بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۱
نگاهی اجمالی به شرکت سیمان غرب:

تداوم صادرات در دایره تحریم

برخلاف تصور بسیاری از فعالین بازار سرمایه، صادرات محصولات این شرکت چندان تفاوتی با نرخ‌های فروش داخلی نداشته باشد.
کد خبر : ۱۹۴۴۶۸
تداوم صادرات در دایره تحریم
به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، شرکت سهامی صنایع سیمان غرب در ۲۴ مرداد ماه سال ۱۳۵۳ به صورت شرکت سهامی عام تاسیس شده و در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی کرمانشاه به ثبت رسید. شرکت در تاریخ ۲۱ آبان ماه سال ۱۳۷۴ در بورس اوراق بهادار پذیرفته شد.

مکان شرکت:کرمانشاه تاریخ بهره برداری: سال ۱۳۵۳

ظرفیت‌های اسمی و عملی شرکت:
در ادامه به بررسی برخی از تاثیرگذارترین عوامل سودآوری شرکت می‌پردازیم:

مقادیر تولید و قیمت فروش داخلی محصولات:

حدود ۶۰ درصد از فروش شرکت مربوط به سیمان فله ۲ و سیمان کیسه ۲ بوده که در بازار‌های داخلی به فروش می‌رسند و توسط انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان قیمت‌گذاری می‌شود. یکی از مهمترین نکات در خصوص درآمد‌های شرکت به شرایط مقداری فروش و همچنین نرخ فروش صادراتی بوده که در سال مالی ۱۳۹۷ هم شاهد تاثیرگذاری این موضوع بودیم.

بنا به توضیحات شرکت با توجه به عدم انطباق شرایط و ضوابط حاکم بر کشور عراق، نرخ‌های فروش صادراتی شرکت بر مبنای اخذ روزانه نرخ‌های فروش در بازارچه‌های مرزی در یافت می‌شود. این موضوع موجب شده که برخلاف تصور بسیاری از فعالین بازار سرمایه، صادرات محصولات این شرکت چندان تفاوتی با نرخ‌های فروش داخلی نداشته باشد.
تداوم صادرات در دایره تحریم

شاید این موضوع یکی از دلایلی است که موجب کاهش میزان صادرات این شرکت در سال مالی ۱۳۹۷ در مقایسه با سال مالی قبل شده است. علیرغم این موضوع استفاده از ظرفیت بالاتر تولید، بهبود شرایط نقدینگی و سرمایه در گردش و همچنین عدم از دست دادن بازار‌های صادراتی از جمله بااهمیت‌ترین موارد ادامه صادرات محصولات این شرکت به عراق است.

تداوم صادرات در دایره تحریم
 
نرخ مواد اولیه مصرفی:

مواد مستقیم مصرفی حدود ۷ درصد از بهای تمام شده شرکت را در برمی‌گیرد. بیشترین ماده اولیه مورد مصرف شرکت خاک بوده که حدود ۸۰ درصد مصرف ماده اولیه را تشکیل داده که از معادن متعلق به شرکت تامین می‌شود.

هزینه‌های سربار:

حقوق و مزایا و سوخت مصرفی بخش عمده هزینه‌های سربار را تشکیل می‌دهد. هزینه‌های سربار این شرکت بیش از ۸۵ درصد از هزینه‌های تولید را شامل می‌شود.

عمده‌ترین هزینه‌های سربار هزینه‌های مربوط به دستمزد غیر مستقیم (۳۰ درصد)، هزینه‌های پاکت (۱۹ درصد که عمدتا منوط به نرخ‌های پتروشیمی است) و هزینه‌های سوخت مصرفی (۱۴ درصد) بوده که به نظر نمی‌رسد در سال جاری شاهد تغییر خاصی در این نسبت‌ها باشیم.

میزان تسهیلات و هزینه‌های مالی شرکت:

کل تسهیلات دریافتی کوتاه‌مدت شرکت در سال مالی ۹۶ در حدود ۲۸۲ میلیارد ریال بوده که با توجه به بهبود شرایط فروش داخلی و افزایش نرخ‌های سال جاری، در مقایسه با سال‌های اخیر از روند کاهشی مناسبی برخوردار است.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر