بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۳
وقتی می‌گوییم سیاست خارجی یعنی نحوه تعامل کل یک ملت و یک کشور با بیرون و دیگران، سیاست خارجی نمی‌تواند سیاستی باشد که مربوط به یک جناح یک حزب یک جمع باشد، سیاست خارجی مربوط به کل ملت ایران است
کد خبر : ۱۹۴۴۶۵
به گزارش بورس نیوز، حجت الاسلام حسن روحانی اظهار کرد: وقتی می‌گوییم سیاست خارجی یعنی نحوه تعامل کل یک ملت و یک کشور با بیرون و دیگران، سیاست خارجی نمی‌تواند سیاستی باشد که مربوط به یک جناح یک حزب یک جمع باشد، سیاست خارجی مربوط به کل ملت ایران است و وزارت خارجه و شخص وزیر خارجه وقتی در سیاست بیرونی ما و خارجی ما حرف می‌زند و به عنوان نماینده کل ملت ایران است نه نماینده یک گروه و جناح به همین دلیل دیپلماسی و سیاست خارجی ما باید یکپارچه باشد.


روحانی تصریح کرد: اگر ملت یکپارچه را می‌خواهیم آن ملتی توانمند و قدرتمند است که یکپارچه باشد تکه تکه شدن و جداشدن بخش‌های مختلف منابع قدرت یک ملت توان ملت را می‌کاهد.


رئیس دولت تدبیر و امید با اشاره به مصوبه هیات دولت در تبدیل ریال به تومان گفت: استدلال من درباره مصوبه اخیر دولت و تبدیل پول ملی از ریال به تومان این بود که ما باید با زبان مردم حرف بزنیم. امروز در گفت و گوی مردم ریال جایگاهی ندارد و بیشتر در بانک‌ها و مکاتبات رسمی ریال نوشته می‌شود. 

رئیس جمهوری با اشاره به اینکه تفاوت میان ریال و تومان برای مردم دشواری به وجود آورده است، گفت: کمتر کشوری را سراغ دارم که پول ملی با آنچه گفته می‌شود و آنچه نوشته می‌شود تفاوت داشته باشد. ما باید تابع مردم باشیم.

رئیس جمهوری گفت: اگر در بانک بگویید ۱۰هزار تومان می‌خواهیم، در سند بانکی می‌نویسند ۱۰۰هزار ریال؛ در مکاتبات رسمی و در بانک به یک گونه حرف می‌زنیم، اما مردم به گونه‌ای دیگر حرف می‌زنند که این موضوع برای مردم دشواری ایجاد کرده است.

روحانی با تاکید بر این که ما باید تابع مردم باشیم، افزود: کمتر کشوری را سراغ داریم که زبان مردم در پول ملی با آنچه که می‌نویسند تا این اندازه تفاوت داشته باشد.

وی تاکید کرد: سالیان درازی است که واحد پول رسمی «ریال» شده است، سالهاست این اتفاق افتاده است، اما کسی گوش نمی‌کند و هیچ کس از واحد ریال استفاده نمی‌کند از طرفی وقتی برای مردم می‌خواهیم توضیح بدهیم و می‌گوییم ۱۰هزار میلیارد ریال پس از آن توضیح می‌دهیم ۱۰۰۰ میلیارد تومان تا هم خودمان بفهمیم هم مردم منظور ما را بهتر دریافت کنند.


رئیس جمهوری اظهار داشت: مثال واحد پول ملی مثال ساده‌ای برای دوگانه حرف زدن است؛ در برخی جا‌های دیگر نیز مردم زبان ما را درک نمی‌کنند و ما نیز زبان آن‌ها را نمی‌فهمیم. در حکومت حاکمان باید نمایندگان مردم باشند؛ چیزی بالاتر از این نیست. در نظام جمهوری اسلامی ایران مقامی بالاتر از نمایندگی مردم وجود ندارد هر چه هست نمایندگی مردم است؛ نمایندگی مردم افتخار دارد و حرف و خواست مردم اساس است.


روحانی افزود: توافقی امضا شد که همه دنیا نتوانستند بگویند این توافق به ضرر ایران بود. فقط آن‌هایی که دشمن ما بودند، می‌گفتند این توافق بد است، چون به نفع ایران است. خود ترامپ هم همین را گفت. او حتی در شعری هم که گفت به این حقیقت اعتراف کرد. البته شعر او فقط مصراع اولش درست بود؛ ایران در هیچ مذاکره‌ای شکست نخورده این جمله درست بود.


روحانی گفت: ما شکست نخوردیم و همه قبول دارند که ما پیروز شدیم. ولی در عین حال ممکن است کسی بگوید که این پیروزی حداکثری و صددرصدی نبوده است که به اعتقاد من شدنی نیست که حتی اگر با یک کشور دوست راجع به یک موضوع اختلافی مذاکره انجام گیرد بتوان به موفقیت حداکثری و صددرصد رسید. خیلی بتوان موفق بود ۹۰ درصد.

رئیس جمهوری افزود: ما در طول تاریخ، با خیلی‌ها مذاکره کرده ایم و فقط ۱+۵ نبوده. همین الان هم با خیلی از کشور‌ها راجع به موضوعات مختلف در حال مذاکره هستیم. این کار عظیم و بزرگ انجام گرفت و موفقیت این کار را من بر عهده همه مسئولین و عزیزانی که زحمت کشیده اند به ویژه وزارت خارجه و آقای ظریف می‌دانم.

روحانی اظهار داشت: اگر آقای ظریف وزیر خارجه نبود و شخص دیگری بود، و همچنین اگر همکاران خوب وی در وزارت خارجه، سازمان انرژی اتمی وزارت دفاع که همگی کمک کردند، به اعتقاد من ما به این آسانی به موفقیت نمی‌رسیدیم. پس بخش از موفقیت برجام دائمی است. همه باید بدانند برخی از موفقیت‌های برجام یعنی پیروزی حقوقی، پیروزی سیاسی و اخلاقی که دائمی هستند و هیچ وقت از بین نمی‌روند.

وی درخصوص موفقیت‌های اقتصادی نیز بیان داشت: ما در ۴ سال گذشته از این موفقیت استفاده‌های زیادی کردیم. در عین حال که طرف مقابل ما از همان روز اول بدعهدی‌هایی داشت. آقای عراقچی قبل از صحبت من گفتند که میلیارد‌ها پول ما ده‌ها میلیارد پول کشور ما که بسته شده بود آزاد شد و برگشت و توانستیم از آن بهره برداری و استفاده کردیم.

روحانی تصریح کرد: من راجع به برجام الان نمی‌خواهم صحبت کنم بسیاری از طرح‌های اساسی ما که به خاطر تحریم قطعات، بخش‌هایی از تاسیساتی ما که خریداری کرده بودیم و یا در گمرک آن کشور گیر بود و یا نمی‌آمد توانستیم همه را وارد کنیم، بسیاری از خواص برجام در همان سال ۹۴ و ۹۵ ظاهر شد.


رئیس جمهور عنوان داشت: ما علاوه بر اینکه فروش نفت و میعانات را به نزدیک ۳ برابر افزایش دادیم، کار بزرگی نیز انجام گرفت. ما بعد از برجام ما موفقیت‌های بسیاری به دست آوردیم. این موفقیت‌ها از لحاظ اقتصادی به قدری بود که بعضی‌ها عصبانی شده بودند و می‌گفتند چه خبر شده چرا اینقدر هتل‌های ما پر شده است نزدیک ۷۰- ۸۰ نفر از یک کشور آمده اند.

روحانی گفت: ما هواپیما می‌خریدیم آن‌ها عصبانی می‌شدند و می‌گفتند که این هواپیما‌ها کاغذی است. این افراد می‌توانند بروند به فرودگاه مهرآباد و امام خمینی سوار شوند و ببینند، هواپیما‌های خریداری شده چگونه هستند. ما ناوگان هوایی مان را تقویت کردیم. ناوگان ریلی مان را تقویت کردیم از لحاظ بانکی و اقتصادی نیز حرکت‌های بسیار مهمی را انجام دادیم.


رئیس دولت دوازدهم با اشاره به برخی از ایرادگیری‌ها ازتوافق هسته‌ای اظهار داشت: دولت آمریکا بسیاری از توافقات را زیرپا گذاشته است، اما برخی دلیل خروج آمریکا را تقصیر ما می‌دانند. اینکه آمریکا با ژاپن، اتحادیه اروپا، چین و. مشکل دارد و به نخست‌وزیر سابق انگلیس توهین می‌کند، نشان می‌دهد او تقصیر دارد.

روحانی با بیان اینکه حاکمانی در کاخ سفید بر سرکار آمدند که در این فضاحت در تاریخ سراغ نداریم، تصریح کرد: آمریکایی‌ها از این توافق خارج شدند، چه گلی بر مردم آمریکا زدند؟

وی با بیان اینکه آمریکا بعد از خروج از توافق تنها ماند، خاطرنشان کرد: در این مسئله وزارت امور خارجه بار سنگینی بر دوش دارد. در سازمان ملل، در اروپا، در ورشو و... تنها بود. وزارت امور خارجه تلاش کرد. چرا تشکر نمی‌کنیم وقتی ترامپ در مجمع عمومی مضحکه می‌شود، در شورای امنیت سازمان ملل تنها می‌ماند و در فشار به اروپا جواب مثبت به او نمی‌دهند، وقتی در فلسطین و جولان تنها می‌ماند. آمریکا هر روز خود را منزوی می‌کند. ما کار خودمان را به خوبی انجام دادیم.

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه یک امتیاز دیگر غیرقابل بازگشت به دست آوردیم و آن وفای به عهد است، ابراز داشت: دنیا فهمید اگر ایران عهدی بست و پیمانی را امضا کرد، پای پیمانش می‌ایستد. این مسئله جاودانه و امتیازی است که هیچ وقت از بین نمی‌رود. طرف مقابل از توافق خارج شد و طرف‌های دیگر به تهعداتشان عمل نکردند، ولی ما یک سال صبر کردیم و نشان دادیم ملتی هستیم که به عهدش می‌ایستد.

روحانی با تاکید بر اینکه امتیاز دیگر ما انزوای آمریکا بود، بیان کرد: مگر در این یک سال آمریکا تنها نبوده است؟ مگر کسی بوده است که بگوید آمریکا کار درست کرده است؟ به غیر از یک رژیم غاصب و یکی دو تای دیگر همه کشور‌ها از او حمایت نکرده و منزوی شدند. ما دو بار در دادگاه لاهه موفق شدیم. دادگاه لاهه یک حکم موقت داد که آمریکا نباید تحریم‌ها را اجرا کنند.


وی افزود: برخی‌ها موفقیت‌ها را کوچک و ناکامی‌ها را می‌بینند. در دادگاه لاهه موفقیتی را به دست آوردیم بزرگتر از موفقیت مصدق و موفقیتی را در شورای امنیت به دست آوریم که در تاریخ بی نظیر است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه اگرچه طرف مقابل به ما بدهکار است، ولی ما همچنان از برجام استفاده می‌کنیم، یادآور شد: اقدام ما در کاهش تعهدات، کسی از نظر منطق، حقوق و سیاست نمی‌تواند به ما ایراد بگیرد در حالی که اگر روز اول این کار را می‌کردیم ما منزوی می‌شدیم. کار عاقلانه و دقیق تا به امروز انجام شده است. 

روحانی با بیان اینکه خود آمریکایی‌ها نمی‌دانند چه می‌خواهند بکنند، عنوان کرد: آن‌ها موفقیت کوتاه مدتی به دست آوردند وقتی که گفتند ما بی قید و شرط به دنبال مذاکره هستیم، ولی اگر عقل داشتند و می‌خواستند مذاکره کنند، می‌گفت می‌خواهم تروریسم اقتصادی را کنار بگذارم و در کلام مودب می‌شد. آن وقت ما در داخل مشکل پیدا می‌کردیم و مردم می‌گفتند چرا مذاکره نمی‌کنید؟ ولی خودش ثابت کرد حرف واهی می‌زند. ناتوانی در تصمیمات‌شان عجیب و غربی است.

وی به تحریم رهبری و وزیر امور خارجه از سوی آمریکا اشاره کرد و یادآور شد: آن‌ها گفتند حاضریم بی قید و شرط مذاکره کنیم، ولی چند روز بعد مقام معظم رهبری را تحریم کردند. ما که نمی‌خواهیم با شما مذاکره کنیم و شایستگی مذاکره را ندارید، ولی اگر بخواهیم به فرض مذاکره هم بکنیم، چه کسی باید تصمیم‌گیری نهایی کند؟ شما که قانون ما را بلدید و می‌دانید بدون تصمیم و نظر ایشان، نمی‌توانیم یک امر مهم را پیش ببریم.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: باز هم گفتید که می‌خواهیم مذاکره کنیم، ولی وزیر امور خارجه ایران را تحریم کردید. چگونه می‌خواهید مذاکره کنید؟ شما با چه کسی می‌خواهید مذاکره کنید؟ یا سیاستی در آمریکا در کار نیست یا آن‌ها متلون المزاج هستند و هر روز یک تصمیم را می‌گیرند.

روحانی با تاکید بر اینکه ایران اهل گفتگو و مذاکره است، عنوان کرد: اگر آمریکا مذاکره می‌خواهد، باید قبل از هر کار کل تحریم را بردارد تا جانی علیه حقوق انسان‌ها نباشد. ما نمی‌توانیم با جانی صحبت کنیم. اعمال آمریکا، کار تروریستی است و ترویسم اقتصادی را انجام می‌دهد پس اگر می‌خواهید باید راه مذاکره فراهم شود، راهش توبه است. البته ملت ما تواب الرحیم است، ولی به شرط آنکه توبه واقعی کنید.



رئیس شورای امنیت ملی افزود: در سال گذشته صنعت ما طی همه ماه‌ها و سه ماهه‌ها که کنترل شده است، رشد منفی بود. اما در دوماه ابتدایی امسال شاهد رشد مثبت در حوزه صنعت هستیم که خیلی معنای مهمی دارد.

وی اضافه کرد: بورس ما را می‌بینید که با نشاط کار می‌کند. در ۵ فصل گذشته، بورس ۱۳۳ درصد رشد داشته است. این نشان می‌دهد مسیر ما مسیر درستی است. در بسیاری از محصولات کشاورزی هم رشد داشته ایم. همچنین در اشتغال نیز علی رغم فشاری که به مردم آمد، امسال شرایط ما شرایط مثبتی بود و بیش از ۳۰۰ هز ار فرصت اشتغال ما افزود ه شده است.

روحانی در ادامه خاطرنشان کرد: با این حال همچنان ما با دنیا مذاکره می‌کنیم، اگر به نتیجه رسیدیم که رسیدیم، و گرنه راه دیگری را در پیش خواهیم گرفت.

رئیس جمهور در پایان سخنان خود به مسئله مذاکره با آمریکا اشاره کرد و گفت: به آمریکایی‌ها می‌گویم تمام تحریم‌ها شما غلط بود و اگر سپاه را تحریم کردید تا تضعیف شود اشتباه کردید، اگر سپاه را تحریم کردید برای ایجاد تفرقه در داخل کشو اشتباه کردید و دیدید که اتحاد داخلی بیشتر شد. اگر وزیر امور خارجه ایران را تجریم کردید تا او راضعیف کنید و در داخل تفرقه بیاندازید، باز هم اشتباه کردید. همانطور دیدید جز یک مشت جنگ طلب، تمام نیروهای، افراد و نهاد‌های داخل کشور و تی سطح منطقه و بین الملل به حمایت از وزیر خارجه ما پرداختن به پشتیبانی از او را افزایش دادند. این یک واقعیت است که تحریم‌های شما نتیجه عکس دارد و وقتی شما تحریم می‌کنید، همه ملت را به برای مقابله با خودتان به صحنه می‌آورید.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر