بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۰
بهترین سرمایه گذاری برای مردم عادی و اشخاصی که آشنایی چندانی با تحلیل بازارهای مالی ندارند، سرمایه گذاری از طریق صندوق های سرمایه گذاری است.
کد خبر : ۱۹۴۵۲۶
به گزارش بورس نیوز، طرح مالیات بر عایدی سرمایه از مدت ها قبل بر سر زبان ها افتاده و بسیاری از کارشناسان معتقدند اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه، از نوسان های قیمتی شدید در بازارها جلوگیری می کند. همچنین مجلس در نظر دارد با الحاق یک ماده به قانون مالیات های مستقیم، هر نوع نقل و انتقال قطعی زمین و املاک و مستغلات مسکونی و اداری و تجاری که پس از تاریخ اجرای این ماده خریداری شوند مشمول مالیات بر عایدی سرمایه شوند. 

نرخ مالیات در سال اول اجرا ۵ درصد بوده و تا سال چهارم به ۲۰ درصد خواهد رسید. 

این در حالی است که اعلام شده معاملات بازار سرمایه مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نیست.
با این شرایط انتظار می رود نقدینگی سرگردان به سمت بازار سرمایه حرکت کند.

مرتضی عزتی اقتصاددان در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: خالص بازدهی هر سرمایه گذاری، معیاری برای تصمیم گیری سرمایه گذاران است. مالیات، هزینه های سرمایه گذاری را افزایش داده و از خالص بازدهی سرمایه گذاری می کاهد و بدیهی است که کاهش خالص بازدهی، از حجم سرمایه گذاری در هر بازار می کاهد.

وی افزود: تاثیر مالیات بر عایدی سرمایه در بازارهای مختلف، متفاوت خواهد بود. اگر سرمایه گذار امکان انتقال هزینه مالیات به خریدار را داشته باشد، اخذ مالیات از عایدی سرمایه گذاری تاثیری در کاهش رغبت سرمایه گذاران نداشته و فقط قیمت ها را افزایش خواهد داد. به نظر می رسد در بازار کالاهای مصرفی چنین شرایطی حاکم باشد. 

عزتی در مورد تاثیر : در مورد بازار مسکن ، اخذ مالیات از عایدی سرمایه، از دو جنبه قابل بررسی است. متقاضیان واقعی مسکن ناچار به پذیرش مالیات به عنوان هزینه جابجایی هستند؛ ولی احتمالا حجم جابجایی ها و نقل و انتقال مسکن توسط این عده کاهش خواهد یافت؛ اما سوداگران در صورت اخذ مالیات، از این بازار خارج خواهند شد. 

وی تصریح کرد: تاثیر اخذ مالیات بر عایدی سرمایه بر بازار ارز و طلا هم منفی بوده و سوداگران را از این بازار خارج کرده و سفته بازی در این بازارها را کاهش خواهد داد.

عزتی در ادامه گفت: در صورت اخذ مالیات از عایدی سرمایه و خروج بخشی از سرمایه گذاران از بازارهای ارز و طلا و مسکن و...، احتمالا نقدینگی جذب بازار سرمایه خواهد شد، اما لزوما تمام نقدینگی وارد بازار سرمایه نخواهد شد و ممکن است برخی سرمایه گذاران و نوسان گیران، جذب بازار دیگری شوند و یا در همان بازار بمانند و استراتژی سرمایه گذاری خود را بلندمدت تر کنند.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال که «با شرایط فعلی اقتصاد کشور، مناسب ترین گزینه برای سرمایه گذاری چیست؟» گفت: بهترین سرمایه گذاری برای مردم عادی و اشخاصی که آشنایی چندانی با تحلیل بازارهای مالی ندارند، سرمایه گذاری از طریق صندوق های سرمایه گذاری است. این صندوق ها، دانش و تخصص کافی برای سرمایه گذاری دارند و بازدهی مناسبی هم نصیب سرمایه گذاران خواهند کرد؛ ضمن اینکه به دلیل سرمایه گذاری در بخش های مختلف از جمله سپرده گذاری در بانک و سرمایه گذاری در بازار سهام و اوراق و... ثبات و امنیت سرمایه گذاری هم نسبت به سرمایه گذاری انفرادی، بیشتر است.

وی افزود: البته سرمایه گذاری در حوزه تولید و تجارت هم مناسب است؛ اما نیازمند دانش و تجربه بوده و برای همه سرمایه گذاران توصیه نمی شود.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۸
بهترین کار دراین برهه که هیچگونه ریسکی ندارد سپرده بانکی است ولاغیر