ایجاد تاسیسات مرتبط با فازدوم فولاد سازی شرکت و همچنین پروژه شیرین سازی آب نیز تا پایان سال جاری به بهره برداری خواهد رسید. 

از دیگر طرح‌های توسعه‌ای شرکت می‌توان به برنامه ایجاد واحد ۵ میلیون تنی گندله در منطقه سنگان اشاره نمود که با هدف تکمیل فرآیند زنجیره تولید در داخل شرکت و کاهش بهای تمام شده تولید صورت می‌گیرد، اشاره کرد.

شرکت به منظور اجرای طرح‌های فوق اقدام به اخذ ۱۲۲ میلیون یورو وام ارزی کرده که این وام با نرخ‌های سامانه نیما در صورت‌های مالی تسعیر و شناسایی شده و بابت تفاوت نرخ تسعیر ارز در سال ۹۷، مبلغ ۱۲.۰۰۰ میلیارد ریال به حساب دارایی‌های درجریان ساخت منتقل شده است.

شرکت تا سال ۱۴۰۸ معافیت پرداخت مالیات دارد و بر همین اساس، مالیاتی در صورت‌های مالی شناسایی نکرده است.

لازم به ذکر است که مواد اولیه مصرفی شرکت گندله بوده که در حال حاضر از شرکت گل گهر تامین می‌شود. 

بر اساس این گزارش، سرفصل‌های عمده هزینه‌ای دیگر شرکت شامل هزینه الکترود مصرفی، فرومنگنز مصرفی، هزینه گاز و برق و همچنین استهلاک بوده که با افتتاح طرح‌های جدید شاهد رشد سنگین هزینه‌های استهلاک خواهیم بود.

شرکت در حال حاضر مرحله اول افزایش سرمایه خود را اجرایی کرده و بر این اساس، سرمایه شرکت با ۴.۰۰۰ میلیارد ریال افزایش در مرحله اول به ۱۱.۰۰۰ میلیارد ریال خواهد رسید و در مرحله دوم که زمان بندی آن در اختیار هیات مدیره شرکت بوده سرمایه شرکت به ۱۵.۰۰۰ میلیارد ریال خواهد رسید. 

انتشار اوراق سلف دو ساله به مبلغ ۲.۰۰۰ میلیارد ریال از دیگر برنامه‌های شرکت جهت ایجاد منابع نقدی مورد نیاز جهت پرداخت هزینه‌های مربوط به اجرای طرح‌ها و حفظ نقدینگی مورد نیاز شرکت است.

هزینه‌های مالی شناسایی شده شرکت در سال گذشته، مبلغ ۲.۷۳۰ میلیارد ریال بوده که بخشی از آن ناشی از جرایم دیرکرد بازپرداخت اقساط وام دریافتی بوده است که با توجه به برنامه‌های شرکت در جهت افزایش سرمایه و همچنین بهبود شرایط فروش شرکت طی یک سال گذشته، در سال جاری انتظار کاهش هزینه‌های مالی از این بابت را خواهیم داشت، اما با توجه به افتتاح طرح‌های توسعه‌ای در سال ۹۸، از ابتدای سال آتی هزینه‌های مالی وام ارزی نیز به حساب هزینه‌های مالی شرکت افزوده خواهد شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر