بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۰
حساسیت فروش طلای سیاه ایران در بازارهای جهانی، عامل مهم و دشواری مانند شرایط تحریمی و اقتصادی را پیش‌رو دارد که نیازمند نیازمند حمایت و پشتیبانی بورس است.
کد خبر : ۱۹۴۳۹۹
مشکلات عرضه نفت تجربه‌ای در عرضه بنزین/ بنزین متنوع، تولیدکننده متفاوت / پای دولت مانعی برای عرضه نفت/حمل‌ونقل، مشکل بزرگ عرضه نفت/قیمت، مشکل بزرگ عرضه بنزین

حامد نعیم‌نژاد کارشناس بورس انرژی با ارزیابی شرایط عرضه نفت تا بنزین و مقایسه آن به خبرنگار بورس‌نیوز‌ گفت: یکی از مهم‌ترین عواملی که مانع از خرید عرضه‌های نفت در بورس‌انرژی می‌شد، مشکل ایجاد شده در حجم عرضه‌ها و حمل‌ونقل آنها بود.

وی با اشاره به اینکه بنزین چنین مشکلی را پیش‌روی خود نمی‌بیند، اظهارکرد: در عرضه‌های بنزین شاهد آن هستیم که بنزین به‌صورت مستقیم و از سوی مجموعه‌های خصوصی به کشورهای عراق، افغانستان و پاکستان ارسال خواهد شد اما نفت خام با خرید واسطه به بازارهای هدفی می‌رسد که جزو مشتریان سنتی کشور به شمار نمی‌آیند. 

این کارشناس بازار افزود: با نگاهی دیگر به عرضه‌ها می‌توان دریافت که از ابتدا، «قیمت‌گذاری» مهم‌ترین عامل مقابل هر عرضه‌ای در بورس‌انرژی است.

پالایشی‌های خصوصی حافظ دست‌به‌کار شوند
علیرضا قدرتی مدیرعامل کارگزاری آوانوین نیز در همین رابطه به بورس‌نیوز  گفت: فروش نفت‌خام و مشتقات آن کاملا سازوکاری متفاوت از یکدیگر داشته چراکه دولت به‌عنوان تنها تولیدکننده طلای سیاه اجازه ورود بخش خصوصی برای تولید نفت را نمی‌دهد که این مسئله به خودی خود یک مانع برای تشکیل بورس پایدار و شفاف برای عرضه نفت در آن است.

وی اضافه کرد: از طرف دیگر نباید مباحث صادراتی و تسویه دلاری نفت که امروز یکی از مهم‌ترین موانع تجار کشور بوده را فراموش کرد زیرا به‌دلایلی همچون موانع معاملات ارزی، تجار با مشکلات فراوانی روبه‌روی شده‌اند.

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به شرکت‌های بورسی و فعالیت آنها در بورس‌انرژی، تصریح کرد: برخی شرکت‌های پالایشی که امروز در تابلوهای حافظ حضور دارند و البته ماهیت آنها خصوصی بوده و در حال ارائه و فروش محصولات هستند؛ می‌تواند سرآغازی برای عرضه بنزین‌های مختلف توسط تولیدکنندگان متفاوت باشد.

وی به رفع مشکلات خریداران اشاره کرد و افزود: مشکلات عرضه نفت برای نخستین بار، باعث کسب تجربه شد که با شناسایی نواقص، به عرضه هر چه بهتر بنزین بپردازیم.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر