بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۸
ارزش معاملات روز گذشته بازار سرمایه به حدود 19 هزار میلیارد ریال رسید تا به این ترتیب مجددا شاهد افزایش ارزش معاملات در محدوده روزهای پررونق بازار سرمایه باشیم.
کد خبر : ۱۹۴۴۰۰

آنچه در معاملات دیروزگذشت :

به گزارش بورس نیوز، روز گذشته شاهد رشد بیش از 1 هزار واحدی شاخص کل و دست یابی به رکورد جدید شاخص کل در رقم 255 هزار و 530 واحدی بودیم. بیشترین اثر مثبت بر شاخص کل مربوط به نمادهای «اخابر»، «رمپنا»، «تاپیکو»، «خودرو» و «جم» بود. همچنین شاخص هم وزن با افزایش 1.54 درصدی به رقم 962 واحد رسید. در روزهای اخیر تغییرات مثبت روی داده در شاخص هم وزن بیشتر از شاخص کل بوده و این به معنی شتاب بیشتر افزایش قیمت سهام شرکت‌های کوچک در مقایسه با شرکت‌های بزرگ است. شاخص فرابورس نیز با رشد 13 واحدی و با توجه به ادامه افزایش قیمت سنگ آهن گهر زمین و مادیرا و میدکو به 3 هزار و 406 واحد رسید.

ارزش معاملات روز گذشته بازار سرمایه به حدود 19 هزار میلیارد ریال رسید تا به این ترتیب مجددا شاهد افزایش ارزش معاملات در محدوده روزهای پررونق بازار سرمایه باشیم. نمادهای سیمرغ، نوری، تیپیکو و‌های وب بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.

اخبار سیاسی

توقیف نفتکش حامل سوخت قاچاق در خیلج فارس از اخبار مهم روز گذشته بود. این نفتکش عراقی که حامل 700 هزار لیتر سوخت قاچاق بود دیروز توسط سپاه پاسداران در آب‌های خلیج فارس توقیف شد.

روز گذشته شاهد برگزاری اولین جلسه دادگاه برخی متهمان ارزی متولی در بانک مرکزی و از مهم‌ترین آن‌ها احمد عراقچی معاون ارزی سابق بانک مرکزی بودیم.

از جمله موارد مطرح شده در جلسه دیروز می‌توان به تزریق ارز از طریق برخی افراد معلوم الحال و با هماهنگی حراست بانک مرکزی اشاره کرد که ظاهرا با هدف قیمت‌های نقدی بازار صورت گرفته ولی منجر به قاچاق گسترده ارز دولتی از مرزهای غربی کشور شده است. مشارکت در اختلال در نظام ارزی کشور از طریق قاچاق عمده ارز به مبلغ 159 میلیون دلار و 20 میلیون یورو از جمله اتهامات احمد عراقچی ذکر شده است.

اقتصاد کلان

روز گذشته معاون اول رئیس جمهور آیین‌نامه اجرایی استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری‌شده(رمزارزها) در کشور را به منظور ایجاد بستری امن، کم هزینه و پرسرعت برای تبادلات اقتصادی ابلاغ کرد.

مطابق این آیین‌نامه، استفاده از رمزارزها (فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری‌شده) صرفاً با قبول مسئولیت خطرپذیری (ریسک) از سوی متعاملان صورت می‌گیرد و مشمول حمایت و ضمانت دولت و نظام بانکی نبوده و استفاده از آن در مبادلات داخل کشور مجاز نیست.

براساس این مصوبه، استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری شده رمزارزها (ماینینگ) با اخذ مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجاز است.

پیش گشایش‌/ انتظار برای اصلاح قیمت‌ها

همچنین تعرفه سوخت گاز مورد نیاز متقاضیان استفاده‌کننده از برق تولیدی خارج از شبکه وزارت نیرو با قیمت ۷۰ درصد متوسط ریالی گاز صادراتی با نرخ تسعیر سامانه نیما محاسبه می‌شود و تعرفه سوخت مایع نیز با قیمت متوسط ریالی سوخت مایع صادراتی با نرخ تسعیر سامانه نیما که توسط وزارت نفت تعیین و اعلام می‌شود، محاسبه و اعمال خواهد شد.

در دیگر خبرها، همچنین تعرفه سوخت گاز مورد نیاز متقاضیان استفاده‌کننده از برق تولیدی خارج از شبکه وزارت نیرو با قیمت ۷۰ درصد متوسط ریالی گاز صادراتی با نرخ تسعیر سامانه نیما محاسبه می‌شود و تعرفه سوخت مایع نیز با قیمت متوسط ریالی سوخت مایع صادراتی با نرخ تسعیر سامانه نیما که توسط وزارت نفت تعیین و اعلام می‌گردد، محاسبه و اعمال خواهد شد.

مدیرعامل بازار فرابورس از قریب الوقوع بودن اغاز به کار بازار باز با هدف کنترل نرخ‌های بدون بهره خبر داد. این بازار با هدف کاهش نوسانات نرخ بدون بهره و با هماهنگی بازارهای پول و سرمایه فعالیت خواهد کرد.

ارز و سکه 

قیمت دلار با 30 تومان کاهش نسبت به روز شنبه به 11 هزار و 870 تومان رسید. همچنین قیمت سکه بهار آزادی طرح جدید بدون تغییر خاصی نسبت به روز شنبه در قیمت 4 میلیون و 120 هزار تومان دادوستد شد.

پیش گشایش‌/ انتظار برای اصلاح قیمت‌ها

بورس کالا و انرژی

در معاملات روز گذشته بورس کالا شاهد معاملات 886 میلیارد ریالی بودیم که بیشترین ارزش آن مربوط به معاملات 2 هزار و 320 تنی شمش آلومینیوم شرکت آلومینیوم ایران به ارزش 518 میلیارد ریال بوده است. نرخ هر تن از این محصول در معاملات روز گذشته 223 میلیون و 232 هزار بود. همچنین روز گذشته شاهد عرضه 3 هزار تن مس کاتد شرکت ملی مس ایران بودیم که 200 تن از این محصول و در نرخ هر تن 674 میلیون و 685 هزار ریال معامله شد.

اما در بورس انرژی شاهد روز کاری پرباری بودیم و شاهد عرضه و فروش 5 هزار تن بنزین سوپر در نرخ 630 دلار و 63 سنت و با مقصد افغانستان، ارمنستان و اقلیم کردستان عراق بودیم. ارزش معاملات بورس انرژی در روز گذشته به 739 میلیارد ریال رسید.

اخبار صنایع

مرکز آمار اعلام کرد که نرخ تورم تولیدکننده بخش معدن بهار امسال به رقم ۴۷۴.۶ درصد رسید که نسبت به فصل قبل ( زمستان 97 ) ۱۶.۹ درصد رشد دارد. براساس گزارش روز یکشنبه مرکز یاد شده، گروه «استخراج کانه‌های فلزی» بیشترین تاثیر را بر این رشد داشت واین گروه شامل «استخراج کانه‌های فلزی آهنی» و «استخراج کانه‌های فلزی غیرآهنی» است.

نرخ تورم تولیدکننده در فعالیت «استخراج سنگ مس» از ۲۷۹.۸ به ۳۱۸.۸ رسید و به این ترتیب نسبت به فصل زمستان ۱۴ درصد افزایش نشان می‌دهد، این افزایش به طور عمده ناشی از افزایش قیمت ماده معدنی «کنسانتره مس» است.

پیش گشایش‌/ انتظار برای اصلاح قیمت‌ها

بازار امروز

برای بازار امروز نیز ادامه رشد ملایم شاخص‌های بورس را انتظار خواهیم داشت. با توجه به بازگشایی بازارهای جهانی در روز جاری نگاه فعالین بازار به نوسانات قیمتی کالاها و نفت در بازارهای جهانی خواهد بود. تنش‌های تجاری رو به افزایش چین و آمریکا در پایان هفته قبل منجر به افت سنگین قیمت نفت و فلزات در بازارهای جهانی شد و انتظار برای اصلاح قیمت‌ها و جبران بخشی از افت قیمت‌ها در معاملات روز جاری وجود دارد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر