بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۱
این جمله که در صورت حذف ۴ صفر از اسکناس، یک تومان معادل یک دلار شده و نرخ برابری ریال نسبت به سایر ارزها افزایش خواهد یافت، تحلیلی عامیانه و غیر اقتصادی است. با حذف صفرها، هم هزینه ها و هم درآمد مردم با واحد پولی جدید محاسبه می شود و تغییری در قدرت خرید مردم صورت نخواهد گرفت.
کد خبر : ۱۹۴۲۶۰
به گزارش بورس نیوز، حذف ۴ صفر از اسکناس ها مهمترین خبر اقتصادی امروز بود. برخی حذف صفرها را اتفاق مثبتی قلمداد می کنند و برخی دیگر، آن را اقدامی تورم زا می دانند. اما آنچه مسلم است قرار نیست تغییری در سطح درآمد مردم ایجاد شود و با این حساب، احتمالا این مصوبه اثر بااهمیتی بر اقتصاد کشور نداشته و فقط چند روزی، خوراک مباحث اقتصادی را تامین می کند.

مهدی تقوی اقتصاددان و مدرس دانشگاه در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: در شرایط فعلی دلیل منطقی و قابل توجیه برای حذف صفر از واحد پول ملی وجود ندارد.

وی افزود: حذف صفر از واحد پول ملی در کشورهایی انجام می شود که ابرتورم بسیار سنگین وجود داشته و نرخ تورم در کشور ما در حدی نبوده که به لحاظ منطق اقتصادی نیازی به حذف صفر از پول ملی باشد.

تقوی تصریح کرد: حذف صفر از اسکناس ها، هیچ اثری بر اقتصاد کلان کشور بر جای نخواهد گذاشت. این اتفاق نه شکوفایی به همراه خواهد داشت و نه تورم زا خواهد بود. «تورم» ناشی از عوامل کلان اقتصادی بوده و اسکناس فقط وسیله مبادله است و ربطی به کاهش یا افزایش تورم نخواهد داشت.

وی در مورد آثار این اتفاق گفت: حذف صفر از واحد پول ملی علاوه بر آنکه هزینه جمع آوری اسکناس های قدیمی و چاپ اسکناس جدید به اقتصاد کشور تحمیل خواهد کرد، آثار منفی هم به دنبال خواهد داشت. تعویض اسکناس و تطبیق با شرایط جدید برای بسیاری از اقشار جامعه از جمله سالمندان و کوچ نشینان و... مشکلاتی به همراه خواهد داشت.

تقوی در خاتمه گفت: مادامی که قدرت خرید مردم تغییر نکرده، حذف صفر موجب افزایش ارزش پول ملی نخواهد شد و این جمله که در صورت حذف ۴ صفر از اسکناس، یک تومان معادل یک دلار شده و نرخ برابری ریال نسبت به سایر ارزها افزایش خواهد یافت، تحلیلی عامیانه و غیر اقتصادی است. با حذف صفرها، هم هزینه ها و هم درآمد مردم با واحد پولی جدید محاسبه می شود و تغییری در قدرت خرید مردم صورت نخواهد گرفت.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر