بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۱
در پرتفوی غیربورسی شرکت، با توجه به ارزش اندک سهام شرکت‌های در مالکیت و عدم تاثیر جدی در سوداوری شرکت، مازاد ارزشی شناسایی نشده است.
کد خبر : ۱۹۴۲۸۳
به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، در این گزارش به بررسی ارزش خالص دارایی‌های شرکت سرمایه‌گذاری توسعه گوهران امید بر اساس قیمت‌های فعلی شرکت‌ها سرمایه پذیر این شرکت می‌پردازیم.

در ابتدا و در جدول شماره یک محاسبه ارزش مازاد پرتفوی بورسی شرکت ارائه شده است. 

همان‌گونه که در این جدول قابل مشاهده است، سهام شرکت‌های گل گهر، سرمایه‌گذاری امید، پتروشیمی مبین، فولاد مبارکه اصفهان و نفت و گاز پارسیان بیشتر اثر را در کسب مازاد ارزش خالص دارایی‌های شرکت به خود اختصاص داده‌اند. در واقع در حدود دو سوم از کل مازاد ارزش خالص دارایی‌های بورسی شرکت مربوط به ۵ سهم ذکر شده است.

بر اساس جدول شماره یک، مازاد ارزش پرتفوی بورسی شرکت بر اساس آخرین قیمت‌های سهام شرکت‌های سرمایه‌پذیر به مبلغ ۲ هزار و ۳۲۵ میلیارد ریال محاسبه شده است. 

برآورد ارزش خالص دارایی‌های «گوهران»

در پرتفوی غیربورسی شرکت، با توجه به ارزش اندک سهام شرکت‌های در مالکیت و عدم تاثیر جدی در سوداوری شرکت، مازاد ارزشی شناسایی نشده است.

بر اساس این گزارش، با توجه به برگزاری مجامع عادی سالیانه برخی از شرکت‌های سرمایه‌پذیر و تقسیم سود سهام در این مجامع، مبلغ سود سهام دریافتنی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه گوهران امید را به جمع ارزش خالص دارایی‌های شرکت اضافه می‌کنیم. مبلغ سود سهام دریافتی در تیر ماه معادل ۲۹۱ میلیارد و ۲۱۹ میلیون ریال لحاظ شده است.

همچنین در تیر ماه شرکت سود ۶۲ میلیارد و ۲۶۶ میلیون ریالی حاصل از فروش سرمایه‌گذاری‌ها را شناسایی کرده که این مبلغ نیز به جمع خالص ارزش دارایی‌های شرکت افزوده می‌شود.
برآورد ارزش خالص دارایی‌های «گوهران»

با توجه به محاسبات مازاد ارزش پرتفوی بورسی و غیربورسی شرکت و همچنین لحاظ نمودن حقوق صاحبان سهام شرکت سرمایه‌گذاری توسعه گوهران امید بر اساس صورت‌های مالی ۶ ماهه حسابرسی نشده منتهی به پایان خرداد ۱۳۹۸، ارزش خالص دارایی‌های هر سهم شرکت و بر اساس جدول شماره ۲، ۲.۸۹۰ ریال برآورد می‌شود که با توجه به قیمت فعلی سهام شرکت در بازار بورس که ۲.۰۳۴ ریال بوده، نسبت قیمت به ارزش خالص دارایی هر سهم شرکت معادل ۷۰ درصد ارزش معاملاتی سهام شرکت است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر